Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.
Awatar użytkownika
arcticmonkeys
Posty: 18
Rejestracja: 27 mar 2009, 13:10
Lokalizacja: Płock

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: arcticmonkeys » 12 kwie 2009, 14:26

Wlasnie przed chwila kupilem ta ksiazke, chociaz jeszcze pare dni bede musial poczekac zanim sie z nia zapoznam (kupilem ja na alledrogo). Jak dotad uczylem sie gry z ksiazki pana Richarda Johnsona, ale pewne niescislosci w przekladzie oraz odmiennosc terminologii znacznie utrudniaja mi pojecie teorii. Mam nadzieje ze ta ksiazka rozwieje wiele moich watpliwosci:)

PS. Sorsa za brak polskich fontow, ale mam Windows7.
[url]http://www.youtube.com/watch?v=o8dWyftBbRM&feature=related[/url]

recidivist
Posty: 12
Rejestracja: 30 kwie 2009, 17:54

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: recidivist » 01 maja 2009, 8:21

Witam,
Nie wiem czy ktoś w tym wątku jeszcze pisze, ale mam pytanie odnośnie tej książki. Myśle nad jej kupnem, tyle tylko, że jestem totalnie początkującym, w skali 10 punktowej to jest równe 0, więc czy ta książka jest dobra również dla takich osób jak ja czy lepiej szukać jakichś innych opracowań dla totalnych noobów zaczynających przygodę z gitarą?

Awatar użytkownika
wheatus
Posty: 463
Rejestracja: 04 wrz 2008, 21:47

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: wheatus » 01 maja 2009, 10:01

Według mnie jak najbardziej tak. są tam podstawy, pierwszy rozdział gdzie uczysz się grać poprawnie lewa, prawą i palcami. Myślę że ta książka jest uniwersalna( 4 rozdział jest dla zaawansowanych)
Yamaha C30M

RiFF4GE
Posty: 384
Rejestracja: 24 maja 2008, 19:46
Lokalizacja: Kluszkowce
Kontakt:

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: RiFF4GE » 01 maja 2009, 15:45

Tam jest wszystko wytłumaczone :) Moja 10 letnia siostra nawet z niej korzysta xD

A7x
Posty: 69
Rejestracja: 20 mar 2009, 19:36
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: A7x » 25 maja 2009, 17:37

Jestem w trakcie czytania. Mam jednak dwie uwagi:
-Za tą cenę wydanie mogło być lepsze. (twarda oprawa itp)
-Co do płyt to szkoda, że samo audio bez wideo.
Tak poza tym to wszystko super.
Pozdrawiam.

RiFF4GE
Posty: 384
Rejestracja: 24 maja 2008, 19:46
Lokalizacja: Kluszkowce
Kontakt:

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: RiFF4GE » 28 maja 2009, 14:19

Co do twardej oprawy to się zgodzę,szybko się okładka niszczy a co za tym idzie materiał w środku jest zagrożony xD

Awatar użytkownika
Nightwalker
Posty: 253
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:04
Lokalizacja: Kraków

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Nightwalker » 31 paź 2010, 22:48

Witam.
Mam jedno pytanie dot. części traktującej o schematach napięć w progresji akordów w rozdziale "Harmonia i improwizacja" (podrozdział 29.1, strona 149).
Jest tam napisane, że subdominanta "pozwala oddalić się od toniki do innych akordów lub przejmuje ciążenie akordu I stopnia" i, akapit dalej, "Cdur7+ to subdominanta pozwalająca oderwać się od toniki przejmując na chwilę jej ciążenie".
Wydawało mi się, że tonika, jako najważniejsza funkcja w skali, powoduje, że wszystkie inne stopnie do niej dążą (sama zaś nie wykazuje żadnego dążenia do innych składników). Jednak wg powyższych cytatów tonika może wykazywać pewne tendencje do dążenia w kierunku innych akordów...
Czy mógłby więc ktoś mi to wytłumaczyć? Chyba, że będzie jeszcze to opisane gdzieś w książce (prosiłbym wtedy o wskazanie konkretnego podrozdziału, zazwyczaj staram się czytać po kolei). :)
Pozdrawiam.
[url=http://ubanimator.com][img]http://img76.imageshack.us/img76/9054/userbar414465wt8.gif[/img][/url]
My dream?
To play on a stage together with David Gilmour. :)

Haczyk96
Posty: 28
Rejestracja: 26 cze 2010, 16:40

Problem w zrozumieniu paru zdań z "Żadnych Tajemnic"

Post autor: Haczyk96 » 13 sty 2011, 19:53

Witam!
Na początek zacytuje w czym mój problem:
"...dla skali B frygijskiej, moglibyśmy zastosować schemat skali A Doryckiej [...] oraz G jońskiej (frygijska zagrana od szósteko stopnia.[...] Nauczenie się zatem schemaów wszystkich siedmiu skal umożliwia posługiwanie się dowolną skalę na całym gryfie, zapożyczajac schematy skal sąsiednich."

Ale przecierz skala G jońska nie jest sąsiednią do B frygijskiej.

Proszę o pomoc ;)

Pozdrawiam
Igor Haczkowski

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Sober Frank » 13 sty 2011, 21:00

Pozwolę sobie odpowiedzieć.

Problem polega w nazewnictwie H i B ... B i Bb. Reszta jest poprawnie.
(myślę że jest to sprostowane na początku książki)

Czyli H frygijska(europejska) = B frygijska(amerykańska) :)
P.S
Trochę te cytaty mieszają , bo frygijska jest grana od trzeciego stopnia każdej jońskiej... więc nie jest grana od szóstego stopnia... ale nie znam książki i znowu wyjdę na pieniacza;).

Awatar użytkownika
Nightwalker
Posty: 253
Rejestracja: 08 cze 2006, 21:04
Lokalizacja: Kraków

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Nightwalker » 13 sty 2011, 23:06

Haczyk96 - zauważ, że jeśli Twoją wyjściową skalą jest G jońska, to jeśli zaczniesz ją grać od III stopnia, to otrzymasz skalę B frygijską (B w notacji zachodniej = H w naszej notacji). Jeśli natomiast Twoją skalą jest B frygijska, to zaczynając ją grać od jej VI stopnia otrzymasz skalę G jońską (po kolei: B - frygijska, C - lidyjska, D - miksolidyjska, E - eolska, Fis - lokrycka, G - jońska, A - dorycka i znów B - frygijska). I mimo że skalę G jońską oddziela od B frygijskiej dźwięk A, i tak można uznawać wszystkie skale za sąsiednie - wysokościami dźwięków się nie różnią.
[url=http://ubanimator.com][img]http://img76.imageshack.us/img76/9054/userbar414465wt8.gif[/img][/url]
My dream?
To play on a stage together with David Gilmour. :)

Awatar użytkownika
Krzysztof Błaś
Posty: 77
Rejestracja: 07 mar 2006, 23:13
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Krzysztof Błaś » 13 sty 2011, 23:43

Nightwalker pisze:Witam.
Mam jedno pytanie dot. części traktującej o schematach napięć w progresji akordów w rozdziale "Harmonia i improwizacja" (podrozdział 29.1, strona 149).
Jest tam napisane, że subdominanta "pozwala oddalić się od toniki do innych akordów lub przejmuje ciążenie akordu I stopnia" i, akapit dalej, "Cdur7+ to subdominanta pozwalająca oderwać się od toniki przejmując na chwilę jej ciążenie".
Wydawało mi się, że tonika, jako najważniejsza funkcja w skali, powoduje, że wszystkie inne stopnie do niej dążą (sama zaś nie wykazuje żadnego dążenia do innych składników). Jednak wg powyższych cytatów tonika może wykazywać pewne tendencje do dążenia w kierunku innych akordów...
Czy mógłby więc ktoś mi to wytłumaczyć? Chyba, że będzie jeszcze to opisane gdzieś w książce (prosiłbym wtedy o wskazanie konkretnego podrozdziału, zazwyczaj staram się czytać po kolei). :)
Pozdrawiam.
Już tłumaczę. Po pierwsze w muzyce rozrywkowej pojęcie subdominanty jest coraz bardziej pomijane - dlatego ponieważ opieramy się głównie na dwóch stanach - napięcie lub jego brak (dominanta, tonika) - subdominanta z kolei jest w tym układzie tworem nieco nieokreślonym... Druga sprawa, że każdy akord może przyjąć formę napięciowego lub tonicznego, przy czym napięcie, to nie tylko to, wynikające z budowy dominantowej - także odległość między stopniami na jakich zbudujemy akordy może generować ciążenie akordu (nawet o budowie tonicznej, beznapięciowej) do innego akordu: np. akord Cmoll7 rozwiąże się na Bmoll7 jeśli zagramy je po kolei (będzie wrażenie że Cmoll7 zrobił pewne napięcie dopiero po zagraniu Bmoll7 - napięcie wynikające z odległości półtonu). Wracając do sedna sprawy - subdominanta jak nazwa sama wskazuje to dominanta liczona od oktawy w dół. Jeśli więc zagramy akord toniczny oktawę wyżej to okaże się, że subdominanta leży 5 stopni niżej - czyli mamy typowe połączenie (tzw. stosunek dominantowy)między akordami (na podstawie odległości ich stopni) 5-1. Ponieważ jednak akord toniczny (który znalazł się w takim układzie 5 stopni wyżej niż docelowy subdominantowy) nie ma budowy dominantowej (brak napięcia) nie odczujemy napięcia po którym nasza subdominanta mogłaby przejąć funkcję toniczną nowej tonacji. Dlatego raczej takie połączenie akordu tonicznego i subdominantowego raczej odbierzemy jako rozwinięcie toniki na kolejny stopień, jednocześnie odnosząc wrażenie że akord subdominantowy przejął ciążenie i jest naturalnym następstwem oddalonego o 5 stopni akordu tonicznego.
Krzysztof Błaś


http://www.krzysztofblas.com

Haczyk96
Posty: 28
Rejestracja: 26 cze 2010, 16:40

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Haczyk96 » 14 sty 2011, 13:40

Czli że to (screen poniżej) jest skala B Frygijska zaczęta od 6 stopnia(G Jońska)???

Obrazek

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Sober Frank » 14 sty 2011, 14:57

Nie. Na tym screenie jest pokazana Na czerwono A frygijska i od jej szóstego stopnia zaczyna się F jońska. Na czarno jest zaznaczona G jońska (ściślej F#- lokrycka ale pomińmy to) od 3 stopnia tej G jońskiej zaczyna się B frygijska. Więc albo jest wyjaśniany inny problem przy pomocy tego przykładu, albo wystąpiła pomyłka.

Haczyk96
Posty: 28
Rejestracja: 26 cze 2010, 16:40

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: Haczyk96 » 14 sty 2011, 23:04

A mógłby ktoś zaznaczyć na schemacie gryfu skalę B Frygijską zaczętą od szóstego stopnia?

Jakoś nie mogę tego zrozumiec,a tępy jestem :D

Albo...żeby zapożyczać skale one muszą się "łączyć"??? Czy mogą być oddalone od siebie???

Woem że tre pytania mogą być dziwne ale jakoś trudno mi to pojąć.

Awatar użytkownika
woj74
Zasłużony
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Re: Żadnych Tajemic - szkoła gry na gitarze elektrycznej

Post autor: woj74 » 14 sty 2011, 23:14

Skale mają dźwięki, interwały itp ich miejsce na gryfie to wtórna sprawa. Jeśli zabierasz się do poznania skal od schematu na gryfie to już poległeś.
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

ODPOWIEDZ