TEORIA JAZZU, ćwiczenia, pytania itp

ODPOWIEDZ
tregg
Posty: 7
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:03
Lokalizacja: Gdańsk

TEORIA JAZZU, ćwiczenia, pytania itp

Post autor: tregg » 26 lip 2007, 14:31

Dziwi że nikt nie pisze na forum o teorii jazzu, a troche tego jest. ja w sumei dopiero zaczynam i mam parę pytań:
1)jak ogrywać progresje(od czego zacząc) II V I z akordami zmniejszonymi albo substytutem trytonowym? niby zawsze można grać primy i potem pozostałe składowe akordów ale do tego trzeba mieć swietnie opanowany gryf.
2) jaka jest zasada dodawania akordów zmniejszonych w II V I?
3) czekam na wszelkie wskazówki co do grania jazzu(jak sie uczyc, może ktoś zna jakieś dobre szkółki, cwiczenia itp?)
pozdrawiam i mam nadzieje ten post nie bezdie ostani w temacie :D

bluesman
Posty: 349
Rejestracja: 01 lip 2006, 10:54

Re: TEORIA JAZZU, ćwiczenia, pytania itp

Post autor: bluesman » 27 lip 2007, 19:46

tregg pisze:Dziwi że nikt nie pisze na forum o teorii jazzu, a troche tego jest.
Nikt nie pisze bo na tym forum przesiaduja tylko fani metalu 8)
tregg pisze: 1)jak ogrywać progresje(od czego zacząc) II V I z akordami zmniejszonymi albo substytutem trytonowym? niby zawsze można grać primy i potem pozostałe składowe akordów ale do tego trzeba mieć swietnie opanowany gryf.
Nie lubie takiego podejscia do muzyki. Wiem, ze teoria jest bardzo wazna i nie nalezy jej lekcewazyc. Ale ty chcesz dostac gotowy przepis na improwizacje? Uwazam, ze powinno sie wlozyc troche swojej inwencji i wymyslic cos samemu. Uzywanie wylacznie wyuczonych patentow w solowce wydaje mi sie bezsensowne. Wtedy solowka staje sie sklejka lickow.

tregg pisze: 3) czekam na wszelkie wskazówki co do grania jazzu(jak sie uczyc, może ktoś zna jakieś dobre szkółki, cwiczenia itp?)
pozdrawiam i mam nadzieje ten post nie bezdie ostani w temacie :D
W Gitarzyscie sa warsztaty Jazzowe i Jazz Rockowe. Ponadto mozesz kupic sobie podrecznik p. Lesickiego reklamowany od dluzszego czasu w Gitarzyscie. Link

Awatar użytkownika
Aspider
Posty: 601
Rejestracja: 08 lip 2006, 14:39
Lokalizacja: Krosno

Post autor: Aspider » 28 lip 2007, 0:26

Nikt nie pisze bo na tym forum przesiaduja tylko fani metalu Cool
przesada, raczej az tak duzo ich tu nie ma.
jak ogrywać progresje(od czego zacząc) II V I z akordami zmniejszonymi albo substytutem trytonowym? niby zawsze można grać primy i potem pozostałe składowe akordów ale do tego trzeba mieć swietnie opanowany gryf.
heh, tak jak Ci podpowiada dusza/serce/palce. Przecież nie ma na to gotowych schematów, próbuj, a cos ciekawego zawsze sie znajdzie.

tregg
Posty: 7
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:03
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: tregg » 28 lip 2007, 0:28

Ale ty chcesz dostac gotowy przepis na improwizacje?
Nie do końca chcę przepis- zawsze stawiałem na własny styl i mało mnie obchodzą wtórne rzeczy w muzyce. ale jednak jazz to jest muza której ciężko sie nauczyć samemu- potrzebne są jakieś wskazówki od bardziej doswiadczonych. np: sporo ogrywałem progresję Cm7- F7- Bb maj7 w ten sposób że na poczatku primy poteem kolejne składowe ale brzmiało to raczej biednie. dopiero po jakimś czasie sie skapnałem że całość da sie ograć skalą Bb dur i dało mi to świetne wyczucie całego motywu. następnie dowiedziałem sie że w jazzie skale praktycznie nie istnieją- powinno sie patrzeć na interwały- czyli pierwotne podejście było dobre ale ogranie za małe. Chodzi mi więc o takie wskazówki. mimo wszystko bardzo dziękuje i pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Aspider
Posty: 601
Rejestracja: 08 lip 2006, 14:39
Lokalizacja: Krosno

Post autor: Aspider » 28 lip 2007, 0:32

skale nie istnieją, bo tam sie raczej nie patrzy co grac do danego tematu jako całości, tylko co innego do każdego akordu. Dlatego teoretycznie np. do 4 akordowego tematu mozna zagrac wszystkie dzwieki z gryfu, pod warunkiem oczywiscie ze sie to zrobi umiejetnie, ze smakiem i wyczuciem itd. czyli zeby to nie bylo granie byle zagrac jak najwiecej dzwiekow :D

na poczatek fajnie jest pocwiczyc małe chromatyczne melodyjki typu trzy, cztery albo piec dzwiekow kolo siebie jakos fajnie zagrac i tak to rozwijac, to tez jest fajne.

Konto_usunięte

Post autor: Konto_usunięte » 01 sie 2007, 16:24

Aspider pisze:skale nie istnieją
:shock: zabiłeś skale!
Aspider pisze: , bo tam sie raczej nie patrzy co grac do danego tematu jako całości, tylko co innego do każdego akordu.
takie myślenie jest dobre przy NAUCE improwizacji, która służy temu, żeby mieć słownictwo muzyczne, które pozwala rozwijać SPÓJNĄ myśl muzyczną właściwym do danego akordu materiałem BEZ MYŚLENIA. Broń Boże nie chodzi o to, żeby grać na każdym akordzie co innego.
Aspider pisze: Dlatego teoretycznie np. do 4 akordowego tematu mozna zagrac wszystkie dzwieki z gryfu,
No właśnie teoretycznie nie można, można praktycznie, jak się umie to wprowadzić z powrotem w kontekst frazy.


Skale do II-V-I - całą progresję możesz ograć I jońską, jeśli chcesz kombinować, to II dorycka/eolska, V miksolidyjska albo cokolwiek z innych dominantowych jeśli masz substytut (np alterowaną do dominant alterowanych, zmniejszoną do zmniejszonych) , I jońska i lidyjska.

EDIT - podejście interwałowe jest oczywiście dobre, ale w kontekście nauki skal - pomaga dostrzegać związki między nimi i w efekcie (za jakiś, zazwyczaj długi, czas) pozwala interpretować pochody akordów bez zastanowienia. Dobrze jest też się uczyć najczęściej spotykanych pochodów akordów - powtarzają się częściej, niż myślicie!

powodzenia :)

Awatar użytkownika
Aspider
Posty: 601
Rejestracja: 08 lip 2006, 14:39
Lokalizacja: Krosno

Post autor: Aspider » 01 sie 2007, 16:29

tregg pisze:następnie dowiedziałem sie że w jazzie skale praktycznie nie istnieją- powinno sie patrzeć na interwały-
to co napisalem bylo odpowiedzią na to, co napisał tregg w swoim poście, a nie niezaleznym stwierdzeniem.


PS. Ange:
Ange pisze:No właśnie teoretycznie nie można, można praktycznie, jak się umie to wprowadzić z powrotem w kontekst frazy.
ja pisze:pod warunkiem oczywiscie ze sie to zrobi umiejetnie, ze smakiem i wyczuciem itd. czyli zeby to nie bylo granie byle zagrac jak najwiecej dzwiekow
chyba myslimy o tym samym :P
Ostatnio zmieniony 01 sie 2007, 16:32 przez Aspider, łącznie zmieniany 1 raz.

Konto_usunięte

Post autor: Konto_usunięte » 01 sie 2007, 16:30

o rly?

EDIT: chyba tak ;)

ale stwierdzeniem, ze skale nie istnieją mnie przeraziłeś :D

Awatar użytkownika
byku92
Posty: 753
Rejestracja: 20 lut 2007, 16:47
Lokalizacja: Siedlce/k.wawy

Post autor: byku92 » 01 sie 2007, 21:15

czy znacie jakąś strone z ciekawymi podkładami jazzowymi do których można poimprowizować??

sebasw
Posty: 807
Rejestracja: 30 wrz 2007, 22:29
Lokalizacja: małopolska

Post autor: sebasw » 30 wrz 2007, 22:34

hej, to mój pierwszy post na forum - WITAJCIE! :-)

Na gitarze trochę potrafię grać, choć pewnie wielu nazwie to ledwie brzdękaniem ;-)

Od pewnego czasu poczułem, że czas nadszedł, by zacząć wreszcie naprawdę grać...
Uwielbiam jazz i chciałbym nauczyć się chociażby podstaw jego grania na gitarze.
Strasznie ciężko znaleźć jakieś szkoły grania jazzu na gitarze akustycznej, w sieci nie potrafię też nic sensownego znaleźć :-/

Czy możecie mi pomóc? wskazać jakieś podstawowe ćwiczenia, podstawowe utwory, które mógłbym uczyć się grać i dzięki temu mieć podstawę do improwizacji w przyszłości?
Mam nadzieję, że napisałem w miarę jasno i pomożecie :-)

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Cizba
Posty: 278
Rejestracja: 14 paź 2006, 22:18

Post autor: Cizba » 01 paź 2007, 7:57

Ja zaczalem od standardu
Take 5 ale tobie na poczatek nie polecam chyba skoro nie jestes zaawansowany... tylko i wylacznie ze wzgledu na lamany rytm 5/4 ...

Moze summertime - na akustyku byloby spoko - blues to bardzo dobry start do jazzu ?

na youtubie masz troche lekcji - http://youtube.com/results?search_query ... rch=Search[/url]

sebasw
Posty: 807
Rejestracja: 30 wrz 2007, 22:29
Lokalizacja: małopolska

Post autor: sebasw » 01 paź 2007, 17:48

Dzięki, po testuję te filmiki.

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 12 lis 2008, 14:20

ii-V-i ma sens kiedy puszczasz ten uklad w ruch.W innym wypadku moze nudzic.Lecimy np.takie cwiczonko po jednym takcie (wolne tempo na poczatek)
Np. Am7-D7-Gmaj7-Gm7-C7-Fmaj7-Fm7-B7-Esmaj7-Esm7-As7-Desmaj7-Desm7-Ges7-Hmaj7-Hm7-E7-Amaj7 itp potem ruch ii-V-i w kwartach, tercjach malych, tercjach wielkich (ulubione Coltrane'a) Zabawa na lata albo zycie cale!A do tego standardy jazzowe "Autumn Leaves", "Green Dolphin Street","Giant Steps","So what" i innych setki.
Ostatnio zmieniony 13 lis 2008, 20:17 przez shutupandplay, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dyzio
Posty: 685
Rejestracja: 04 lut 2008, 16:21
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Post autor: Dyzio » 12 lis 2008, 14:29

shutupandplay pisze:Zabawa na lata albo zycie cale!A do tego standardy jazzowe "Autumn Leaves", "Green Dolphin Street","Giant Steps","So what" i innych setki.
"Blue Bossa" z łatwiejszych. :)
Ibanez RG 2550Z->Pod Xt Live->Marshall 8008->Marshall MC212

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 12 lis 2008, 14:53

Ano jo!I garsc blusikow na deser.Moze jak koles poslucha naszych rad to bedzie drugi Patem Metheny?

ODPOWIEDZ