Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.
Zablokowany
shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: shutupandplay » 16 lis 2009, 17:56

Sporo czasu chodziło mi to po głowie. Mianowicie stworzenie poradnika w wydaniu dźwiękowym. Nie szkółki, nie kursu - tylko poradnika. Nie chcę pisać o strojeniu gitary, jak zagrać poprawnie machając palcami zagrywki zespołu X, jak używać trzech gitar na raz itd. To co najważniejsze to muzyka, jej składowe,słuch i tego nie ma na forum. Możemy pisać o aranżacji, skalach, jak zrobić linie basu, perkusję itp.
Oto jak to widzę lub słyszę !
Pojawia sie pytanie np. skale modalne i jak na nich tworzyć akordy lub jak akcentować bass, (pozbawia to również argumentów przeróżnych spekulantów i domorosłych filozofów muzycznych), tłumaczeni i przykład muzyczny. Muzyk używa ucha i instrumentu.
================================

Chciałbym zająć się rytmem w tej odsłonie poradnika. O tym jaką drogę przeszedł rytm od czasu gumbo i jazzu nowoorleańskiego do rock'a. W sumie nie aż tak ambitny plan jak się wydaje. Wymaga zdefiniowania kilku pojęć i poparcia ich przykładami dźwiękowymi. Potem okaże się, że na podobnym beacie można zrobić sporo różnych gatunków.

================================

Pierwszy termin podstawowy i fundamentalny to SYNKOPA, bez niej nie ma gatunków muzycznych i tańców od swing'u, rock'a, krakowiaka przez reggae do country i muzyki ludowej ( od Afryki po Bałkany i jeszcze dalej). Do tego dochodzi akcentacja, synkopa to też forma akcentcji, ale o tym póżniej. Synkopa nie jest związana tylko z gatunkiem muzycznym jakim jest Swing. Występowała w wielu miejscach i czasach. Inna będzie synkopa w muzyce latynoskiej, jazzowej, rockowej, ludowej i klasycznej. Postaramy się z pomocą kolegów (jeśli zechcą się dołączyć) wyjaśnić również inne terminy bliskie synkopie jak akcent na słabą i mocną część taktu itp. Możliwe, że w języku polskim nie odpowiednich terminów związanych z wieloma z nich czyli będziemy używać też angielskiego.

================================

Zacznijmy od tego czym jest mocna i słaba część taktu ( downbeat i upbeat) ponieważ to się łączy z synkopą. Za mocną część taktu uważamy 1 nutę z grupy i 3 ( ogólnie rzecz ujmując, ale to 3 pochodzi z innego odniesienia jak rytm dwu- i cztero- miarowy czyli chodzi o liczenie 1 2 lub 1 2 3 4, nie sądzę żeby to było istotne na razie). Za słabą uważamy pozostałe nuty (zależy to też od podziału jaki gramy, my zostaniemy na razie na poziomie podziałów parzystych) czyli 2 i 4. W muzyce pokrewnej jazzowi akcent pada na słabą część taktu ( akcent możemy podkreślić na perkusji dźwiękiem z "wyższych" rejestrów jak werbel, hi-hat itp., gitara może grać akcent lub bass).

Przykład 1
na mocną część taktu gra centrala czyli 1 i 3, na słabą werbel 2 i 4 (oczywiście jest to w podziale ćwierćnutowym) 1 takt, tempo 120

http://w497.wrzuta.pl/audio/aNes50QtuRN/forum_beat_4_4

z metronomem ale tempo 90

http://w268.wrzuta.pl/audio/8RjXu1vVOtZ/4_klik

Przykład 2
na mocną część taktu centrala gra 1 i 3, ale werbel gra na słabą część taktu ósemki 2 4 6 8 ( w podziale ósemkowym) 2 takty, tempo 120

http://w328.wrzuta.pl/audio/1IhlG0xzkjR/4_4_osemki

z klikiem, tempo 90

http://w44.wrzuta.pl/audio/9NkBnGYKF0m/4_osemki_klik

Przykad 3
na mocną część taktu centrala gra 1 i 3, werbel gra na słabą część taktu szesnastki 2 4 6 8 10 12 14 16 (w podziale szesnastkowym) 2 takty tempo 100

http://w328.wrzuta.pl/audio/5cr4OzVZBIj/4_szesnastki

to samo z klikiem metronomu, tempo 90

http://w44.wrzuta.pl/audio/7wS5whVsvqO/ ... atski_klik

I teraz wszystko od początku z drobną różnicą. Teraz będziemy przesuwać czyli swingować ( na razie jeszcze nie w sensie SWING'u jako gatunku, ale przesunięcia parzystych części jak co drugą ćwierćnutę, ósemkę, szesnastkę 2 4 6 8 itd przed punkt lub za punkt). Co oznacza dla Nas to przesuniecie?! Jest ważną częścią grania zarówno w podkładzie, jak i partii solowych. Możemy grać w metronomiczny punkt czyli tam gdzie są te nutki matematycznie i równo podzielone z "klasyczno-matematycznego" rozumienia , możemy jednak przesunąć te wartości (parzyste ćwierćnuty, ósemki, szesnastki), przed ten "punkt" lub za niego (to jest bliższe myśleniu z muzyki pokrewnej rozrywkowej) . To przesunięcie zależy od Naszego temperamentu, czucia muzyki oraz tego jaki efekt chcemy osiągnąć. Może to powodować, że muzyka zabrzmi jak lekko ociągnięta w czasie muzycznym (TIME i groove) lub "pędząca do przodu". Warto ćwiczyć ten element grania (dobra sekcja jest wskazana lub dobre podkłady czyli warto ćwiczyć reggae, country, blues, metal, jazz, funk, soul itd)!!!

Przykład 4

centrala jak w przykładzie 1, werbel grający na 2 i 4 przesunięte wartości przed ich punkt i to przez dwa takty, potem przesunięte za punkt ( nie są to wartości triolowe wbrew pozorom, mogą być ale jeszcze nie tym razem to wyjaśnię, lol) przez dwa takty tempo 90, ćwierćnuty

http://w521.wrzuta.pl/audio/1wIv2z2aNEy/4_za_i_przed

na wszelki wypadek dorzuciłem jeszcze z metronomem jakby ktoś miał problemy

http://w521.wrzuta.pl/audio/5HAeR2A1Xka ... zed_metron

Przykład 5

centrala na 1 i 3 ćwierćnutami, werbel gra ósemkami 2 4 6 8 przesuniętymi przed ich punkt metronomiczny (swingniętymi, lol) przez 2 takty, następne 2 takty to samo ale przesunięcie za punkt metronomiczny, tempo 90

http://w682.wrzuta.pl/audio/2zr7QkOXXfP ... za_i_przed

z klikiem

http://w682.wrzuta.pl/audio/1bSMLK7vnxT ... mki_metron

Przykład 6

centrala na 1 i 3 ćwierćnutami, werbel gra na szesnastki 2 4 6 8 10 12 14 16 przesunięte przed ich punkt metronomiczny (swingniętymi, lol) przez 2 takty, następne 2 takty to samo ale przesunięcie za punkt metronomiczny, tempo 90

http://w235.wrzuta.pl/audio/6Y8PToaVHue ... ki_przed_i

z metronomem

http://w235.wrzuta.pl/audio/aydER8tHokC ... ed_i_za_kl

Na razie jak łatwo zauważyć podziały różnią się tempem. Jeśli przyśpieszymy ósemki to zabrzmią jak szesnastki (różnica będzie tylko w centrali).

Teraz możemy powoli zacząć drogę od swingu do rocka!

Przykład 7

Marsz

http://w363.wrzuta.pl/audio/8AzHoou2qCD/marsz

Big Four jako początek swingu (prawie, lol)

http://w126.wrzuta.pl/audio/8NjyQEU8Vks/big_4

powoli dorzucę resztę i wyjaśnienia do tego
Ostatnio zmieniony 13 gru 2010, 17:55 przez shutupandplay, łącznie zmieniany 17 razy.

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: Sober Frank » 04 gru 2010, 17:20

| F7 | Bb7 Bdim | F7 | Cm7 F7 |
| Bb7 | Bdim | F7 | Am7 D7 |
| Gm7 | C7 | Am7 D7 | Gm7 C7 |

Czyli wracając do tematu. Chciałbym się skupić na takim konkrecie. Wcześniej napisałeś Shut, że przy podejściu "skalowym" może być problem.(i faktycznie jest). Może nie do końca myślę skalami , bo bym oszalał :) ale o tym później. Jak inaczej do tych zmian podejść? . Może napiszę jak o tym myślę, co by było łatwiej.;) W tych pierwszych taktach bluesa skala bluesowa F (zbudowana na pentatonice f moll) "miesza" się z miksolidyjską B. Mogę tu zastosować też pomieszanie durowej pentatoniki F z tym wcześniejszym "miksem" . Mógłbym tak ograć całe 12 taktów ale ten Am7 D7 Gm7C7 wprowadzają zamianę "proszącą" o jakieś urozmaicenie.
Teraz Am7 D7 :myślenie skalami... gram A dorycką = D miksolidyjską
dalej Gm7 C7 : gram G dorycką = C miksolidyjską (tu już lepiej to współbrzmi)
Moje myślenie: gram po G dur i F dur . Wszystko rozumiem ale sęk w tym, że to nie "siedzi" w tym kontekście bluesa.


Oops nie chcę Ci mieszać w poradniku. Jeśli zamieszałem ,to można przenieść do wcześniejszego wątku mój post.

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: shutupandplay » 04 gru 2010, 17:42

Spokojnie. Nie mieszasz. Podstawa to rytm. Nawet jeśli zagrasz z "boku" harmonicznie", ale pewnie w rytmie, to inni najwyżej powiedzą, że grasz "dziwnie". Jeśli zagrasz w harmoniach, ale rytmicznie niepoprawnie to powiedzą, że grasz źle. Jeśli chcesz grać z bluesowym zacięciem to wprowadź półtony.
Jednak zacznij od zagrania w wolnym tempie akordów, ale "single note" pojedynczymi dźwiękami. To pomoże Ci usłyszeć co się dzieje w zmianach akordowych. A nie wybrałeś zbyt trudnych zmian na początek?

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: Sober Frank » 04 gru 2010, 17:55

Gram już długo.
Prostego bluesa "rozumiem -słyszę w głowie".
Te pół tony są dobre. Jak dojdę do jakichś odkrywczych ;) wniosków to się podzielę. :)
Dzięki .Pozdrawiam i powodzenia w pisaniu poradnika. Będę śledził !

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: shutupandplay » 04 gru 2010, 18:41

Nieważne jak długo grasz. Pytasz o typowe zakończenie bluesa które nazywa się turnaround. Tu masz zmiany i postaraj się poćwiczyć proste granie single notes akordów (czasami nazywa się to arpedzio, ale nie do końca o to chodzi). Delikatnie sugeruję, byś pograł bluesa troszkę prostszego. W najprostszym bluesie są 3 akordy które nie są ze sobą powiązane skalami modalnymi (no w przybliżeniu) i dlatego wiążesz je chromatycznie itd. Temat na książkę, hi hi.

a tu przykład, sorry ale nie chciałem odpalać gitary, lol

z grubsza tak to wygląda , same akordy single note

http://w942.wrzuta.pl/audio/2bAIWEUx7xb/blues

lol, lol, brzmi jak klasyka

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: Sober Frank » 04 gru 2010, 19:27

Czyli podejście: gram "arpeggio" (+ ewentualnie chromatyczną wplatam ,żeby "siedziało bluesowo") na tym Am7 D7 Gm7 C7 tak jak jest w tym przykładzie.?
To mnie ogranicza :D

temat na książkę to mało powiedziane. ;)

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: shutupandplay » 04 gru 2010, 20:51

To nie tak proste jak piszesz. Akcent musisz dawać na składnik akordu. Sprawdzać jak brzmi dżwięk "spoza" prymy, kwinty, tercji, septymy. Jak brzmią b9, 9, #9, #11, b5, #5 (lub b6) co powodują. Czy tworzą podstawę do następnego akordu itd. Potem coś dogram i podam metodę, lol.

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: Sober Frank » 04 gru 2010, 21:39

Skupiam się tylko na tym "prostym" zakończeniu bluesa - turnaround (zapomniałem ,że tak to się nazywa)
Ta metoda akordowa jest ok .
Myślę , że na tym Am7 D7 pół -cały pasuje najbardziej. :)

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: shutupandplay » 04 gru 2010, 22:56

A tutaj masz prawie to samo do bluesa tylko przerobiłem bas w pianie, dograłem akordy i głupawą melodyjkę. Dokładnie jak napisałeś. Gram składniki akordów łącząc je chromatycznie lub innymi metodami. Nadal twierdzę, że powinieneś zacząć od prostszych rzeczy, ale podoba mi się Twoja determinacja

piano
gram bas (przerobiony z poprzedniego link'u), potem dograłem akordy i pitu pitu, lol (chociaż są ze dwa fajne momenty w pitu-pitu

http://w541.wrzuta.pl/audio/0qtSmSyynIU/blues_melodia

apropos cały ton - półton, raczej na dominancie się gra, ale jak tam wolisz, inaczej w mol 7 się zachowują kolesie zmniejszeni, lol

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: Sober Frank » 06 gru 2010, 19:19

No okej tylko szkoda ,że takie tempo na "złamanie karku".

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: shutupandplay » 07 gru 2010, 0:44

Powiedz czego potrzebujesz, i pomyślę. Może sam masz jakieś pomysły, a może ....? Propozycje?!

Nie cytujemy postów, które są bezpośrednio nad naszym. Bs69

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: Sober Frank » 08 gru 2010, 10:03

Temat o rytmie jest ciekawy.Chętnie poczytam dalej.
Ja ćwiczę te progresje ze zmianami , wiec potrzebuję czasu i więcej chęci może ;). Dzięki za podpowiedzi. Pozdrawiam.

shutupandplay
Posty: 983
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:18
Lokalizacja: Nottingham

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: shutupandplay » 08 gru 2010, 19:01

Ok, Frank. Powodzenia. Zamieszczam jeszcze trochę przykładów i wyjaśnień. Przykłady w pierwszym poście.

Awatar użytkownika
kyloss
Posty: 91
Rejestracja: 19 sie 2007, 21:02
Kontakt:

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: kyloss » 08 gru 2010, 20:36

shutupandplay pisze:To nie tak proste jak piszesz. Akcent musisz dawać na składnik akordu. Sprawdzać jak brzmi dżwięk "spoza" prymy, kwinty, tercji, septymy. Jak brzmią b9, 9, #9, #11, b5, #5 (lub b6) co powodują. Czy tworzą podstawę do następnego akordu itd. Potem coś dogram i podam metodę, lol.
kolega mówi tu o skali alterowanej, to nie jest jedyny wybór do akordu dom7th, to najbardziej plastyczny akord, a skala alterowana jest tu dość mocnym odjazdem i nie zawsze taki odjazd jest potrzebny
pozdr
http://www.kyloss.com
http://www.myspace.com/kylosscom
http://www.youtube.com/user/RealKyloss

Sober Frank
Posty: 54
Rejestracja: 25 lis 2010, 19:46

Re: Poradnik w wydaniu dźwiękowym

Post autor: Sober Frank » 08 gru 2010, 21:05

Patrze na te rytmy.
Stopa jest na synkopie w przykładzie 2 i 3 . Chyba ,że odpowiedni click zastosować do naprowadzenia -ale wtedy ósemki wyjdą inaczej czy szesnastki. Stopa jest na " i " nawet w pierwszym odczuciu. Nie wiem czy to dobre jako przykład. Za bardzo sugerujesz synkopę (nie jest to zrozumiałe dla kogoś kto zaczyna z muzyką) Szczególnie że piszesz : gra na "1 i 3."
To trochę miesza wg mnie.
Po odsłuchaniu 1 przykładu powiedziałbym ,że to 2/4.

Zablokowany