Skale

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.
ciasteczkowy
Posty: 98
Rejestracja: 21 mar 2011, 23:35

Re: Skale

Post autor: ciasteczkowy » 13 lis 2011, 12:40

To tak jak SŁOMA i MASŁO, niby te same litery, tylko od innej litery się zaczyna, a wychodzi coś zupełnie innego. Tak samo jak zagrasz solówkę w C-dur do podkładu a-moll to dźwięki niby będą się zgadzać, ale będzie to brzmiało jak opowiadanie dowcipów na pogrzebie.

Ketler
Posty: 7
Rejestracja: 12 mar 2009, 18:37

Re: Skale

Post autor: Ketler » 19 lis 2011, 23:37

Witam,
mam pytanie odnośnie użytej skali w tym przykładzie. Jest to molowe II-V-I. Chodzi mi o ten fragment który zaznaczyłem na czerwono. Powinna być to skala B lokrycka. Ale posiada jakieś dodatkowe dźwięki, a słabo w tym się orientuję.
Poproszę o pomoc.

Obrazek

michel51
Doradca
Doradca
Posty: 4768
Rejestracja: 21 gru 2008, 18:33
Lokalizacja: z warszawy

Re: Skale

Post autor: michel51 » 27 lis 2011, 18:23

Najbliżej zapisu nutowego jest skala ośmiotonowa hiszpańska; B C D Dis E F G A, z tym że G pominięto i dodano Bb, np. ze skali molowej harmonicznej. Jak dla mnie, po prostu dżwięki z dwóch skal.

Ketler
Posty: 7
Rejestracja: 12 mar 2009, 18:37

Teoria - kilka pytań

Post autor: Ketler » 29 lis 2011, 16:50

Witam,
mam do znających temat kilka prostych ( nie dla mnie ) pytań.
Otóż postanowiłem zapoznać się bardzo "dogłębnie" ze skalami modalnymi.
Bardzo spodobały mi się 2 z nich : lidyjska i frygijska.
Przykładowo weźmy lidyjską. Ma ona charakter "góralski". Ostatnio bardzo zainteresowałem się ogólnie pojmowaną muzyką góralską, ale jestem na bakier z teorią , więc tutaj mam do Was pytanie.

Otóż bardzo chciałbym stworzyć jakieś swoje "pitu pitu" w stylu góralskim.
Przypuśćmy że tonacja utworu jest w C. Przypuśćmy że biorę najprostsze I-IV-V , czyli C-dur (skala jońska ), F- dur (skala lidyjska ) i G (miksolidyjska ). Skalą lidyjską F gram tylko na subdominancie czyli akordzie F dur. Czyli na tym akordzie można stworzyć jakiś tam charakter góralski. Pytanie jak to zrobić na pozostałych 2 akordach? Ani skala jońska, ani miksolidyjska nie pozwalają na stworzenie czegoś takiego.

Może to i głupie pytanie, ale nie mogę ogarnąć tej teorii w najmniejszym nawet stopniu. Proszę o pomoc.

Awatar użytkownika
Unguis
Zasłużony
Posty: 3038
Rejestracja: 15 maja 2009, 11:08
Lokalizacja: Kotulin
Kontakt:

Re: Teoria - kilka pytań

Post autor: Unguis » 29 lis 2011, 16:55

[img]http://www.decybell.com.pl/Sygnatura-Forum.jpg[/img]
http://www.youtube.com/UnguisMusic/

Ketler
Posty: 7
Rejestracja: 12 mar 2009, 18:37

Re: Teoria - kilka pytań

Post autor: Ketler » 29 lis 2011, 16:59

Dzięki, ale nie za bardzo rozumiem, dźwiękami skali góralskiej należy ogrywać które stopnie? BO na pewno IV skalą lidyjską , tak?

Awatar użytkownika
Unguis
Zasłużony
Posty: 3038
Rejestracja: 15 maja 2009, 11:08
Lokalizacja: Kotulin
Kontakt:

Re: Teoria - kilka pytań

Post autor: Unguis » 29 lis 2011, 17:04

Skieruję Cie tutaj - http://forum.magazyngitarzysta.pl/viewt ... ?f=7&t=116 Tam też w sumie powinno wylądować Twoje pytanie :)
[img]http://www.decybell.com.pl/Sygnatura-Forum.jpg[/img]
http://www.youtube.com/UnguisMusic/

ciasteczkowy
Posty: 98
Rejestracja: 21 mar 2011, 23:35

Re: Skale

Post autor: ciasteczkowy » 30 lis 2011, 18:09

Przypuśćmy że tonacja utworu jest w C. Przypuśćmy że biorę najprostsze I-IV-V , czyli C-dur (skala jońska ), F- dur (skala lidyjska ) i G (miksolidyjska )
Jak dla mnie, to jak grasz w skali lidyjskiej, to wszystkie akordy są w skali lidyjskiej, a nie jońskiej ani miksolidyjskiej...
Dzięki, ale nie za bardzo rozumiem, dźwiękami skali góralskiej należy ogrywać które stopnie? BO na pewno IV skalą lidyjską , tak?
Jak dla mnie, wszystkie stopnie ogrywamy skalą góralską. Pojedyncze akordy może i mają inny charakter to nic tu nie zmienia.

Dla przykładu, skala eolska ma charakter molowy, co zupełnie nie przeszkadza dominancie mieć charakteru durowego.

Dobrze kombinuję?

michel51
Doradca
Doradca
Posty: 4768
Rejestracja: 21 gru 2008, 18:33
Lokalizacja: z warszawy

Re: Skale

Post autor: michel51 » 03 gru 2011, 17:15

Co do skali góralskiej: myślę że na początek wystarczy używać jednej tonacji np. C . Jeżeli poruszamy się w obszarze tylko jednej tonacji to zarówno akordy jak i dżwięki melodii (improwizacji ) nie powinny poza tą tonację wychodzić. Tak więc dla ogrywania akordów skalo-właściwych wystarczą w zupełności dżwięki z tonacji skali góralskiej jakiej akurat używamy oraz jej modusy.

Ketler
Posty: 7
Rejestracja: 12 mar 2009, 18:37

Re: Skale

Post autor: Ketler » 03 gru 2011, 19:33

To dla pewności czy może ktoś sprawdzić czy zgadzają się akordy dla każdego stopnia, dla skali góralskiej? :
I. x7
II. x7
III. xm7b5
IV. xm7b5
V. xm(maj7)
VI. xmoll7
VII. moll7/5+

Jakoś ciężko stworzyć z tych akordów podkład.

Awatar użytkownika
maciekfingerstyle
Posty: 239
Rejestracja: 04 sie 2009, 14:33
Lokalizacja: Kraków

Re: Skale

Post autor: maciekfingerstyle » 03 gru 2011, 19:52

Chyba dobrze wypisałeś harmonizację skali, ale twój problem polega na tym, że chyba nie słuchałeś nigdy utworów w tej skali - w tle przeważnie leci jednolity bas, albo kwart i kwinty - nie wiem czy kiedykolwiek słyszałem normalne akordy w starej muzyce góralskiej opartej na skali góralskiej. Weźmy np "W murowanej piwnicy" - poszukaj, posłuchaj, tylko uważaj, żebyś się nie natknął na jedną ze sprofanowanych wersji nagranych przez amatorów, spłaszczonych do skali durowej. W tle zupełnie jednolity bas (charakterystyczne ćwierćnuty na prymie grane smyczkiem na basach). Muzyka w skali góralskiej była tworzona raczej na instrumentach monofonicznych albo ubogich polifonicznie, jak skrzypce (gęśle), basy (trzystrunowe) itp, a także, co ważne, kozie (dudach), a więc instrumencie, który cały czas gra w tle stały, niezmienny dźwięk (tzw. burdon). Jeśli już chcesz coś koniecznie na akordach, radziłbym zostać na dwóch tercjach (wyrzucić trzeci stopień zharmonizowania) i pozostać na durach i mollach, bez dominant i innych kombinacji.

ps. jak podpowiada wikipedia, możesz też skorzystać z partytury baletu "Harnasie" Karola Szymanowskiego, jeśli byś skądś wziął, albo chociaż posłuchał fragmentów, jeśli potrzebujesz przykładu harmonii pod melodie w skali góralskiej.
[b]Music Man Steve Morse Y2D [color=#404080]PU[/color][color=#800080]RP[/color][color=#FF8000]LE SU[/color][color=#800080]NS[/color][color=#404080]ET[/color] - 6/13/07[/b]

michel51
Doradca
Doradca
Posty: 4768
Rejestracja: 21 gru 2008, 18:33
Lokalizacja: z warszawy

Re: Skale

Post autor: michel51 » 04 gru 2011, 20:04

Gwoli ścisłości ostatni akord to; xmaj7/5+, co nie zmienia faktu że jako podkładu używałbym maksymalnie trójdżwięków ( dla C, trójdżwięki; Cdur,Dur,E0,Fis0,Gmoll,Amoll,Bb5+).

RomanZKrainyDeszczowców
Posty: 38
Rejestracja: 20 gru 2011, 10:14
Kontakt:

Re: Skale

Post autor: RomanZKrainyDeszczowców » 20 gru 2011, 10:22

Ketler pisze:Witam,
mam pytanie odnośnie użytej skali w tym przykładzie. Jest to molowe II-V-I. Chodzi mi o ten fragment który zaznaczyłem na czerwono. Powinna być to skala B lokrycka. Ale posiada jakieś dodatkowe dźwięki, a słabo w tym się orientuję.
Poproszę o pomoc.

Obrazek
Ja bym powiedział że pierwsze 8 dźwięków to nic innego jak pasaż. A drugie 8 to zagrywka po loryckiej. Tylko jest tam podwyższona tercja o pół tonu, ale raczej jest to zabieg kosmetyczny, zrobiony dla smaku. Można to rozumieć jako akcent np.
Jazz is not dead
Odwiedzajcie i słuchajcie mnie na :
http://www.facebook.com/bronekzkrainystonek

Hiperwentylacja
Posty: 1
Rejestracja: 04 sty 2012, 13:50

Re: Skale

Post autor: Hiperwentylacja » 04 sty 2012, 13:59

Witam, mam problem ze znalezieniem odpowiedniej skali. Chodzi mi o ten kawałek

http://www.youtube.com/watch?v=oCrcV3_N55A

Nie ważne którą skale bym nie wybrał, i tak nie wszystkie dźwięki mi pasują...
Proszę o w miarę szybką pomoc ;/

michel51
Doradca
Doradca
Posty: 4768
Rejestracja: 21 gru 2008, 18:33
Lokalizacja: z warszawy

Re: Skale

Post autor: michel51 » 04 sty 2012, 20:25

Rozumiem że nie pasuje i pentatonika molowa i skala molowa naturalna? To spróbuj skali bluesowej siedmiostopniowej, np. od G; G,Bb,C,C#,D,F,F# , lub sześciostopniowej; bez F#. Chociaż to dziwne bo pentatonika molowa do bluesa powinna pasować?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości