NUTKI

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.
Zablokowany
Awatar użytkownika
STAIND
Posty: 66
Rejestracja: 06 kwie 2006, 19:13
Lokalizacja: ZAWIERCIE

NUTKI

Post autor: STAIND » 11 kwie 2006, 18:17

Społeczność gitorową powinno cechować to, że każdy powinien każdemu pomagać..Chciałem tu umieścić post zaczerpięty z innego forum gitarowego..
Mam nadzieję, że komuś się on przyda :D

1. RYTM

Rytm jest podstawą gry na gitarzeb. Obojętnie czy grasz akordami, power chordami, solowo czy w jakiś inny sposób - jeśli nie będziesz trzymał się rytmu to zmaścisz cały utwór.

Do zapisania rytmu(choć oczywiście nie tylko) używa się pięciolini i "różnych znaczków na niej" nut, metrum...

rys.1.1
Obrazek

Metrum - bardzo ważna rzecz, jeśli chodzi o zapis rytmu. Składa sie z dwóch liczb: pierwsza oznacza ile w jednym takcie znajduje się nut, a druga jakie to nuty. W naszym wypadku są to cztery - bo pierwsza liczba(ta na górze) to 4, ćwierć nuty - bo druga liczba to 4. Przy okazji przypomnijmy sobie wartości nut:

wartości nut:

1 - cała nuta Obrazek
2 - pół nuta Obrazek
4 - ćwierć nuta Obrazek
8 - ósemka Obrazek
16 - szesnastka Obrazek
itd.

Te rysunki obok pokazują w jaki sposób przedstawa się nute danej wartości na pięciolini(wysokość nie ma w tej chwili znaczenia).

Jeśli więc np. w jakimś utworze pierwsza liczba metrum to 3,a druga to 8 - to w jednym takcie znajdują się trzy osemki. Mam nadzieje, że rozumiecie, a jeśli nie to napewno za chwile wszystko stanie się jasne.

takt - podstawowy fragment, z jakich składa się utwór. W zapisie na pięciolini takty oddziela się pionową kreską.

klucz - tym się narazie nie przejmujcie :P(jeśli ktoś ciekaw to mówi nam jak odczytywać wysokość nut)

Jeszcze jedno. Każda nuta to połowa nuty o jeden stopień niżej w hierarchi(patrz "wartości nut") Czyli jedna ćwierć nuta to dwie ósemki, a jedna ósemka to dwie szesnastki, czyli jedna ćwierć nuta to cztery szesnastki.

Wracając do metrum. Jak już sobie powiedzieliśmy, cztery czwarte(tak się czyta metrum) oznacza, że w takcie znajdują się cztery ćwierć nuty, jednak zgodnie z poznaną przed chwilą zasadą mogą to też być np. dwie pół nuty(jedna pół nuta to dwie ćwierć nuty, więc dwie pół nuty to cztery ćwierćnuty - czyli wszystko sie zgadza). Mogą to też być inne kombinacje, byle po zsumowaniu równały się(w naszym wypadku) czterem ćwierćnutą, przykładowa kombinacja to: jedna półnuta, dwie ósemki i cztery szesnastki.

Uff...namieszałem. Jeśli nie rozumiesz, to przeczytaj wszystko od początku, analizując każde zdanie, napewno wkońcu zrozumiesz :P

zastosowanie praktyczne

Teraz chciałbym przejść do bardziej praktycznej części. Wkońcu po to się uczysz, żeby móc to wykorzystać w praktyce. A więc do dzieła.

--------------------------------------
* W przykładach, zamiast zwykłych nut, będę stosował oznaczenie rytmiczne, które nie uwzględnia wysokości nut - chodzi tylko o sam rytm, a grać można cokolwiek nam przyjdzie do głowy (jeden dźwięk, akord, riff). Dlatego, zamiast kropek (zwykłych nut), na pięciolinii pojawią się ukośne kreski.
--------------------------------------

rys.1.2
Obrazek

Aby grać równo stosuje się takie urządzenie jak metronom. Jeśli go nie posiadamy, a zapewne tak jest, to możemy skorzystać z komputerowej, darmowej wersji np. http://www.metronomeonline.com/ - narazie się nim nie przejmuj :P

Na rysunku wyżej pokazany był prosty rytm w podstawowym metrum "cztery czwarte" składający się z czterech ćwierć nut.

Spróbujmy zagrać pokazany wyżej rytm. Żeby było równo(MUSI BYĆ) użyjemu metronomu. Jeśli używamy metronomu ze strony http://www.metronomeonline.com/ to kliknijmy na kółeczko obok liczby 60. Ta liczba oznacza bpm, czyli uderzenia na minute. Metronom powinien zacząć tykać. Pierwsza liczba w metrum oznacza ile uderzeń metronomu przypada na jeden takt - u nas 4. Druga liczba oznacza jaką wartość odmierza jedno tyknięcie - u nas ćwierć nutę.

Tak więc zagrajmy ten rytm(na rysunku pokazuje w którym miejscu uderza metronom oraz jak powinniśmy liczyć):

rys.1.3
Obrazek

Żeby zobaczyć czy dobrze zagraliśmy zamieściłem nagranie(zostawiam jeden takt na początku na wsłuchanie się w rytm:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cwiczenie1.wav
*w przykładzie gram akord emoll

Teraz trochę bardziej skomplikowany rytm:

rys.1.4
Obrazek

Nad pięciolinią pokazałem jak powinniśmy liczyć. Na czerwono zaznaczyłem miejsca, w których uderza metronom. Jak widzicie z powodu, że mamy wartości mniejsze niż ćwierćnuty, musimy dodać "i" między liczby(uderzenia metronomu). Pamietajcie, żeby liczyć równo i używajcie metronomu!! "i" musi być dokładnie w połowie między dwoma uderzeniami.

Teraz w sprawie bicia akordów. Na każdą liczbę uderzamy z góry Obrazek, a na każde "i" z dołu Obrazek. Ręka powinna nam cały czas chodzić jak wachadło, nawet wtedy gdy nie uderzamy dźwięku - odsuwamy wtedy poprostu rękę od strun, żeby ich nie dotykała. Pamiętajcie o tym!! Szare strzałki oznaczają ruch, bez dotykania strun.

Posłuchajcie nagrania:

(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cwiczenie2.wav

pauzy
Oprócz nut w zapisie na pięciolini używa się pauz. Mozna powiedzieć, że jest to to samo co nuta, tylko się jej nie uderza :P Używa się jej gdy np. chcemy w jednym takcie dać dwie ćwierćnuty, a jak wiemy muszą być cztery. Dajemy wtedy zamiast ćwierć nut - pauzy ćwierć nutowe

wartości pauz:

1 - cała nuta Obrazek
2 - pół nuta Obrazek
4 - ćwierć nuta Obrazek
8 - ósemka Obrazek
16 - szesnastka Obrazek
itd.

Przykładowy takt z wykorzystaniem pauz:

rys.1.5
Obrazek

(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cwiczenie3.wav

ćwiczenia:
Tutaj zamieszcze kilka rytmów, które powinniście przećwiczyć. Najpierw spróbuj sam, a potem sprawdź z nagraniem. Pamietaj o liczeniu i metronomie!

ćw.1.1
Obrazek

(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cwiczenie5.wav

ćw.1.2
To ćwiczenie polega na powtórzenia rytmu ze słuchu - bez zapisu nutowego.

(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cwiczenie4.wav

Jaka zadanie domowe proszę poćwiczyć zamieszczone tu rytmy tak, żeby móc je bezproblemu zagrać oraz wymyśleć własne. Pamiętajcie, że gdy opanujcie dany rytm to możecie powoli(!!) zwiększać tempo.


2. NUTY CZ.1

Ponieważ widzę, że wiele osób chciało by nauczyć się nut, zamieszcze dzisiaj pierwszą część kursu na ten temat.

Jak już napewno wiesz, nuty zapisuje się na pięciolini. Im nuta wyżej na pięciolini, tym dźwięk jest wyższy. Mamy 7 podstawowych dźwięków(bemole i krzyżyki będą później): c d e f g a b*

-------------------------------
*w polskim zapisie nutowym często zamiast "b" pisze się "h". Jest to ten sam dźwięk, tylko poprostu oznaczony inną literą.
-------------------------------

Każdy dźwięk ma swoje miejsce na pięciolini:

rys.2.1
Obrazek

Zamiast c d e f g a b używa się czasem oznaczenia do re mi fa sol la si

Z doświadczenia wiesz napewno, że utwory składają się jednak z więcej niż tylko 7 dźwięków. Te 7 podstawowych dźwięków powtarza się w kółko:P Czyli nad nutą "h" mamy nutę "c", a nad "c" mamy "d" itd. Jeszcze jedno - jeśli chcemy napisać jakiś dźwięk, który jest nad lub pod pięciolinią to poprostu dorysowujemy sobie kawałek tej lini :D

rys.2.2
Obrazek

Wiem, że może być to na początku trochę niejasne, więc jak czegoś nie rozumiesz to przeczytaj uważnie to co już napisałem, a jeśli dalej nie rozumiesz to poprostu zadaj mi pytanie ;)

UWAGA: ABY NASTĘPNE ĆWICZENIA MIAŁY SENS GITARA MUSI BYĆ STANDARDOWO(EADGBE) NASTROJONA

ćwiczenia na pustych strunach wiolinowych

Na początek poćwiczymy sobie granie z wykorzystaniem pustych(bez naciskania na progach :P ) strun wiolinowych. Jak pewnie wiesz uderzając najcieńszą strune uzyskamy dźwięk E, grając strune o jeden grubszą: B, a tą o jeszcze jeden: G. Spróbujmy zapisać te dźwięki zaczynając od G:


rys.2.3 - nuta g
Obrazek

rys.2.4 - nuta b
Obrazek

rys.2.5 - nuta e
Obrazek


Być może dziwisz się, dlaczego E nie jest zapisane tak:

rys.2.6
Obrazek

Zgadza się - to też jest dźwięk E, ale jest on położony(na pięciolini) poniżej dźwięku B(patrz rys.2.4), a jak wiesz dźwięk pustej struny E(tej najcieńszej) jest wyższy od pustej struny B - dlatego musi być zapisany wyżej od B.

Spróbujmy zagrać prostą melodie na tych trzech dźwiękach:

ćw.2.1
Obrazek

Żeby sprawdzić czy dobrze zagraliście zamieściłem nagranie:

(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/melodia1.wav

Następna melodia. W tym ćwiczenia skorzystamy z wiedzy poznanej w poprzedniej lekcji.

ćw.2.2
Obrazek

Nagranie:

(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/melodia2.wav

3. NUTY CZ.2

Witam po dłuższej przerwie. Ostatnio nauczyliśmy się grać z nut proste melodie na wiolinowych strunach. W dzisiejszym odcinku będziemy grać melodie oparte na pustych strunach basowych, a na koniec połączymy naszą wiedze i zagramy utwór oparty o wszystkie sześć strun ;)

ćwiczenia na pustych strunach basowych

Ok. Najpierw musimy dowiedzieć się, jak zapisuje się dźwięki pustych strun basowych : e, a i d:

rys.3.1 - nuta e
Obrazek

rys.3.2 - nuta a
Obrazek

rys.3.3 - nuta d
Obrazek

Dobra, przydało by się jakieś ćwiczenie:

ćw.3.1
Obrazek

Tak to ma brzemieć:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cw.3.1.mp3


Dla utrwalenia jeszcze jedno ćwiczonko :P

ćw.3.2
Obrazek

Audio:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cw.3.2.mp3


ćwiczenia na wszystkich pustych strunach

Na koniec tego rozdziału zamieszczę kilka ćwiczonek opartych wciąż na pustych strunach, ale tym razem już na wszystkich :P

ćw.3.3
Obrazek

Audio:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cw.3.3.mp3


ćw.3.4
Obrazek

Audio:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cw.3.4.mp3

ćw.3.5
Obrazek

Audio:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/cw.3.5.mp3

4. NUTY CZ.3

Witam znowu ;) W dzisiejszym odcinku dowiemy się jak grać dźwięki inne niż e, a, d, g i b. Jestem pewien, że po poprzednich lekcjach wszystko zrozumiecie.

ćwiczenia na strunach wiolinowych

Zaczniemy od najcieńszej struny e(w dalszej części kursu oznaczanej jako e6 lub E6). Gdy zagramy pustą strunę e6 - otrzymamy dźwięk e, gdy przyciśniemy strunę przy pierwszym progu - f, a gdy przy trzecim - g. Narazie nie będę tłumaczył dlaczego jest tak, a nie tak, o tym dowiemy się później :P

Przejdźmy do struny b (w polskim nazewnictwie jest to h, ale żeby zachować spójność z poprzednią częścią będę trzymał się tego nazwenictwa). Pusta struna b wydaje dźwięk.....b :P , po naciśnięciu na pierwszym progu otrzymamy dźwięk c, a na trzecim d.

Ok. Została nam z wiolinowych tylko struna g. Jak już wiesz pusta struna g daje dźwięk g, a po przyciśnięciu na drugim progu, uzyskujemy dźwięk a.

Dobra, mamy wszystkie potrzebne nam dźwięki, ale zanim przejdziemy do ćwiczeć, popatrzcie na rysunek, żeby wszystko stało się jasne. Na górze jest pięciolinia, a na dole gryf gitary z zaznaczonymi dźwiękami.

rys.4.1 - gryf z zaznaczonymi dźwiękami
Obrazek

Dla utrwalenia zagrajmy kilka prostych melodii :D

ćw.4.1
Obrazek

Audio:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/melodia4.1.mp3

ćw.4.2
Obrazek

Audio:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/melodia4.2.mp3

ćwiczenia na strunach basowych

Struny wiolinowe opanowane, przejdżmy więc do basowych.

Zaczynamy od struny basowej e. Pusta daje dźwięk e, na pierwszym progu f, a na trzecim g.

Pusta struna a daje a, na drugim progu b, a na trzecim c.

Na koniec struna d. Pusta daje d, na drugim progu e, a na trzecim f.

Dla zapamiętania schemacik:

rys.4.2 - gryf z zaznaczonymi dźwiękami
Obrazek

I obowiązkowe ćwiczonka:

ćw.4.3
Obrazek

Audio:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/melodia4.3.mp3

ćw.4.4 - troche trashowe ;)
Obrazek

Audio:
(aby otworzyć plik skopiuj ręcznie adres do przeglądarki!)
http://members.lycos.co.uk/codersteam/melodia4.4.mp3
Wykonał: Gamecoder..
Pierwsze polskie profesjonalne forum o metalu nowoczesnym!!!!

http://www.modernmetal.pl/ << zapraszam!

Awatar użytkownika
Razielin
Posty: 44
Rejestracja: 25 mar 2006, 14:10

Post autor: Razielin » 11 kwie 2006, 21:46

Bardzo ładne :wink: ...przysłowiowego SOG'a masz 8)
kto gorszy w dżudo ten krwawi dużo.

Bartheck
Posty: 407
Rejestracja: 10 mar 2006, 13:45
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: Bartheck » 11 kwie 2006, 22:08

Ja akurat to wszystko znam [szkoła muzyczna] ale niektórym na pewno się przyda :P Pozdraiwam

Awatar użytkownika
STAIND
Posty: 66
Rejestracja: 06 kwie 2006, 19:13
Lokalizacja: ZAWIERCIE

Post autor: STAIND » 11 kwie 2006, 22:23

Przyda sie komuś na pewno 8)
Pierwsze polskie profesjonalne forum o metalu nowoczesnym!!!!

http://www.modernmetal.pl/ << zapraszam!

Zablokowany