Rodzaje bluesa

Awatar użytkownika
Hope
Posty: 262
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:49
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Hope » 19 lis 2008, 16:21

SlowHand pisze:
Kubolski pisze:Oczywiście, cały czas trzeba być świadomym, na jakim akordzie się aktualnie gra solo i akcentować odpowiednie nuty, a nie tylko ślepo ogrywać skalę. Jednak to wcale nie znaczy, że jak z akordu Am7 przechodzimy w Dm7 i nieco później w schemacie na Em7, to musimy odpowiednio zmienić skalę z pentatoniki molowej A na D i E. Wcale nie. Cały czas gramy w A, ale słuchamy podkładu i uwypuklamy inne nuty. Pozdro.
nigdy o tym nie myslalem specjalnie ale w zasadzie najczesciej tak ogrywam 12 - taktowca :roll:
Tak samo jak ja ;]
---------------------------------------------------------------------
Nothin' But The Blues, no i jeszcze Jazz

Awatar użytkownika
woj74
Zasłużony
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: woj74 » 19 lis 2008, 16:58

Ależ sprawa opisywana przez Kubolskiego dotyczy 12 taktowego schematu.
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

longinus
Posty: 94
Rejestracja: 02 cze 2006, 23:24

Post autor: longinus » 20 lis 2008, 23:09

shutupandplay pisze:Cz Ty,Longinusie,grasz bluesa?
Gram proste bluesy i standardy jazzowe.

Chce sobie to wszystko jakos poukladac

____________________________________________


Poszperalem troche na WWW i znalazlem formy paru rodzajow bluesa:
a)blues durowy:

| F7 | F7 | F7 | F7 |
| Bb | B7 | F7 | F7 |
| C7 | B7 | F7 | F7 |


b)blues jazzowy:

| F7 | Bb7 Bdim | F7 | Cm7 F7 |
| Bb7 | Bdim | F7 | Am7 D7 |
| Gm7 | C7 | F7 D7 | Gm7 C7 |

lub

| F7 F7/A | Bb7 Bdim | F7 Gm7 | Abdim F7/A |
| Bb7 | Bb7 | F9 E9 | Eb9 D9 |
| Gm9 Abdim Am7 Bbdim | C9sus | F7 Ab7 | Gm7 C9 |


c) blues mollowy:

| Fm7 | Fm7 | Fm7 | Fm7 |
| Bbm7 | Bbm7 | Fm7 | Fm7 |
| Cm7 | Bbm7 | Fm7 | Fm7 |


d) blues parkerowski:

| Fmaj7 | Em7 A7 | Dm7 G7 | Cm7 F7 |
| Bb7 | Bbm7 Eb7 | Am7 D7 | Abm7 Db7 |
| Gm7 | C7 | Fmaj7 Dm7 | Gm7 C7 |


e) bebopowy Rytm Changes - schemat harmoniczny wedlug utworu Gershwina "I Got Rhythm" - wedlug tego schematu komponuje sie utwory:

A || Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 | Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
| Fm7 Bb7 | Ebmaj7 Ab7 | Dm7 G7 | Cm7 F7 ||

A || Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 | Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
| Fm7 Bb7 | Ebmaj7 Ab7 | Cm7 F7 | Bbmaj7 ||

B || Am7 | D7 | Dm7 | G7 |
| Gm7 | C7 | Cm7 | F7 ||

A || Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 | Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
| Fm7 Bb7 | Ebmaj7 Ab7 | Cm7 F7 | Bbmaj7 ||


troche sie tu nazbieralo.

Dzieki wszystkim za odpowiedzi. jezeli znacie jakies inne rodzaje formy blues mozna be je tu dodac.



Nie piszemy postów jednego pod drugim. Dziękuję.
-rzemon

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 21 lis 2008, 11:38

No wlasnie wczesniej pisalem,ze Twoj temat post brzmi jakbys cytowal ksiazke.Tylko nie moge sobie przypomniec jaka.

longinus
Posty: 94
Rejestracja: 02 cze 2006, 23:24

Post autor: longinus » 21 lis 2008, 17:01

shutupandplay pisze:No wlasnie wczesniej pisalem,ze Twoj temat post brzmi jakbys cytowal ksiazke.Tylko nie moge sobie przypomniec jaka.
chcialem tylko poukladac informacje na temat blusea, a szczegolnie jego formy. Pomyslalem ze moze sie to tez komus przydac.

A swoja droga to nie widzialem jeszcze ksiazki o bluesie ktora by to wszystko ujela. Wszystko jest porozdrabniane, a tu przynajmiej w pigule.

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 21 lis 2008, 23:02

Na pewno jest to droga ktora rozwija wyczucie melodii,rytmu i harmoni.Masz robote na kilka lat.A co potem?Potem bedziesz pewnie lekko rozbawiony gdy uslyszysz jak ktos gra na pentatonice calego bluesa.

longinus
Posty: 94
Rejestracja: 02 cze 2006, 23:24

Post autor: longinus » 22 lis 2008, 11:06

shutupandplay pisze:Na pewno jest to droga ktora rozwija wyczucie melodii,rytmu i harmoni.Masz robote na kilka lat.A co potem?Potem bedziesz pewnie lekko rozbawiony gdy uslyszysz jak ktos gra na pentatonice calego bluesa.
Potem jak juz bede mial opanowane, to bede mogl koncertowac :D
a na razie, ten post ulatwi mi orientacje i mozliwosc rozpoznania harmonii jak zobacze jakies nuty. Znajac forme utworu, latwiej sie go ogrywa. Nie musisz caly czas patrzec w nuty jaki akord bedzie za chwile. Poza tym znajomosc formy pozwala ci po prostu przyjsc na jam session i zaakompaniowac a potem zaimprowizowac, nawet jak nie znasz tematu utworu.

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 22 lis 2008, 14:15

Lepiej wycwiczyc w domu jedna forme akordowa i leciec na probe lub jam potwierdzic jak Ci idzie.

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 24 lis 2008, 22:02

Zobacz jakie akordy wypisales.To juz nie sa proste akordy oparte na trojdzwiekach tylko czterodzwiekowe.Nawet w prostym bluesie juz sa dodane septymy.A co jesli dodasz nony tak jak Hendrix,B.B.King czy inni.Okaze sie,ze slyszenie blues'a tak jak nam sie wydaje jest wynikiem braku rozwoju sluchu i muzycznego wogole.Jest to kwestia zalozen co robisz z muzyka.Czy chcesz sie rozwijac i szukac w muzyce wyzszych wartosci czy zapuscic wlosy,zawiesic gitare jak najnizej i upodobnic do swoich idoli.Nie wartosciuje tych postaw bo to moze sie zmieniac jak w kalejdoskopie.

nie piszemy jednego posta pod drugim.woj74

Awatar użytkownika
Little Gi
Posty: 289
Rejestracja: 12 gru 2007, 1:24
Lokalizacja: Zielona Góra, Poznań
Kontakt:

Post autor: Little Gi » 09 gru 2008, 2:06

Nie musisz caly czas patrzec w nuty jaki akord bedzie za chwile. Poza tym znajomosc formy pozwala ci po prostu przyjsc na jam session i zaakompaniowac a potem zaimprowizowac, nawet jak nie znasz tematu utworu.
Słuszna uwaga...
Swoją drogą, dobre pytania, inspirujące :)
Przeraza mnie czasem bardzo zamykanie się na schematy podane pod nos i brak motywacji do wlasnych poszukiwan, do tworzenia samemu owych "schematow", kolorow, zagrywek, podkladow, form..
Niemniej.. przydałoby sie podanie "schematu" do poszukiwan, ukierunkowującego jak i do czego..
Muzyka to forma wypowiedzi.. co by to bylo, gdyby każdy z nas mowil dokladnie tak samo.. i to samo.

:roll:
Nauka jak i Muzyka
niech nie dzieli - a łaczy
ludzi z pasją, jak i bez niej
gdy pytają - nie błądzą :)

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 09 gru 2008, 2:13

Wlasnie wrocilem z jam'u.Blues jest uniwersalny pod tym wzgledem.Choc z drugiej strony do blue monka juz nie bylo wielu chetnych.Przy Bessie's Blues juz tylko zostal jeden gosc na saxie i jeden na gitarce plus sekcja.

Awatar użytkownika
Kubolski
Posty: 2517
Rejestracja: 03 lis 2007, 15:01
Lokalizacja: KUMAMA
Kontakt:

Post autor: Kubolski » 09 gru 2008, 20:13

shutupandplay pisze:do blue monka juz nie bylo wielu chetnych.Przy Bessie's Blues juz tylko zostal jeden gosc na saxie i jeden na gitarce plus sekcja.
Sami twardziele, co? :wink:
[url=http://myspace.com/kumamaband][img]http://img367.imageshack.us/img367/1305/kumamasa4.jpg[/img][/url]

sukenik
Posty: 934
Rejestracja: 01 lut 2008, 4:41
Lokalizacja: kraków

.

Post autor: sukenik » 18 gru 2008, 6:02

Nie do końca zgodzę się z niektórymi wcześniejszymi klasyfikacjami [chyba Woj74?]. Jest pewna nieścisłość. Blues tradycyjny to nie blues Delty, ponieważ to dwa różne bluesy. Blues tradycyjny (klasyczny) to w zasadzie najstarsza odmiana i dotyczy wykonawców z przełomu poprzednich stuleci, np. Big Joe Turner, Jimmie Rodgers. Rhythm Changes, lepiej Blues and Rhythm Changes to w zasadzie już odmiana jazzu z silnymi odniesieniami do skal bluesa. Blues molowy? Hmmm. Trudno się zgodzić. W zasadzie centrum toniczne jest i tak w dur, a na przykład solista [jakikolwiek instrument] tworzy bogatszą harmonię dodając moll z septymą, itp. Zasadniczo struktura pentatoniczna jest w skali dur, a reszta to dodawanie małych septym, itd. Nawet nie wiem, czy jest to prawidłowa nazwa ten cały blues molowy, chociaż używana. Często mylona z bluesem granym z akordami w moll [E A h lub e a H – to nie jest blues molowy!]. Na przykład zestawianie w centrum toniki E7 i A7 sprawi, że mamy na przemian dźwięk Gis i G. Sorry, Woj74, za to dopowiedzenie.
Every Day I've Got the Blues

Awatar użytkownika
Kubolski
Posty: 2517
Rejestracja: 03 lis 2007, 15:01
Lokalizacja: KUMAMA
Kontakt:

Re: .

Post autor: Kubolski » 18 gru 2008, 11:34

sukenik pisze:Zasadniczo struktura pentatoniczna jest w skali dur, a reszta to dodawanie małych septym, itd.
Że jak? Przecież są dwa rodzaje pentatoniki - molowa i durowa. Molową tworzysz od skali doryckiej (odejmując II i VI stopień), durową od skali miksolidyjskiej (odejmując IV i VII stopień). Przynajmniej tak ja to widzę.
[url=http://myspace.com/kumamaband][img]http://img367.imageshack.us/img367/1305/kumamasa4.jpg[/img][/url]

Awatar użytkownika
woj74
Zasłużony
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Re: .

Post autor: woj74 » 18 gru 2008, 12:12

sukenik pisze:Sorry, Woj74, za to dopowiedzenie.
Mój świat legł w gruzach :cry:
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

ODPOWIEDZ