Tonacje - blues

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.
sukenik
Posty: 934
Rejestracja: 01 lut 2008, 4:41
Lokalizacja: kraków

.

Post autor: sukenik » 14 lis 2008, 9:38

Wydaje mi się, że można zagrać w każdej. Oczywiście dla gitarzysty najlepiej w E, G, A i D. Mało wdzięcznie w F i Bb i B. Mimo wszystko fajnie gra się w C. To chyba najcieplejsza tonacja jak dla mnie.
Every Day I've Got the Blues

Awatar użytkownika
Kubolski
Posty: 2517
Rejestracja: 03 lis 2007, 15:01
Lokalizacja: KUMAMA
Kontakt:

Post autor: Kubolski » 14 lis 2008, 11:06

Blues w C zawsze kojarzy mi się z "Since I've Been Loving You" Zeppelinów.

Ja za to bardzo lubię grać na bluesowo w Cis. Nie wiem czemu, jakoś bardzo mi pasuje ta tonacja na gitarze.
[url=http://myspace.com/kumamaband][img]http://img367.imageshack.us/img367/1305/kumamasa4.jpg[/img][/url]

sukenik
Posty: 934
Rejestracja: 01 lut 2008, 4:41
Lokalizacja: kraków

Post autor: sukenik » 14 lis 2008, 12:34

Kubolski pisze:Blues w C zawsze kojarzy mi się z "Since I've Been Loving You" Zeppelinów.

Ja za to bardzo lubię grać na bluesowo w Cis. Nie wiem czemu, jakoś bardzo mi pasuje ta tonacja na gitarze.
Jest masa bluesowych kawałków C.
Every Day I've Got the Blues

Awatar użytkownika
Hope
Posty: 262
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:49
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Hope » 17 sty 2009, 12:06

Mam pytanie, otóż chodzi o skalę bluesową, jest to pentatonika z dodanymi blue notes, czyli pentatonika Emoll to to samo co pentatonika Gdur, wiec analogicznie blue note powinny być w odpowiadających sobie pozycjach ( w Emoll w pierwszej pozycji jest to dźwięk A# ) i pytanie jest takie: Czy w durowej skali bluesowej G blue note są w tych samych miejscach co w bluesowej skali Emoll ? ( oczywiście pytanie dotyczy wszystkich tonacji )
---------------------------------------------------------------------
Nothin' But The Blues, no i jeszcze Jazz

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 17 sty 2009, 13:18

Jest troszke inaczej niz piszesz ale jestes blisko.Przy zmianie akordu zmieniaja sie punkty odniesienia.Istnieje rowniez roznica miedzy skala bluesowa (jest piec podstawowych).Mam nadzieje,ze jestes naprawde zainteresowany to kwestia to przeniesiemy rozmowe do warsztatu gitarzysty i skal.Tam zreszta juz to bylo.
===================================
I szczerze mowiac , nie rozumiem pytania tak do konca

Awatar użytkownika
Hope
Posty: 262
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:49
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Hope » 17 sty 2009, 14:05

shutupandplay pisze:Jest troszke inaczej niz piszesz ale jestes blisko.Przy zmianie akordu zmieniaja sie punkty odniesienia.Istnieje rowniez roznica miedzy skala bluesowa (jest piec podstawowych).Mam nadzieje,ze jestes naprawde zainteresowany to kwestia to przeniesiemy rozmowe do warsztatu gitarzysty i skal.Tam zreszta juz to bylo.
===================================
I szczerze mowiac , nie rozumiem pytania tak do konca

Nobo jest tak że, pentatonika molowa E odpowiada pentatonice durowej G, itd z innymi tonacjami, moje pytanie dotyczy jak dolozy sie blue notes do pentatoniki molowej czy beda one odpowiadac w durowej aby dalej była to skala bluesowa, czy też w durowej blue note zmieniaja swoje pozycje gdy robi sie z niej durowa bluesowa ?
---------------------------------------------------------------------
Nothin' But The Blues, no i jeszcze Jazz

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 19 sty 2009, 16:52

Sluch,sluch,sluch!Jesli juz tak duzo umiesz to jestes w punkcie kiedy ucho bedzie najlepszym doradca.

Awatar użytkownika
Hope
Posty: 262
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:49
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Hope » 20 sty 2009, 13:30

shutupandplay pisze:Sluch,sluch,sluch!Jesli juz tak duzo umiesz to jestes w punkcie kiedy ucho bedzie najlepszym doradca.
Święte słowa
---------------------------------------------------------------------
Nothin' But The Blues, no i jeszcze Jazz

jan
Posty: 340
Rejestracja: 22 sty 2009, 20:00

Post autor: jan » 25 sty 2009, 11:32

Mi się zdaje że tonacja w jakiej gramy zależy od naszego głosu.Jak ktoś ma niski głos to będzie grał bluesa w niskich rejestrach(e,f,g)a jak ktoś ma wysoki głos to lepiej będzie mu się grało bluesa w e,f,g ale o oktawe wyżej.

sukenik
Posty: 934
Rejestracja: 01 lut 2008, 4:41
Lokalizacja: kraków

.

Post autor: sukenik » 27 sty 2009, 3:47

jan pisze:Mi się zdaje że tonacja w jakiej gramy zależy od naszego głosu.Jak ktoś ma niski głos to będzie grał bluesa w niskich rejestrach(e,f,g)a jak ktoś ma wysoki głos to lepiej będzie mu się grało bluesa w e,f,g ale o oktawe wyżej.
Pewnie tak, ale nie do końca. Wielu purystów bluesowych układa takie zagrywki gitarowe, które świetnie zabrzmią w D i E, ale już niekoniecznie w G i A. Wiele zależy od tego, jakie prerogatywy ma dany grajek. Są tacy bluesmani, którzy grają w każdej możliwej tonacji [Clapton] i sztywni ortodoksi uznający np. tylko A lub E.
Every Day I've Got the Blues

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 27 sty 2009, 18:34

Tonacji jest 12.W bluesie oczywiscie tez.Tonacja w jakiej gramy jest czesto powiazana z mozliwosciami instrumentu czyli niestety zbyt czesto z ograniczeniami jakie muzycy na nich grajacy sobie narzucaja.Np. gram na gitarze w stroju e i mam ochote nauczyc sie grac sola.Najlatwiej jest opanowac pentatonike w e i z tych dzwiekow grac "solowke" do akordow E, A, H.I pokrewnie tonacja A to A, D, E, itd.Winnym jest tu granie skali pentatonicznej lub bluesowej jako skrot na jaki wielu gitarzystow sobie pozwala nie bedac swiadomymi mozliwosci jakie daje poznanie skladnikow akordow i rozwijanie sluchu.Nastepnym udziwnieniem jest kolejny "niemuzyczny" krok (tak jak w przypadku nauki pentatoniki) czyli "wizualne" ogrywanie skal i obserwacja,ze sa podobnie ulozone na gryfie do pentatoniki.Wszystko to sie odbywa kosztem sluchu niestety.

sukenik
Posty: 934
Rejestracja: 01 lut 2008, 4:41
Lokalizacja: kraków

.

Post autor: sukenik » 27 sty 2009, 20:25

Ojej, no jasne. Przecież to podstawówka. Zgodzę się co wizualnego ogrywania skal, ale czasem inaczej się nie. Ma to swoje ze strony, bo szanowni koledzy nie szukają już dźwięków w innych miejscach.
Every Day I've Got the Blues

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 27 sty 2009, 21:00

Fajnym cwiczeniem jest akord ktory jest sztandarowy w bluesie czyli septymowa dominanta np A7 by zostala przez nas ograna pojedynczymi dzwiekami akordu w jednej pozycji ( to beda dzwieki A Cis E G) przez 2 oktawy.Dobrze jesli bedziemy mieli w podkladzie ten akord, moze jakis bt albo program typu gp.jesli juz poznamy rozmieszczenie tych dzwiekow na gryfie wtedy mozemy przejsc do zmiany akordu we wszystkich tonacjach.Pamietajmy jednak by raczej nie zmieniac go co poltonu tylko np kwartami A7 D7 G7 C7 F7 Bb7 Es7 As7 Des7 Ges7 H7 E7 A7 jak latwo zauwazyc mamy w ten sposob wszystkie 12 tonacji.Oczywiscie laczymy te cwiczenia z graniem bluesa,dodajac elementy tych cwiczen do naszej muzyki.

sukenik
Posty: 934
Rejestracja: 01 lut 2008, 4:41
Lokalizacja: kraków

.

Post autor: sukenik » 27 sty 2009, 23:22

No piknie. Jestem pod wrażeniem. :lol: :wink:
Every Day I've Got the Blues

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Post autor: shutupandplay » 27 sty 2009, 23:45

A co?Za trudne czy za latwe na forum?Czasami sam juz nie wiem.

ODPOWIEDZ