Tonacje - blues

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.
Awatar użytkownika
flecht
Posty: 193
Rejestracja: 07 lut 2008, 22:44
Lokalizacja: Kwidzyn/Gdańsk

Post autor: flecht » 15 lip 2008, 22:58

Moim skromnym zdaniem nawet wypadałoby zacząć. Później trzeba by ją trochę wzbogacić, ale na sam początek wystarczy. Możesz też od razu wystartować ze skalą bluesową (czyt. pentatonika z dodaną kwintą zmniejszoną).

Aha. Jeżeli masz bodaj pierwszy numer Gitarzysty, to warto zapoznać się z warsztatem blesowym poświęconym Blue Notes.
Gibson SG -> BOSS CS-2 -> VOX V847 -> Keeley DS-1 -> VOX AC30

Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 1892
Rejestracja: 11 cze 2007, 21:09
Lokalizacja: Bystrzyca Górna

Post autor: KLapovchy » 16 lip 2008, 18:41

Bądź tak miły i zapodaj mi tą skale bluesową , ja się pentatoniki uczę, choć zwrócę uwagę że znani bluesmeni nie grają solówek w oparciu o jakieś skale. Przynajmniej to częściowo rozumiem.

Spoko ćwiczyć, wierzyć, słuchać, a będą ze mnie ludzie :D
[size=85]Już z wiosłem --> jednak Fender :)[/size]

zxcvbnmasdqwe
Posty: 3780
Rejestracja: 27 cze 2006, 8:44
Lokalizacja: Lublinowo

Post autor: zxcvbnmasdqwe » 16 lip 2008, 18:44

KLapovchy pisze:Bądź tak miły i zapodaj mi tą skale bluesową , ja się pentatoniki uczę, choć zwrócę uwagę że znani bluesmeni nie grają solówek w oparciu o jakieś skale. Przynajmniej to częściowo rozumiem.

Spoko ćwiczyć, wierzyć, słuchać, a będą ze mnie ludzie :D
w obcenym numerze masz sporo o skali bluesowej. To pentatonika wzbogacona o tryton. Ale Mogę się mylić. :oops:
teksty pisane przez [color=#00BF00]zxcvbnmasdqwe[/color] są tekstami pisanymi przez [color=#00BF00]zxcvbnmasdqwe[/color]

Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 1892
Rejestracja: 11 cze 2007, 21:09
Lokalizacja: Bystrzyca Górna

Post autor: KLapovchy » 16 lip 2008, 18:48

Czytałem, i jutro będę to ćwiczył.

Weźcie mi wytłumaczcie też jak się robi skale typowo durowe, i typowo molowe, bo to co teraz gram to takie uniwersalne jest.
[size=85]Już z wiosłem --> jednak Fender :)[/size]

Awatar użytkownika
Little Gi
Posty: 289
Rejestracja: 12 gru 2007, 1:24
Lokalizacja: Zielona Góra, Poznań
Kontakt:

Post autor: Little Gi » 21 lip 2008, 12:46

Weźcie mi wytłumaczcie też jak się robi skale typowo durowe, i typowo molowe
A dokładnie , to o co chodzi ??? :roll:
Czytałem, i jutro będę to ćwiczył
:D I jak efekty? W razie pytań, służę pomocą.

Pozdrawiam serdecznie,
Kasia Maliszewska
Nauka jak i Muzyka
niech nie dzieli - a łaczy
ludzi z pasją, jak i bez niej
gdy pytają - nie błądzą :)

Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 1892
Rejestracja: 11 cze 2007, 21:09
Lokalizacja: Bystrzyca Górna

Post autor: KLapovchy » 22 lip 2008, 21:58

Przyznam że średnio. Ale nie poddaję się. A co do tych gamm to chyba kapuję. Ale może nie do końca.

Ale ostatnio słuchając BB Kinga, zdałem sobie sprawę że on skal nie gra. Tylko jakoś inaczej, ale postanowiłem robić wszystko po kolei..

Nr gitarzysty wszystkich nie mam ( zadupie ) i fajnie było by jak ktoś by mi coś jeszcze dopowiedział...

Ale jednak wrócę do tych gamm.

Zgodnie z tym co pisze w magazynie: pentatonika molowa e to dźwięki E G A H D E. Ale pentatonika jest uniwersalna , znaczy się że ta skala pasuje do tonacji E jak i e. A jak zrobić taką rasową skale molową i durową?

Teraz to pogmatwałem.

Pozdrawiam.

PS: Warsztat naprawdę fajny, ale to ja jestem taki zamotany :D


Edit: Jeszcze lepsze jest to: skala e to pochodna skali G. Ale czemu wtedy w pentatonice nie ma dźwięku fis?
[size=85]Już z wiosłem --> jednak Fender :)[/size]

Awatar użytkownika
woj74
Zasłużony
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: woj74 » 22 lip 2008, 22:55

Musisz znać odpowiedź na pytanie - czym różni się skala durowa od molowej. Kluczowym elementem jest tercja czyli trzeci dźwięk gamy. Dla tonacji C będzie to nuta E jako wielka tercja w skali durowej lub nuta Es jako mała tercja dla tonacji molowej.Co prawda pentatonika molowa można powiedzieć,pomimo,że ma małą tercję, pasuje do bluesa w tonacji durowej ale to magia tzw. "blue notes".

Awatar użytkownika
flecht
Posty: 193
Rejestracja: 07 lut 2008, 22:44
Lokalizacja: Kwidzyn/Gdańsk

Post autor: flecht » 23 lip 2008, 1:12

Mówiąc tak mocno obrazowo, aby uzyskać skalę typowo molową, musiałbyś swoją pentatonikę uzupełnić o Fis i C, uzyskując w ten sposób skalę e moll. Sprawa jest o tyle fajna, że z tych samych dźwięków składa się skala g dur.

Edit:
KLapovchy pisze:Jeszcze lepsze jest to: skala e to pochodna skali G. Ale czemu wtedy w pentatonice nie ma dźwięku fis?
Pytanie, dlaczego porównujesz skalę durową z pentatoniką molową nie uwzglęniając różnicy w ilości dźwięków składających się na daną skalę. :P Oczywiście możesz utworzyć pentatnikę e z Fis, tylko raczej nie będzie ona już molową.

Awatar użytkownika
Paweł
Zasłużony
Posty: 1805
Rejestracja: 08 cze 2006, 15:36
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Paweł » 23 lip 2008, 9:24

KLapovchy pisze:zgodnie z tym co pisze w magazynie: pentatonika molowa e to dźwięki E G A H D E. Ale pentatonika jest uniwersalna , znaczy się że ta skala pasuje do tonacji E jak i e. A jak zrobić taką rasową skale molową i durową?

Edit: Jeszcze lepsze jest to: skala e to pochodna skali G. Ale czemu wtedy w pentatonice nie ma dźwięku fis?
No więc parę słów wyjaśnienia - pentatonika przez Ciebie wypisana to pentatonika E-moll, dźwięki to E G A H D która to skala ma takie same dźwięki jak pentatonika G-dur - G A H D E. Jak zagrasz tę skalę na tle akordu E-dur, to nie będzie zbytnio pasować, ponieważ pentatonika E-dur to z kolei dźwięki E F# G# H C# - z mollową ma wspólny tylko dwa dźwięki, reszta tworzy mało przyjemny dysonans. Z kolei takie same dźwięki, co E-dur, ma pentatonika C#-moll - C#, E, F#, G#, H.
Różnica między pentatoniką mollową a durową rozbija się jak zwykle o interwały między kolejnymi stopniami skali:
- pentatonika mollowa ma 1,5 - 1 - 1 - 1,5 - 1
- pentatonika durowa ma 1 - 1 - 1,5 - 1 - 1,5

Przykłady par powiązanych ze sobą pentatonik to: C-dur i A-moll, F-dur i D-moll, D-dur i H-moll, A-dur i F#-moll itp.

Teraz jasne, czy chcesz więcej ? ;)
Richard Wright 1943-2008
[i]Nobody knows where you are
How near or how far...[/i]

[url]http://www.facebook.com/MojoDrive[/url]

Awatar użytkownika
KLapovchy
Posty: 1892
Rejestracja: 11 cze 2007, 21:09
Lokalizacja: Bystrzyca Górna

Post autor: KLapovchy » 23 lip 2008, 14:53

Rozumiem. To tak samo jak z gammami.
Ale dobra mam pentatonikę, pozycje obcykane, co dalej mogę robić?

Ryjcio --> masz u mnie browarka :D
[size=85]Już z wiosłem --> jednak Fender :)[/size]

Awatar użytkownika
Luki1132
Posty: 590
Rejestracja: 21 lut 2008, 17:58
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Luki1132 » 23 lip 2008, 15:33

Dalej to wchodzisz na tą stronę http://www.bluesblast.com/ i :

A)Odgrywasz skalę.

B)Improwizujesz.

Ew. Na www.youtube.pl

I szukasz sobie jakiś pieśni Bluesowych.

Jak nie będziesz wiedział jaka jest tonacja to wal na priva ,albo pisz na forum.
http://img163.imageshack.us/img163/4302/20050915122459kg0.gif

Awatar użytkownika
Paweł
Zasłużony
Posty: 1805
Rejestracja: 08 cze 2006, 15:36
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Paweł » 23 lip 2008, 18:49

KLapovchy pisze:Rozumiem. To tak samo jak z gammami.
Ale dobra mam pentatonikę, pozycje obcykane, co dalej mogę robić?

Ryjcio --> masz u mnie browarka :D
Dalej grać i eksperymentować, dokładać dźwięki, patrzeć które pasują a które zdecydowanie nie, jak za pomocą odpowiednich dźwięków uzyskiwać określony nastrój kawałka, itepe itede... Podsłuchuj i podpatruj najlepszych, to istna kopalnia wiedzy na temat tajników bluesa ;)
Richard Wright 1943-2008
[i]Nobody knows where you are
How near or how far...[/i]

[url]http://www.facebook.com/MojoDrive[/url]

diablo
Posty: 626
Rejestracja: 02 gru 2007, 19:47
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: diablo » 23 lip 2008, 22:21

Paweł pisze:
KLapovchy pisze:Rozumiem. To tak samo jak z gammami.
Ale dobra mam pentatonikę, pozycje obcykane, co dalej mogę robić?

Ryjcio --> masz u mnie browarka :D
Dalej grać i eksperymentować, dokładać dźwięki, patrzeć które pasują a które zdecydowanie nie, jak za pomocą odpowiednich dźwięków uzyskiwać określony nastrój kawałka, itepe itede... Podsłuchuj i podpatruj najlepszych, to istna kopalnia wiedzy na temat tajników bluesa ;)
Przedewszystkim musisz to czuć i tyle. Ja teraz sie ucze improwizacji bo mam do szkoły troche zadane. Teraz zapowiedziano mi ze mam wszystko ze słuchu grac i ogólnie na słuchu sie opierac. Narazie wychodzi :wink: i jest OKEJ
Szukam dźwięków które połączą ludzi a nie będą ich dzielić :)

Awatar użytkownika
Hope
Posty: 262
Rejestracja: 26 sie 2006, 17:49
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Hope » 10 paź 2008, 13:43

lowca_makaronow pisze:Delta blues, wa da f*ck?

załamka... Przecież Delta to najważniejszy rodzaj bluesa ! :cry:
---------------------------------------------------------------------
Nothin' But The Blues, no i jeszcze Jazz

Awatar użytkownika
woj74
Zasłużony
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: woj74 » 10 paź 2008, 15:33

A co do dylematów Kłapcia to tu możesz zagrać swoje pierwsze rasowe solo bluesowe http://www.girlsgogames.pl/gra/Hoochi-Coochie-Man.html :lol:
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

ODPOWIEDZ