Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.
Awatar użytkownika
arcticmonkeys
Posty: 18
Rejestracja: 27 mar 2009, 13:10
Lokalizacja: Płock

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: arcticmonkeys » 12 kwie 2009, 14:26

Wlasnie przed chwila kupilem ta ksiazke, chociaz jeszcze pare dni bede musial poczekac zanim sie z nia zapoznam (kupilem ja na alledrogo). Jak dotad uczylem sie gry z ksiazki pana Richarda Johnsona, ale pewne niescislosci w przekladzie oraz odmiennosc terminologii znacznie utrudniaja mi pojecie teorii. Mam nadzieje ze ta ksiazka rozwieje wiele moich watpliwosci:)

PS. Sorsa za brak polskich fontow, ale mam Windows7.
[url]http://www.youtube.com/watch?v=o8dWyftBbRM&feature=related[/url]

recidivist
Posty: 12
Rejestracja: 30 kwie 2009, 17:54

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: recidivist » 01 maja 2009, 8:21

Witam,
Nie wiem czy ktoś w tym wątku jeszcze pisze, ale mam pytanie odnośnie tej książki. Myśle nad jej kupnem, tyle tylko, że jestem totalnie początkującym, w skali 10 punktowej to jest równe 0, więc czy ta książka jest dobra również dla takich osób jak ja czy lepiej szukać jakichś innych opracowań dla totalnych noobów zaczynających przygodę z gitarą?

Awatar użytkownika
wheatus
Posty: 463
Rejestracja: 04 wrz 2008, 21:47

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: wheatus » 01 maja 2009, 10:01

Według mnie jak najbardziej tak. są tam podstawy, pierwszy rozdział gdzie uczysz się grać poprawnie lewa, prawą i palcami. Myślę że ta książka jest uniwersalna( 4 rozdział jest dla zaawansowanych)
Yamaha C30M

RiFF4GE
Posty: 384
Rejestracja: 24 maja 2008, 19:46
Lokalizacja: Kluszkowce
Kontakt:

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: RiFF4GE » 01 maja 2009, 15:45

Tam jest wszystko wytłumaczone :) Moja 10 letnia siostra nawet z niej korzysta xD

A7x
Posty: 69
Rejestracja: 20 mar 2009, 19:36
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: A7x » 25 maja 2009, 17:37

Jestem w trakcie czytania. Mam jednak dwie uwagi:
-Za tą cenę wydanie mogło być lepsze. (twarda oprawa itp)
-Co do płyt to szkoda, że samo audio bez wideo.
Tak poza tym to wszystko super.
Pozdrawiam.

RiFF4GE
Posty: 384
Rejestracja: 24 maja 2008, 19:46
Lokalizacja: Kluszkowce
Kontakt:

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: RiFF4GE » 28 maja 2009, 14:19

Co do twardej oprawy to się zgodzę,szybko się okładka niszczy a co za tym idzie materiał w środku jest zagrożony xD

Awatar użytkownika
Nightwalker
Posty: 253
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:04
Lokalizacja: Kraków

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Nightwalker » 31 paź 2010, 22:48

Witam.
Mam jedno pytanie dot. części traktującej o schematach napięć w progresji akordów w rozdziale "Harmonia i improwizacja" (podrozdział 29.1, strona 149).
Jest tam napisane, że subdominanta "pozwala oddalić się od toniki do innych akordów lub przejmuje ciążenie akordu I stopnia" i, akapit dalej, "Cdur7+ to subdominanta pozwalająca oderwać się od toniki przejmując na chwilę jej ciążenie".
Wydawało mi się, że tonika, jako najważniejsza funkcja w skali, powoduje, że wszystkie inne stopnie do niej dążą (sama zaś nie wykazuje żadnego dążenia do innych składników). Jednak wg powyższych cytatów tonika może wykazywać pewne tendencje do dążenia w kierunku innych akordów...
Czy mógłby więc ktoś mi to wytłumaczyć? Chyba, że będzie jeszcze to opisane gdzieś w książce (prosiłbym wtedy o wskazanie konkretnego podrozdziału, zazwyczaj staram się czytać po kolei). :)
Pozdrawiam.
[url=http://ubanimator.com][img]http://img76.imageshack.us/img76/9054/userbar414465wt8.gif[/img][/url]
My dream?
To play on a stage together with David Gilmour. :)

Haczyk96
Posty: 28
Rejestracja: 26 cze 2010, 16:40

Problem w zrozumieniu paru zdań z "Żadnych Tajemnic"

Post autor: Haczyk96 » 13 sty 2011, 19:53

Witam!
Na początek zacytuje w czym mój problem:
"...dla skali B frygijskiej, moglibyśmy zastosować schemat skali A Doryckiej [...] oraz G jońskiej (frygijska zagrana od szósteko stopnia.[...] Nauczenie się zatem schemaów wszystkich siedmiu skal umożliwia posługiwanie się dowolną skalę na całym gryfie, zapożyczajac schematy skal sąsiednich."

Ale przecierz skala G jońska nie jest sąsiednią do B frygijskiej.

Proszę o pomoc ;)

Pozdrawiam
Igor Haczkowski

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Sober Frank » 13 sty 2011, 21:00

Pozwolę sobie odpowiedzieć.

Problem polega w nazewnictwie H i B ... B i Bb. Reszta jest poprawnie.
(myślę że jest to sprostowane na początku książki)

Czyli H frygijska(europejska) = B frygijska(amerykańska) :)
P.S
Trochę te cytaty mieszają , bo frygijska jest grana od trzeciego stopnia każdej jońskiej... więc nie jest grana od szóstego stopnia... ale nie znam książki i znowu wyjdę na pieniacza;).

Awatar użytkownika
Nightwalker
Posty: 253
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:04
Lokalizacja: Kraków

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Nightwalker » 13 sty 2011, 23:06

Haczyk96 - zauważ, że jeśli Twoją wyjściową skalą jest G jońska, to jeśli zaczniesz ją grać od III stopnia, to otrzymasz skalę B frygijską (B w notacji zachodniej = H w naszej notacji). Jeśli natomiast Twoją skalą jest B frygijska, to zaczynając ją grać od jej VI stopnia otrzymasz skalę G jońską (po kolei: B - frygijska, C - lidyjska, D - miksolidyjska, E - eolska, Fis - lokrycka, G - jońska, A - dorycka i znów B - frygijska). I mimo że skalę G jońską oddziela od B frygijskiej dźwięk A, i tak można uznawać wszystkie skale za sąsiednie - wysokościami dźwięków się nie różnią.
[url=http://ubanimator.com][img]http://img76.imageshack.us/img76/9054/userbar414465wt8.gif[/img][/url]
My dream?
To play on a stage together with David Gilmour. :)

Awatar użytkownika
Krzysztof Błaś
Posty: 77
Rejestracja: 07 mar 2006, 23:13
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Krzysztof Błaś » 13 sty 2011, 23:43

Nightwalker pisze:Witam.
Mam jedno pytanie dot. części traktującej o schematach napięć w progresji akordów w rozdziale "Harmonia i improwizacja" (podrozdział 29.1, strona 149).
Jest tam napisane, że subdominanta "pozwala oddalić się od toniki do innych akordów lub przejmuje ciążenie akordu I stopnia" i, akapit dalej, "Cdur7+ to subdominanta pozwalająca oderwać się od toniki przejmując na chwilę jej ciążenie".
Wydawało mi się, że tonika, jako najważniejsza funkcja w skali, powoduje, że wszystkie inne stopnie do niej dążą (sama zaś nie wykazuje żadnego dążenia do innych składników). Jednak wg powyższych cytatów tonika może wykazywać pewne tendencje do dążenia w kierunku innych akordów...
Czy mógłby więc ktoś mi to wytłumaczyć? Chyba, że będzie jeszcze to opisane gdzieś w książce (prosiłbym wtedy o wskazanie konkretnego podrozdziału, zazwyczaj staram się czytać po kolei). :)
Pozdrawiam.
Już tłumaczę. Po pierwsze w muzyce rozrywkowej pojęcie subdominanty jest coraz bardziej pomijane - dlatego ponieważ opieramy się głównie na dwóch stanach - napięcie lub jego brak (dominanta, tonika) - subdominanta z kolei jest w tym układzie tworem nieco nieokreślonym... Druga sprawa, że każdy akord może przyjąć formę napięciowego lub tonicznego, przy czym napięcie, to nie tylko to, wynikające z budowy dominantowej - także odległość między stopniami na jakich zbudujemy akordy może generować ciążenie akordu (nawet o budowie tonicznej, beznapięciowej) do innego akordu: np. akord Cmoll7 rozwiąże się na Bmoll7 jeśli zagramy je po kolei (będzie wrażenie że Cmoll7 zrobił pewne napięcie dopiero po zagraniu Bmoll7 - napięcie wynikające z odległości półtonu). Wracając do sedna sprawy - subdominanta jak nazwa sama wskazuje to dominanta liczona od oktawy w dół. Jeśli więc zagramy akord toniczny oktawę wyżej to okaże się, że subdominanta leży 5 stopni niżej - czyli mamy typowe połączenie (tzw. stosunek dominantowy)między akordami (na podstawie odległości ich stopni) 5-1. Ponieważ jednak akord toniczny (który znalazł się w takim układzie 5 stopni wyżej niż docelowy subdominantowy) nie ma budowy dominantowej (brak napięcia) nie odczujemy napięcia po którym nasza subdominanta mogłaby przejąć funkcję toniczną nowej tonacji. Dlatego raczej takie połączenie akordu tonicznego i subdominantowego raczej odbierzemy jako rozwinięcie toniki na kolejny stopień, jednocześnie odnosząc wrażenie że akord subdominantowy przejął ciążenie i jest naturalnym następstwem oddalonego o 5 stopni akordu tonicznego.
Krzysztof Błaś


http://www.krzysztofblas.com

Haczyk96
Posty: 28
Rejestracja: 26 cze 2010, 16:40

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Haczyk96 » 14 sty 2011, 13:40

Czli że to (screen poniżej) jest skala B Frygijska zaczęta od 6 stopnia(G Jońska)???

Obrazek

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Sober Frank » 14 sty 2011, 14:57

Nie. Na tym screenie jest pokazana Na czerwono A frygijska i od jej szóstego stopnia zaczyna się F jońska. Na czarno jest zaznaczona G jońska (ściślej F#- lokrycka ale pomińmy to) od 3 stopnia tej G jońskiej zaczyna się B frygijska. Więc albo jest wyjaśniany inny problem przy pomocy tego przykładu, albo wystąpiła pomyłka.

Haczyk96
Posty: 28
Rejestracja: 26 cze 2010, 16:40

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Haczyk96 » 14 sty 2011, 23:04

A mógłby ktoś zaznaczyć na schemacie gryfu skalę B Frygijską zaczętą od szóstego stopnia?

Jakoś nie mogę tego zrozumiec,a tępy jestem :D

Albo...żeby zapożyczać skale one muszą się "łączyć"??? Czy mogą być oddalone od siebie???

Woem że tre pytania mogą być dziwne ale jakoś trudno mi to pojąć.

Awatar użytkownika
woj74
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: woj74 » 14 sty 2011, 23:14

Skale mają dźwięki, interwały itp ich miejsce na gryfie to wtórna sprawa. Jeśli zabierasz się do poznania skal od schematu na gryfie to już poległeś.
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

ODPOWIEDZ