Rodzaje bluesa

longinus
Posty: 94
Rejestracja: 02 cze 2006, 23:24

Rodzaje bluesa

Post autor: longinus » 16 lis 2008, 11:46

Witam,

Czy moze mi ktos wyjasnic na czym polega roznica miedzy:
a) bluesem tradycyjnym
b) bluesem jazzowym
c) bluesem mollowym
d) bluesem parkerowskim
e) "rytm changes"

1 ) Czy jest to roznica w formie? czy mozna podac przyklad formy dla kazdego z nich?

2) Czy roznia sie w uzyciu skal do improwizacji? np. czy bluesa molowego ogrywamy gama melodyczna i jej skalami modalnymi?

Pozdrawiam
Longinus

Awatar użytkownika
Inq
Posty: 2310
Rejestracja: 11 sie 2007, 16:42

Post autor: Inq » 16 lis 2008, 11:49

Podepne sie pod temat:
W jakim bluesie (skąd) najczęściej używa się skali bluesowej minorowej? Bardzo lubię te skalę, ma taki zadziorne, trochę smutne brzmienie. Zaje - sta jest.
[quote]Inq to taki wiecznie niepocieszony maruda tupiący nogą że to jego klocki ![/quote]

Awatar użytkownika
acoto
Posty: 1298
Rejestracja: 16 cze 2006, 13:31
Lokalizacja: podstołeczna wylęgarnia talentów
Kontakt:

Post autor: acoto » 16 lis 2008, 11:57

O..o..o.. szuflandia atakuje!!! No co wy? nie wiecie skąd się wzięły szufladki? Dodajcie jeszcze: biały,czarny, chicago,delta, i tak jeszcze troszkę.
http://www.myspace.com/acoto http://www.facebook.com/acoto.music
http://www.acoto.muzzo.pl http://www.wpissdoindex.muzzo.pl

Awatar użytkownika
woj74
Administrator forum
Administrator forum
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: woj74 » 16 lis 2008, 11:58

a. blues tradycyjny, szerokie pojęcie, najczęściej odnosi się do tzw Delta blues, czyli utworów granych akustycznie w takiej nazwijmy to archaicznej formie, może to być blues chicagowski a'la Muddy Waters itp.
b. blues jazowy to utwory oparte o szkielet bluesowy czyli triadę często rozbudowane o dodatkowe akordy, linia melodyczna i improwizacje bardziej jazzowe tzn ogrywanie akordów po skalach tych akordów a nie jedna pentatonika dla całej harmonii itp.
c.blue mollowy to harmonia oparta o I, IV i V stopień ale skali molowej. Dajmy na to blues E dur to akordy E, A, B molowo będzie em, am,bm. W bardzo dużym uproszczeniu.
d. blues parkerowski, tu niech się ktoś inny wypowie
e. rhytm changes - nie wiem o co dokładnie chodzi, jeśli rozszyfrować po prostu angielskie znaczenie słów to sprawa dotyczy zmian rytmu w czasie utworu, ale może ktoś ma jakieś szersze pojęcie.

1.Można by owszem
2.Różnią się, już to opisałem powyżej
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

Awatar użytkownika
Kubolski
Posty: 2517
Rejestracja: 03 lis 2007, 15:01
Lokalizacja: KUMAMA
Kontakt:

Post autor: Kubolski » 16 lis 2008, 12:26

Blues tradycyjny to pewnie np. utwory Roberta Johnsona, a Muddy'ego Watersa i innych wykonawców (elektrycznego) chicagowskiego bluesa włożyłbym już do odrębnej szufladki ;)

Bluesa molowego ogrywa się pentatoniką molową z dodaną kwartą zwiększoną (tzw. trytonem), czyli np. w tonacji C będą to dźwięki: C, D#, F, F#, G, A#. Można też zastosować skalę dorycką: C, D, Eb, F, G, A, Bb.
[url=http://myspace.com/kumamaband][img]http://img367.imageshack.us/img367/1305/kumamasa4.jpg[/img][/url]

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 16 lis 2008, 15:15

Bardzo fajny temat.Te pytania o bluesa brzmia jakby kolega czytal wstep do ksiazki.Dla mnie lepiej harmonicznie niz Blues e,a,h brzmi uzupelnienie go o septymy czyli Em7,Am7,Hm7 a juz totalnie super brzmi Em7,Am7 i C7,H7 w 9 i 10 takcie.Blues Parkerowski to cala teoria harmoniczno - rytmiczna.Podstawa to faktycznie pentatonika,ale w konkretnym akordzie np.
Em7 - to ogrywamy jego pojedyncze skladowe akordu i troche pentatoniki z poltonami czyli e,g,(a),(dodany ais moze byc smaczny),h,d,(dodany dis jak ktos lubi),e itd
nastepnie to samo Am7 - a,c,(d),(dodany dis),e,g,(dodany gis)
i Hm7 - h,d,(e),(f),fis,a,(ais),h
I wtedy jest tak,ze kiedy gramy bluesa solo bez zespolu to brzmi ok,a jak gramy go pentatonika w Em to brzmi jak chinska muzyka propagandowa.Dla mnie to co w bluesie najwazniejsze to wiedza i "feeling" gdzie jest zmiana akordu i "raz".Graja tak rockmeni,jazzmeni,bluesmeni itd
Jesli kogos to interesuje to niech zagra i da komentarz.Jestem ciekawy co,kto slyszy i jak!
Ostatnio zmieniony 16 lis 2008, 15:22 przez shutupandplay, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Aramis
Posty: 445
Rejestracja: 29 gru 2006, 0:07
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Aramis » 16 lis 2008, 15:21

Blues Parkerowski? Nie wyjaśnię dokładnie, ale kiedyś-cośtam-gdzieś przeczytałem i zdaje się że nazwa i schemat utworów pochodzą od kawałka Blues for Alice Charliego Parkera

Awatar użytkownika
Kubolski
Posty: 2517
Rejestracja: 03 lis 2007, 15:01
Lokalizacja: KUMAMA
Kontakt:

Post autor: Kubolski » 16 lis 2008, 16:35

shutupandplay pisze:Blues Parkerowski to cala teoria harmoniczno - rytmiczna.Podstawa to faktycznie pentatonika,ale w konkretnym akordzie np.
Em7 - to ogrywamy jego pojedyncze skladowe akordu i troche pentatoniki z poltonami czyli e,g,(a),(dodany ais moze byc smaczny),h,d,(dodany dis jak ktos lubi),e itd
nastepnie to samo Am7 - a,c,(d),(dodany dis),e,g,(dodany gis)
i Hm7 - h,d,(e),(f),fis,a,(ais),h

Oj, średnio mi się to widzi. Tu już bardziej wchodzimy w myślenie jazzowe - granie odpowiedniej skali pod każdy akord. W normalnym bluesie ogrywanie schematu E-A-H w trzech skalach da opłakany efekt.
[url=http://myspace.com/kumamaband][img]http://img367.imageshack.us/img367/1305/kumamasa4.jpg[/img][/url]

longinus
Posty: 94
Rejestracja: 02 cze 2006, 23:24

Post autor: longinus » 16 lis 2008, 17:10

Dziekuje wszystkim za dotychczasowe odpowiedzi.

a) czy Blues tradycyjny to inaczej blues durowy?? W Delcie, czy w Chocago grano blusa durowego?

b) jak mozba by scharakteryzowac charakter bluesa jazzowego? np. szybki, radosny itd??

c) czy blues molowy jest smutniejszy od durowego? czy blues molowy zalicza sie do bluesa tradycyjnego?

d)posluchalem Blues for Alice i sie zastanawial gdzie jest granica miedzy bluesem jazzowym a parkerowskim?

e) Rytm changes to podobno uklad harmoniczny odpowiadajacy utworowi GErschiwna "I ve got a rytm" i podobno komponuje sie utwory wedlug tego schematu teraz. czy ktos moze tu cos wiecej powiedziec o co chodzi? jakie sa to utowry?

Forma bluesa durowego to np:
a) F7 Bb7 F7F7 Bb7Bb7 F7F7 C7 Bb7 F7F7

a jak ta forma bedzie wygladac w przypadku pozostalych typow bluesa?

b)

c)

d)

e)

Czy blues z Chicago roznil sie forma od tego z Delty?

Pozdrawiam
Longinus

Awatar użytkownika
Kubolski
Posty: 2517
Rejestracja: 03 lis 2007, 15:01
Lokalizacja: KUMAMA
Kontakt:

Post autor: Kubolski » 16 lis 2008, 18:45

Generalnie forma bluesa w różnych jego odsłonach pozostaje taka sama. Blues zawsze oparty jest o prymę, dominantę i subdominantę rozłożonych w odpowiednich taktach. Chociaż oczywiście, można też wstawiać inne akordy, ale to już będzie odejście od tradycji. Bluesa można grać w pentatonice durowej lub molowej. Z tego, co kojarzę, to blues chicagowski ma szybsze tempo od molowych ballad i utrzymany jest w tzw. rytmie "shuffle" (ta ta-da, ta-da, ta-da ...), ale również używa pentatoniki molowej. Można też zagrać blues w pentatonice durowej (np. w tonacji A będą to dźwięki: A H C# E F# - takie same, jak w pentatonice molowej w F#), ale mnie akurat taka kolorystyka bardzo kojarzy się z muzyką country ;)
[url=http://myspace.com/kumamaband][img]http://img367.imageshack.us/img367/1305/kumamasa4.jpg[/img][/url]

Awatar użytkownika
woj74
Administrator forum
Administrator forum
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: woj74 » 16 lis 2008, 19:22

Jak już mówimy o kolorach to powiedzmy o blue notes.Teoretycznie blues w tonacji durowej aby "nie fałszowało" powinien być ogrywany w skali durowej. Blue notes to obniżony 3, 5, 7 stopień gamy. Szczególnie mała tercja grana podciągiem sekundy a i coś pomiędzy małą a dużą tercją tworzą klimat. Ale tu kończy się "muzyczna matematyka" pozostaje to poczuć i zagrać.
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 16 lis 2008, 19:41

Brawo Woj74!A jesli w subdominancie i dominancie mamy to samo z "blue note" to nie jest tak,ze mozemy grac cokolwiek na jednej skali,tylko musimy miec w glowie fraze i akcentowac te zmiany a to juz jest trudne poniewaz jest to improwizacja na temat.Nie ma wyjscia musimy to wiedziec.Jesli gramy jako temat "Come as you are" Nirvany to musimy miec w glowie fraze,zmiany akordowe i na tym improwizowac.

Awatar użytkownika
Kubolski
Posty: 2517
Rejestracja: 03 lis 2007, 15:01
Lokalizacja: KUMAMA
Kontakt:

Post autor: Kubolski » 16 lis 2008, 23:46

Oczywiście, cały czas trzeba być świadomym, na jakim akordzie się aktualnie gra solo i akcentować odpowiednie nuty, a nie tylko ślepo ogrywać skalę. Jednak to wcale nie znaczy, że jak z akordu Am7 przechodzimy w Dm7 i nieco później w schemacie na Em7, to musimy odpowiednio zmienić skalę z pentatoniki molowej A na D i E. Wcale nie. Cały czas gramy w A, ale słuchamy podkładu i uwypuklamy inne nuty. Pozdro.
[url=http://myspace.com/kumamaband][img]http://img367.imageshack.us/img367/1305/kumamasa4.jpg[/img][/url]

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 18 lis 2008, 18:12

Cz Ty,Longinusie,grasz bluesa?

SlowHand
Posty: 873
Rejestracja: 18 wrz 2006, 14:19
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: SlowHand » 18 lis 2008, 18:33

Kubolski pisze:Oczywiście, cały czas trzeba być świadomym, na jakim akordzie się aktualnie gra solo i akcentować odpowiednie nuty, a nie tylko ślepo ogrywać skalę. Jednak to wcale nie znaczy, że jak z akordu Am7 przechodzimy w Dm7 i nieco później w schemacie na Em7, to musimy odpowiednio zmienić skalę z pentatoniki molowej A na D i E. Wcale nie. Cały czas gramy w A, ale słuchamy podkładu i uwypuklamy inne nuty. Pozdro.


nigdy o tym nie myslalem specjalnie ale w zasadzie najczesciej tak ogrywam 12 - taktowca :roll:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość