Substytuty

ODPOWIEDZ
lukasrg
Posty: 9
Rejestracja: 11 wrz 2007, 13:06

Substytuty

Post autor: lukasrg » 11 wrz 2007, 13:10

Mam prośnę do osób bardziej doświadczonych.Czy mógł by ktoś przedstawić mi w jaki sposób działają substytuty,tzn jak jeden akord zastępować innym,co to jest substytut trytonowyitp.Czy to jest związane jakoś z enharmonią?[/list]

Matt
Posty: 91
Rejestracja: 30 lip 2006, 2:34
Lokalizacja: Radom

Post autor: Matt » 25 wrz 2007, 23:35

W teorii nie spotkałem się z tym określeniem, ale domyślam się , że chodzi o to:
Dźwięki akordu zamiennego mają być podobne do pierwszego... tzn. ew. można pominąć jakiś składnik...Najczęściej grając w zespole gitarzysta odrzuca najniższy dźwięk - gra ją bas, a "góra" układa się w inny akord.

Z enharmonią musi to mieć dużo wspólnego, bo dźwięki grasz te same, ale inaczej je traktujesz.


W praktyce często z tego korzystam, trzeba chwilę posiedzieć i popatrzeć na budowę akordu. Przykład z życia :
Mam akord c#mM7 (cis-moll wielkoseptymowy), dźwięki: C# F G# B#
można je potraktować jak : F Ab C ( dźwięk C# w partii basu), zamiast c#mM7 grasz fm - dźwięki się pokrywają (G#=Ab, B#=C).
Mam w kwitach C13( C-dur z tercdecymą) Więc dźwięki: C E G Bb D F A. żeby nie łamać palców można zagrać najwyższe dźwięki: tu pasuje d-moll ( a nawet dm7...i pryma naszego akordu się znajdzie D F A C :D, a jeśli poprzestawiać jeszcze dźwięki wyjściowe to zrobi się dmsus = dm7sus4, dźwięki D F G A C), basówka gra C w podstawie i jakoś jest...

coran
Posty: 128
Rejestracja: 01 wrz 2007, 10:17

Post autor: coran » 26 wrz 2007, 10:04

I nawet w prostszych akordach np zamiast C7 (C-E-G-B) można zagrać Em (E-G-B):)

Awatar użytkownika
byku92
Posty: 753
Rejestracja: 20 lut 2007, 16:47
Lokalizacja: Siedlce/k.wawy

Post autor: byku92 » 26 wrz 2007, 15:52

coran pisze:I nawet w prostszych akordach np zamiast C7 (C-E-G-B) można zagrać Em (E-G-B):)
E-G-co?? kurde to strasznie mylące... ja przez całe życie ucze się, że biały klawisz mięcy A a C to jest H, a czarny to B.. :P a z Wlk. Bryt. przyszła do nas ta zamiana i jak ktoś nie wie, że to jest przez niektórych stosowane zamiennie, to ma problem :P i może się z kimś niechcący pokłócić i pobić :P :P :P <joke>[/list]

Awatar użytkownika
Aspider
Posty: 601
Rejestracja: 08 lip 2006, 14:39
Lokalizacja: Krosno

Post autor: Aspider » 26 wrz 2007, 15:59

a to nie Polacy sobie wymyslili z dupy owe H, które gdzie indziej nie funkcjonuje?

coran
Posty: 128
Rejestracja: 01 wrz 2007, 10:17

Post autor: coran » 26 wrz 2007, 18:20

Już gdzieś jest o tym dyskusja na forum, podobno z Niemiec przyszło h i tak zostało:)

Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Post autor: NiecnyKsiaze » 26 wrz 2007, 18:52

Skandynawia też ma H.

A kropka dziesiętna? Z Anglii i Ameryki. My przecinek mamy jak cały kontynent europejski, to czemu nie mamy mieć "H" jak cały kontynent europejski? (No tak, ci Włosi i Francuzi, zawsze coś pokręcą ;-))
[size=85]
[url=http://nk.art.pl/mp3/nk_grom_molowo.mp3]Piosenka o adminach[/url]
[url=http://nk.art.pl/mp3/nk_wojny_gwiezdne.mp3]Piosenka o forach[/url]
Antek[/size]

Matt
Posty: 91
Rejestracja: 30 lip 2006, 2:34
Lokalizacja: Radom

Post autor: Matt » 27 wrz 2007, 0:18

Czemu nie mamy mieć 'H' zamiast 'B'? Bo nasz alfabet zaczyna się: A B C D ...itd. Jeśli w szkole uczyli AHCDE - to niech tak będzie :D. A temat ten jest poruszony tutaj: http://www.magazyngitarzysta.pl/phpBB2/ ... sc&start=0

tregg
Posty: 7
Rejestracja: 26 lip 2007, 14:03
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: tregg » 29 wrz 2007, 16:03

widze straszne kozaki siedzą na tym forum-chyba nikt nie wytłumaczył o co tak naprawde chodzi. lepiej zajmijcie sie graniem a nie nabijaniem postów:P.
ja jestem początkujacym jezeli chodzi o jazz ale z tego co wiem- substytuty stosuje sie oczywiście do urozmaicania motywów- np w II V I. zamiast akordu dominantowego (V) wstawia sie akord w którym primą jest tryton w stosunku do dominanty. czyli np:

ii v i - Dmi7 -G7 -Cmaj7
z trytonem Dmi7 -Db7-Cmaj7
chociaż mi osobiście takie motywy nie podchodzą- ale jak pisałem jestem poczatkujący. o wiele bardziej wolę zamianę dominantowego na akord zmniejszony- w powyzszym przykładzie zamiast G7 wstawiasz np D zmniejszony czyli dzwięki D F gis B(od primy kazdy kolejny dzwiek jest przesuniety o tercje mała). akrody te sa o tyle fajne że moszna je przesuwać o 3 półtony na gryfie i bedziesz miał te same dzwięki.
pozdro

kurDmoll
Posty: 1
Rejestracja: 11 paź 2008, 14:42
Kontakt:

Post autor: kurDmoll » 11 paź 2008, 15:11

coran pisze:I nawet w prostszych akordach np zamiast C7 (C-E-G-B) można zagrać Em (E-G-B):)
Witam,
Wciaz nie moge zrozumiec dlaczego mylony jest zapis polski z amerykanskim non stop!
UWAGA!
W polskim zapisie:
C7= c, e, g, b
Em= e, g, h, d

Jesli ktos pisze C7 = C-E-G-B to powinien trzymac sie tego zapisu i konsekwentnie napisac Em = E, G, H
Natomiast stosujac zapis amerykanski bedzie:
C7 = C-E-G-Bb
E- = E-G-B

Jesli sie myle prosze o poprawienie
Dziekuje i pozdrawiam
KurDmoll

Awatar użytkownika
Kubolski
Posty: 2517
Rejestracja: 03 lis 2007, 15:01
Lokalizacja: KUMAMA
Kontakt:

Post autor: Kubolski » 11 paź 2008, 19:09

coran pisze:Już gdzieś jest o tym dyskusja na forum, podobno z Niemiec przyszło h i tak zostało:)
Owszem. Przy przepisywaniu zapisu nutowego pewnej pieśni pewien pijany mnich niemiecki pomylił się i przepisał "B" jako "H". No i tak już zostało... ;)
[url=http://myspace.com/kumamaband][img]http://img367.imageshack.us/img367/1305/kumamasa4.jpg[/img][/url]

zxcvbnmasdqwe
Posty: 3780
Rejestracja: 27 cze 2006, 8:44
Lokalizacja: Lublinowo

Post autor: zxcvbnmasdqwe » 11 paź 2008, 19:25

a ostatnio przeczytałem że H to nie B tylko Bbmoll. Trochę to pogmatwane

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 15 sty 2009, 2:22

Jesli w akordzie septymowym (dominanta) jest pryma, tercja, septyma (kwinte pomijam bo nie ma znaczenia w pytaniu) to jesli przeniesiemy tercje o oktawe to septyma stanie sie tercja a przeniesiona tercja septyma akordu zbudowanego o tryton od prymy np
G7 = pryma g, tercja h, septyma f
i po lamiglowce ktora napisalem powyzej otrzymamy
f tercja, h septyma i zamiast prymy g mamy cis czyli Cis7
a to sie bezposrednio laczy z zamiana akordow (substytuty) w zmniejszone i wielu innych zabiegow harmonicznych
==================================================

Najprosciej jak umialem, nawet zmienilem terminologie w kilku miejscach by prosciej bylo.Natomiast zabieg ten wykonuje sie celem reharmonizacji danego utworu. Mozliwe nawet,ze to z tematu warsztat gitarzysty.

Blisher
Posty: 159
Rejestracja: 27 gru 2008, 21:48
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re:

Post autor: Blisher » 27 mar 2011, 22:47

zxcvbnmasdqwe pisze:a ostatnio przeczytałem że H to nie B tylko Bbmoll. Trochę to pogmatwane
Dlatego biorę przykład z pana Jarka Grzybowskiego, który pisze H i Bb i dzięki temu nie ma takich nieporozumień.

Tylko powiedzcie mi jedno, używając w Polsce zapisu amerykańskiego, Bb czytamy bes? Czy bi flat?
[b][i]http://rebelabrothers.pl/[/i][/b]
__________
[size=40]Squier Stratocaster 50s[/size]

Brum
Posty: 1
Rejestracja: 04 lip 2019, 11:41

Re: Substytuty

Post autor: Brum » 04 lip 2019, 11:45

Tutaj jest bardzo ciekawy artykuł (j. angielski) dotyczący substytucji akordów
http://www.guitarnoise.com/lessons/chord-substitution/

Warto też zajrzeć do wątku o harmonizacji / reharmonizacji na forum akordeonowym, są tam różne przykłady i materiały.

ODPOWIEDZ