Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.
ODPOWIEDZ
Lucass
Posty: 169
Rejestracja: 01 wrz 2008, 7:14
Lokalizacja: Brzeg Dolny / Wrocław

Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: Lucass » 10 sie 2009, 23:39

Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”


Obrazek


Jakiś czas temu szukałem w Internecie lekcji autorstwa Govan’a i przypadkowo natknąłem się na jego dwie oficjalne szkółki. Mając przed sobą okres trzymiesięcznych wakacji postanowiłem „upiec dwie pieczenie na jednym ogniu” tzn. zgłębić dawkę nowej, gitarowej wiedzy oraz podszkolić swój angielski.

W tym temacie chcę przybliżyć niektóre zagadnienia oraz strategie jakie Guthrie prezentuje w swojej pierwszej szkółce. Nie będzie to ścisłe tłumaczenie, raczej wypiszę tutaj topiki, które mnie zainteresowały i rzuciły nowe światło na obcowanie z instrumentem. Nie zamierzam też kopiować tutaj ćwiczeń technicznych. Skupię się na ogólnym podejściu do instrumentu jakie opisuje Govan.
Robię to dlatego aby inni mogli skorzystać, szczególnie Ci co nie znają biegle języka angielskiego.

Mam prośbę, aby w miarę możliwości nie wchodzić ze mną w dyskusje. Jeśli coś jest dla Ciebie nowe, to bierzesz to i próbujesz. Jeśli sądzisz, że coś nie działa, bo „tak myślisz” bez wcześniejszego sprawdzenia tego w praktyce to nie odzywaj się, bo to nie ma sensu.

INTRODUCTION


Już we wstępie pada bardzo ciekawe stwierdzenie. Mimo tego iż zagadnienia w tej książce mogą wydawać się błahe dla zaawansowanych gitarzystów to zawsze warto je przeczytać, bo być może poznasz inną drogę patrzenia na nie, której wcześniej nie znałeś i dzięki temu jeszcze bardziej zrozumiesz ich zastosowanie. Dzięki temu spojrzysz na te zagadnienia z innej strony, nowej strony. Zawsze warto mieć kilka dróg patrzenia na daną rzecz, widzieć jak to działa „pod różnym kątem”. Czasami też pewne podstawowe koncepcje mogę być bardziej użyteczne, mogą bardziej wpłynąć na Twoje granie niż opanowywanie zaawansowanych technik, czy zgłębianie budowy złożonych akordów i progresji.

GOALS

Można powiedzieć, że nigdy wcześniej nie było tak dobrych czasów dla gitarzystów jakie są teraz. Obecnie, jeśli ktoś chce nauczyć się jakiejś piosenki może spokojnie zassać dobrą transkrypcję z sieci w dodatku z podkładem i ćwiczyć potem samodzielnie w domu. To powoduje, że współczesna generacja gitarzystów staje się leniwa, a przez to głucha. Bo zamiast korzystać ze swojego ucha i przy okazji rozwijać je, ludzie wolą znaleźć w sieci gotowe opracowania i odgrywać je nuta w nutę. Dla przykładu Guthrie podaje anegdotkę o jednym gitarzyście, który znał całe „Passion & Warfare” Vai’a, ale nie potrafił zagrać improwizacji do dwunasto-taktowego bluesa.

Z innej mańki, są ludzie, którzy przychodzą zmęczeni po pracy i nie mają czasu na rozpracowywanie piosenek, więc korzystają z opracowań, aby pograć sobie chwilkę dla przyjemności.

Podsumowaniem tych dwóch historii, jest to aby zastanowić się co chcemy robić z naszym graniem, jakie mamy cele? Jeśli określimy nasze cele to wtedy będziemy mogli efektywniej wykorzystać czas jaki przeznaczamy na granie. Jak można chodzić do pracy i zbliżać się do swoich celów jeśli się nie wie jakie one są?

KEEPING AN OPEN MIND

Słuchaj najróżniejszej muzyki jaką możesz znaleźć. Dalai Lama powiedział jakiś czas temu takie słowa „Raz w roku pojedź tam gdzie jeszcze nigdy nie byłeś”. Przenosząc to przesłanie na nasze hobby dobrze jest słuchać muzyki, która nie ma nic wspólnego z grą na gitarze. Dalej… Govan podaje przykład piosenki Jeff’a Beck’a „Where Were You” do której napisania zainspirowała go bułgarska muzyka choralna.


RECORDING YOURSELF PLAYING

Nagrywanie powinno być nieodłączną częścią pracy z instrumentem. Możesz nagrać siebie i potem obiektywnie spojrzeć na swoje słabe i mocne strony. Kiedy grasz nie możesz odebrać dźwięku, który wychodzi z Twojego wzmacniacza tak samo jak publiczność, ponieważ koncentrujesz się bardziej na mechanicznych aspektach grania. Nagrywanie pozwoli monitorować Twoje postępy np. możesz wziąć sobie jakąś zagrywkę i ćwiczyć ja, co jakiś czas (co tydzień) nagrywając się i sprawdzając czy robisz postępy i co należy jeszcze poprawić.

Dodam od siebie, że…
Nagrywanie własnego grania oraz potem odsłuchiwanie tego zbuduje w Twojej głowie nowe filtry dzięki, którym będziesz lepiej odbierał siebie w trakcie grania tzn. „będziesz więcej słyszał” zbliżając się do tego w jaki sposób Twoją muzykę odbiera publika.


Kończ rzeczy, które zacząłeś. O wiele bardziej wartościowe dla Ciebie będzie rozpisanie ze słuchu jednego całego utworu niż pojedynczych 20 kawałków i nigdy nie połączenie ich w całość. Jedną z ważniejszych rzeczy w muzyce jest jej struktura, w jaki sposób poszczególne części piosenki pasują do siebie, co je łączy, dlaczego akurat ta progresja pasuje bardziej do tej i na odwrót etc. Jeśli zaczniesz rozumieć te zależności będziesz w stanie odbierać muzykę w zupełnie inny sposób.

FINGERTIP INJURIES

Złym pomysłem jest zabieranie się za grania zaraz po tym jak Twoje ręce miały kontakt z wodą np. po prysznicu. Naskórek jest wtedy bardzo delikatny i pięć minut grania może spowodować go skutecznie nadwyrężyć. W związku z tym dalsza gra może sprawiać ból.

Jeśli masz zamiar zmienić grubość swoich strun powiedzmy od 9 do 13 to rób to po kolei, etapami. Palce muszę przyzwyczaić się do nowej grubości i najlepszym wyjście będzie jak rozłożysz to w czasie, zakładając co jakiś czas struny coraz grubsze, aż osiągniesz zamierzony rozmiar. Takie postępowanie będzie korzystniejsze dla „siły” Twoje ręki oraz naskórka.

Zmieniaj struny co jakiś czas i czyść set zaraz po graniu. Na strunach szczególnie w upalne dni osadza się mnóstwo potu i brudu, który potem wysycha i tworzy wrażenie chropowatości kiedy wykonujesz gliss po strunach – to może powodować ból podczas grania.

O grubość naskórka trzeba ciągle dbać tzn. jeśli chcesz utrzymać odciski w dobrej formie musisz systematycznie grać. Jeśli zdarzy Ci się, że wyjeżdżasz na wakacje i nie masz jak zabrać ze sobą całego sprzętu to weź zwykłego taniego akustyka. Im gorszy tym lepszy tzn. im ma wyżej ustawione struny tym lepiej dla Twoich odcisków, bo po 5 minutach grania dasz im taki wycisk jak przez 1h grania na gitarze na której normalnie grasz.

Jeśli grasz koncert i ludzie zapłacili, aby Cię oglądać Twoim celem jest zagrać koncert najlepiej jak potrafisz. Jeśli zdarzy Ci się mieć jakieś przykre doświadczenia podczas grania ludzie nie powinni o nich wiedzieć.

WARMING UP

Czasami się zdarza, że Twoje ręce mogę przebywać w zimnym otoczeniu. Zimne temperatury powodują, ze krew ma tendencję do zawracania w głąb Twojego organizmu na tyle daleko na ile jest to możliwe, pozostawiając Twoje ręce z minimalną cyrkulacją krwi – oznaką tego jest np. to, że Twoje palce są niebieskieJ i za żadne skarby świata nie podołają graniu szybkim pasaży chromatycznych. Rozwiązaniem może być zakup pary rękawiczek. Wiem, ze to nie jest rock’n rollowe, ale para rękawiczek uchroni Twoje ręce przed nagłymi zmianami temperatur, poza tym to są jedyne ręce jakie masz więc dbaj o nie.

Jeśli chodzi o rozgrzewkę to Joe Satriani zwykle zanurza swoje łokcie w gorącej wodzie zaraz przed graniem. To może brzmieć trochę dziwnie, ale grając na gitarze używa się mięśni przedramienia, więc to może mieć jakiś sens.

TONE

Choćbyś niewiadomo jak był dobry technicznie, nikt nie będzie chciał Ciebie słuchać jeśli Twoje brzmienie nie będzie w miarę przyzwoite. Przy wyrabianiu dobrego brzmienia należy się skupić na tym co słyszą nasze uszy niż wydawać pieniądze na nowy sprzęt. Wielu ludzi obwinia swój sprzęt za to, ze nie mogą uzyskać dobrego brzmienia, a tak naprawdę dobre brzmienie w przeważającej części zależy od ich techniki oraz odpowiedniego pokręcenia gałkami.

FEEDBACK

Zmniejszenie poziomu przesterowania będzie wymagało od Ciebie aby grać bardziej selektywnie, ale jest to warte, bo dźwięki wychodzące ze wzmacniacza będą lepiej brzmiały na tle grającego zespołu.

EQ

Wyobraź sobie spektrum, w którym z jednej strony masz instrumenty typu stopa, bas, a z drugiej instrumenty odpowiadające wyższym częstotliwością – talerze. To jest właśnie sposób w jaki inżynierowie dźwięki i producenci podchodzą do obróbki piosenki. Rzadziej stosuje się kręcenie potencjometrami głośności. Kładą nacisk na to różnice częstotliwości poszczególnych instrumentów, dzięki czemu całość brzmi dobrze w pełnym spektrum.

Jako gitarzysta powinieneś szukać miejsca w spektrum brzmieniowym gdzie inni muzycy chcieliby być na samym końcu i przeważnie znajdziesz tę niszę około środka, więc najlepsze co możesz zrobić na początek to podkręcić trochę potencjometr „middle” do góry. Wiem, że ustawiona w ten sposób gitara brzmi bardzo nosowo i może takie brzmienie wydawać się nieprzyjemne jeśli grasz sam w pokoju. W kontekście zespołu takie dźwięki będą przelatywać na wskroś i dla słuchaczy nie będą wcale brzmiały jakby były przesadnie zmasowane „środkiem”. Podkręcając trochę środek Twoje brzmienie będzie lepsze i będziesz słyszalny w kontekście zespołu jak i publiczności oglądającej koncert.

Jeśli chcesz aby Twoje solówki były lepiej słyszalne na koncertach czy to w studio dodaj jeszcze trochę środka. Będzie to tak samo skuteczne jak podniesienie poziomu głośności..

Oczywiście są odstępstwa od tej zasady np. kiedy chcesz uzyskać perkusyjne brzmienie gitary lub kiedy grasz riffy w stylu Metallici, gdzie basy i górki masz podbite prawie na max, a środek jest wycięty do zera. Takie ustawienie korektora fajnie brzmi, ale musisz zdać sobie sprawę, że przy głośnej grze zabiera sporo częstotliwości, które normalnie są zarezerwowane dla basu.

EFFECTS

Bardzo dużo ustawień fabrycznych w multi-efektach zawiera duże ilości pogłosów, chorusów, delayów i przesterowania. Producenci dobrze wiedzą, że przyszły nabywca będzie testował taki multi-efekt w domu lub sklepie muzycznym. Im bardziej brzmienie będzie „obfite” tym przyszły nabywca będzie bardziej zadowolony. Chociaż gdy weźmiesz po raz pierwszy taki sprzęt na próbę będziesz musiał zmienić ustawienia każdego z efektów przeważnie odejmując poziom nasycenia. Modelowanie procesorem jest cudowną sprawą kiedy zachowuje się umiar, w przeciwnym razie można stracić czytelność brzmienia.

TONE CONTROLS

Poznałem wielu uczniów, którzy chcieli uzyskać przyzwoitą czystą barwę stosując się do sposobu, aby wybrać humbucker przy mostku i wyłączyć przesterowanie. To nie daje przyzwoitego efektu i ludzie przeważnie wtedy zwalają winę na swój sprzęt. Jednym z rozwiązać jest skręcenie potencjometru głośności o kilka jednostek co spowoduje wyszczuplenie barwy i będzie bardziej efektywne, więc poeksperymentuj trochę.

Nie musisz szukać jednego sposobu na ustawienie potencjometrów w gitarze i trzymać się tylko tego przez cały czas. Jeśli używasz dużo grania z flażoletami to Twoje brzmienie powinno zawierać dużo „górki”. Z kolei kiedy grasz jakąś zagrywkę na pojedynczych dźwiękach i w dodatku na czystym kanale to zbyt dużo „treble” uwidoczni Twoje słabe punkty w technice, więc skręcenie trochę gałki od tonów przybliży Twoją grę do perfekcji.

PICKS AND FINGERS

Przeważnie uczy się gitarzystów aby stosowali się do pewnych zasad, które mówią jak poprawnie trzymać kostkę. Chociaż jeśli spróbujesz używać kostki pod różnymi kątami w stosunku do strun zwiększysz w ten sposób zakres możliwości brzmieniowych jakie możesz uzyskać ze swojego instrumentu bez wydawania kupy kasy na sprzęt.

GUITAR SET-UP

Niska akcja strun sprawi, że będzie się łatwiej grało, ale nie da to wystarczająco dużo przestrzeni na swobodne wybrzmiewanie struny, więc kiedy zagrasz głośniej będzie to brzmiało „twardo”. Kiedy podniesiesz struny trochę do góry to dźwięk będzie pełniejszy. Jednak gra z wysoką akcją strun może powodować dyskomfort po chwili, więc musisz znaleźć kompromis pomiędzy tymi dwoma rzeczami.

Cienkie struny dają fajne odczucie podczas grania, ale dają słaby dźwięk, ponieważ jest w nich mniej metalu, który porusza się nad pick-upem. Dodatkowo nie mają takiej mocy aby wprawić dechę gitary w drgania. Grubsze struny niekoniecznie brzmią lepiej, są łatwiejsze w utrzymaniu stroju, ale ciężej się je podciąga. Tak jak była mowa o tym wcześniej powinieneś znaleźć kompromis pomiędzy komfortem gry a dźwiękiem. Jeśli chcesz zwiększyć grubość strun na jakich grasz to nie rób tego z dnia na dzień, ale daj sobie miesiąc lub dwa zanim Twoje ręce przyzwyczają się do nowej grubości. Musisz grać tak samo luźno na grubszych strunach jak grałeś wcześniej na cieńszych.

STRING BENDING

W świecie gitary klasycznej kciuk kładzie się najniżej jak to jest możliwe z tyłu gryfu, próbując w ten sposób uzyskać idealnie czysty dźwięk np. podczas grania skomplikowanych akordów, czy dźwięków wymagających znacznego rozciągnięcia ręki. Jednak takie rozwiązanie czyni podciągnie strun ciężkim do uzyskania. Jeśli chcesz komfortowo wykonywać bendig to musisz trzymać gryf tak samo jakbyś trzymał kij baseballowy, czuć duży kontakt z gryfem, prawie na całej powierzchni wewnętrznej dłoni. Taka pozycja dłoni nie pozwoli Ci wykonywać dużych rozciągnięć palców dlatego nie używaj jej cały czas. Ale jest to najlepsza droga do uzyskania dużych podciągnięć bez uszkodzenia samego siebie. Jest to także dobry sposób na sprawne grania rytmicznych partii Hendrix’a.

Granie na podstrunnicach, które mają duży radius może utrudniać podciąganie, bo wtedy podciągnięta struna zahaczy o próg i zostanie stłumiona. Przykładem takich gitar są Straty ’62.

VIBRATO

Podczas grania wibratem podobnie jak w wykonywaniu bendów używa się nadgarstka, który kontroluje wysokość dźwięku. Zadaniem palców z kolei jest dbanie o to, aby każdy ruch nadgarstka był przekazany strunom. Dobrym ćwiczeniem na vibrato jest granie jednego dźwięku i podciąganie go do góry a następnie opuszczanie. Zacznij powoli i rytmicznie budując szybkość. Efekt końcowy musi brzmieć jakbyś grał pojedynczą nutę z wibratem a nie dwa dźwięki.

MUTING UNWANTED NOTES

To może brzmieć jak jedna z filozofii Zen, ale kiedy grasz jakąś nutę na gitarze musisz jednocześnie nic nie grać na innych strunach. Wielu graczy neguje tłumienie strun, ponieważ jest to dla nich trudna sprawa. Jeśli uczysz się nowego zagrania to transkrypcja pokaże Ci, które nuty grać, ale nie pokaże Ci, których nie grać. Bardzo ważnym jest być krytycznym wobec siebie i jeśli słyszysz jakieś niechciane dźwięki podczas grania to dobrze jest się zatrzymać o poprawić technikę. Wiadomo, że jest to oczywiste, ale powinni się grać dźwięki na tyle czysto na ile jest to maksymalnie możliwe. To nie jest takie fascynujące jak granie nowych zagrywek, ale praca nad tym pozwoli Twoje grze stać się bardziej muzykalną.

MUTING AND BENDING

Kiedy podciągasz np. strunę E1 do góry o cały ton to możliwe, że w wyniku kontaktu z Twoimi palcami struny H2 i G3 też ulegną lekkiemu podciągnięciu. Przez to odległość między nimi w punkcie podciągania zmniejszy się. Aby skutecznie wytłumić brzmienie niechcianych strun (H2 i G3) przesuń rękę która kostkuje jak najbliżej mostka, bo tam odległość będzie największa i to zapewni skuteczne tłumienie.

FAST MUTTING

W studio gitarzyści często zakładają małą część ubrania wokół gryfu, blisko siodełka po to aby stłumić dźwięki „otwartych” strun, czyli nieużywanych przez lewą rękę. Brzmi to trochę jak oszukiwanie, ale może pomóc w trudnych partiach gitarowych, gdzie nie używa się dźwięku z pustych strun. Wyobraź sobie, że wykonujesz solo przez osiem taktów w jakimś kawałku pop. Jeśli ostatnie kilka ujęć byłyby zbliżone do perfekcji, ale skażone przez wybrzmiewanie niechcianej struny E1 to czy nie byłbyś wkurzony i czasem nie zdecydował się na małe oszukaństwo?

W takiej sytuacji nie możesz po prostu pójść sobie do domu i poćwiczyć, bo wynajęcie studia trochę kosztuje. Myślę, że dobrze jest próbować wszystkiego co sprawi, że nasza praca w studio będzie bardziej efektywna.

THE HUMAN TOUCH

Najlepszą drogą na polepszenie swoje grania w „time” nie jest granie z użyciem metronomu lecz granie z płytami swoich ulubionych zespołów czy korzystanie z podkładów ogólnie dostępnych w sieci. Nauczysz się o wiele więcej na temat feelingu grając z np. płytami Boba Marleya niż z klikającym jednostajnie metronomem. Ważne jest aby robić muzykę w czasie rzeczywistym z innymi ludźmi. Jeśli tylko masz możliwość graj jem session z innymi ludźmi. Praca z innymi ludźmi podczas której poprawiasz swój groove jest sprawą nadrzędną i jest o wiele bardziej rozwojowe niż granie solówek.

Jeśli robisz jakiś kawałek i układasz perkusję do niego to praca na gotowych loopach doda więcej feelingu niż sklejanie całej ścieżki perkusji z pojedynczych sampli instrumentu. Praca na loopach dodatkowo pozwala zaoszczędzić masę czasu.

USING METRONOMES

Jeśli grasz perfekcyjnie w rytmie to click zanika. W studio często trzeba zagrać jakiś riff z użyciem metronomu i wtedy przydaje się umiejętność trzymania groove.

HOW TO PRACTICE

Nie ma jednego planu treningowego, który działa dla każdego. Każdy gitarzysta jest inny, ma inne gusta, cele i oczywiście różny zasób wolnego czasu w tygodniu na ćwiczenia. Więc ważne jest aby stworzyć sobie plan ćwiczeń, który będzie nam całkowicie odpowiadał.

SPEED

Faktycznie, sprawny technicznie gitarzysta nie porusza swoimi palcami szybciej niż inni gitarzyści, wykonuje po prostu mniejsze ruchy. Proces uczenie się nowej zagrywki jest oparty o pewne podpunkty:

1. najpierw uczysz swoje ręce jakie ruchy mają wykonywać
2. potem uczysz wykonywać te ruchy w określonym porządku
3. na końcu skupiasz się na osiągnięciu maksymalnej efektywności, czyli aby się nie przepracować, a wykonać pracę dobrze

Jeśli w przypadku ćwiczonego licku dojdziesz do momentu, ze grasz go dobrze jakiś czas, ale coś powoduje, ze nie jest to dla Ciebie naturalne wtedy możesz być pewny, że Twoje ręce wykonują poprawne ruchu, ale wykonują też masę ruchów, które są niepotrzebne i to hamuje Cię przed osiągnięciem luzu w łapie.

Zawsze będzie pewien odcinek czasu od momentu kiedy Twój mózg wyśle sygnał, że chce zagrać dźwięk do momentu kiedy ten dźwięk faktycznie opuści głośnik w Twoim wzmacniaczu. Jeśli potrafisz zminimalizować pracę rąk do minimum konieczności wtedy również zmniejszysz opóźnienie z jakim dźwięk wychodzi ze wzmacniacza. Wynikiem tego będzie to, że będziesz grał czysto i bardziej w timie.

Podobne zabiegi dotyczą Twojej kostkującej ręki. Dobrze kostkująca ręka wcale nie porusza się szybciej, ale przemierza krótsze dystanse i zmienia zwrot swojego ruchu częściej w ciągu sekundy. Twoim celem powinno być zminimalizowanie ruchu ręki do minimum, pozbycie się każdego milimetra na jaki niepotrzebnie wychyla się Twoja ręka. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i energię.

Możliwe, że ciężej jest uzyskać dobrze brzmiącą nutę jeśli ręka nie ma rozpędu, ale z czasem jak zaczniesz ćwiczyć efektywną grę to Twoja kostkująca ręka nabierze siły, w związku z czym nie będziesz musiał wykonywać dużego zamachu aby uzyskać głośnie brzmiącą nutę.

Wszystko czego się uczysz będzie tylko wtedy użyteczne dla Ciebie jeśli stanie się Twoją drugą naturą. Jeśli zauważysz, że Twoje ruchy rąk wracają do starych nawyków po intensywnym ćwiczeniu to znaczy, że ciągle musisz nad tym pracować, aż stanie się to instynktowne. Im szybciej nauczysz się robić coś w prawidłowy sposób tym szybciej nie będziesz musiał myśleć o tym więcej.

Wszystko jest możliwe, jeśli ma się czas i praktyka nie polega na ganieniu siebie za brak postępów. Nie ma nic bardziej nieproduktywnego niż stan, w którym oskarżasz siebie, że Ci nie wychodzi. Lepiej zrobić sobie przerwę i po czasie wróci do ćwiczenia, zaczynając od małych porcji i wolnym tempie. Lepiej jest zacząć ćwiczyć podstawy w wolnym tempie, dzięki temu będziesz miał pewność, że ćwiczysz we właściwy sposób. Reszta przyjdzie z czasem.


Speed is a by-product of accuracy.
(Prędkość jest produktem ubocznym grania z odpowiednią sprawnością.)

Wszystko jest w tym stwierdzeniu. Jeśli ćwiczysz z efektywną techniką to niedługo zauważysz, że szybkie pasaże nie są takie trudne.

DYNAMICS

Jest inny aspekt grania równie godny uwagi. Wszystko co jest warte ćwiczenia jest warte tego aby ćwiczyć to z różną dynamiką. Powinieneś wiedzieć jak głośno potrafisz zagrać pojedynczą nutę oraz jak delikatnie oraz znaleźć punkt pośredni pomiędzy tymi dwoma skrajnościami.

Jeśli chcesz aby Twoje granie miało znaczenia, chcesz coś nim przekazać ludziom, którzy będą Cię słuchać to powinieneś segregować nuty inteligentnie co oznacza, że niektóre nuty są ważniejsze od innych. Te ważniejsze powinieneś zagrać stanowczo wyraźniej niż pozostałe.
Ostatnio zmieniony 30 wrz 2009, 23:37 przez Lucass, łącznie zmieniany 1 raz.
www.lukaszwatroba.pl

Awatar użytkownika
woj74
Zasłużony
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: woj74 » 09 paź 2009, 8:19

Temat wraca.
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

Lucass
Posty: 169
Rejestracja: 01 wrz 2008, 7:14
Lokalizacja: Brzeg Dolny / Wrocław

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: Lucass » 09 paź 2009, 18:59

A już myślałem, że po sugestiach kolegi o tym, że to jest niezgodne z prawem temat został usunięty. Sprawdzaliście czy jest to zgodne z prawem?

W dalszej części są omówione sprawy związane z techniką oraz teorią. Uznałem, że nie ma o czym pisać, bo informacji na ten temat jest naprawdę dużo. Możliwe, że jeszcze w przyszłości kiedy będę wprowadzał to co napisał Govan dalej w życie wrócę tutaj i opiszę to. Zachęcam osoby, które chcą specjalistycznie rozwijać takie aspekty techniki jak: kostkowanie, legato, tapping, tapping ośmiopalczasty, sweeping do zapoznania się z drugą częścią książki.

Na zakończenie napiszcie, co Wam dał ten artykuł? Czy popieracie takie pomysły częściowego przedstawiania materiałów obcojęzycznych na tym forum, aby wszyscy mogli skorzystać? Niniejszym zachęcam do dyskusji na temat topiców przedstawionych w artykule.

pozdro for all.
www.lukaszwatroba.pl

Awatar użytkownika
proxy
Posty: 178
Rejestracja: 19 sie 2009, 13:43
Lokalizacja: Opole

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: proxy » 10 paź 2009, 10:13

Odwaliłeś kawał naprawdę dobrej roboty. Zawsze czekałem na kolejny post z opracowaniem. Szkoda, że to na razie wszystko. Czyta się lekko i przyjemnie. To opracowanie powinno być sygnałem dla kogoś, że tą książkę warto wydać w Polsce.
Lucass pisze:
Czy popieracie takie pomysły częściowego przedstawiania materiałów obcojęzycznych na tym forum, aby wszyscy mogli skorzystać?
Jak najbardziej. Wiedzą trzeba się dzielić.
[url=http://www.userbars.com][img]http://img220.imageshack.us/img220/813/userbar770188.gif[/img][/url]

Awatar użytkownika
metelik
Posty: 276
Rejestracja: 15 wrz 2007, 14:11

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: metelik » 10 paź 2009, 17:24

Na pewno artykul powiedzial mi jedno: 'idziesz we wlasciwym kierunku; :)

Nowa rzecz, ktorej zaczalem uzywac i sie jak dotad swietnie sprawdza: 1. najpierw uczysz swoje ręce jakie ruchy mają wykonywać, zaoszczedzila mi cale mnostwo frustracji z w stylu 'no kurza twarz nie wychodzi mi'. Przy okazji moge potrenowac sobie 'na sucho' w pracy siedzac przed kompem :D Niby takie nic a wiele pomoglo - po powrocie do domu chwytam wioslo i 'no pacz nie gralem tego wczesniej a potrafie'.

Na pewno zachecilo mnie toto do zamuffienia ksiazki w oryginale oraz do sprobowanie nowej techniki - nie wymienionej zreszta.

Vibrata nie bede zmienial, gdyz uzywam tego z guitarry klasycznej i brzmi rewelacyjnie ;)

pozdrawiam
tomasz
[color=#BF0000]
-Pewnej nocy przysnil mi sie John Lennon i powiedzial "Zostan gitarzysta"
-Wierzysz w sny?
-Nie we wszystkie.. Lennon snil mi sie dosc czesto. Mowil np.: "Zostan gornikiem" Zostan slusarzem" ale tamte sny mi sie nie podobaly.
[/color]

Lucass
Posty: 169
Rejestracja: 01 wrz 2008, 7:14
Lokalizacja: Brzeg Dolny / Wrocław

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: Lucass » 10 paź 2009, 18:00

proxy pisze:To opracowanie powinno być sygnałem dla kogoś, że tą książkę warto wydać w Polsce.
Gdyby pojawiła się taka możliwość to chętnie podjąłbym się wyzwania :D

akaraki
Posty: 873
Rejestracja: 16 lis 2008, 10:00
Lokalizacja: Elbląg

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: akaraki » 18 lis 2009, 21:02

Fajny "artykuł" ;)
Gibson SG -> Boss GT-3 -> VOX V-847 -> Peavey ValveKing
----------------------------------------------------------
Prawo Greena: Wszystko jest możliwe pod warunkiem, że nie wiesz, o czym mówisz.

Jachu
Posty: 1
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:11

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: Jachu » 10 lut 2010, 10:15

Dobry jest również drugi tom tej książki.

Tomek.G.J

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: Tomek.G.J » 15 lut 2010, 17:39

...."Zawsze będzie pewien odcinek czasu od momentu kiedy Twój mózg wyśle sygnał, że chce zagrać dźwięk do momentu kiedy ten dźwięk faktycznie opuści głośnik w Twoim wzmacniaczu. Jeśli potrafisz zminimalizować pracę rąk do minimum konieczności wtedy również zmniejszysz opóźnienie z jakim dźwięk wychodzi ze wzmacniacza. Wynikiem tego będzie to, że będziesz grał czysto i bardziej w timie."

A ja myślałem że na granie w "tajmie" ma wpływ .. Metronom i liczenie i gra z sekcją..

Awatar użytkownika
kyloss
Posty: 91
Rejestracja: 19 sie 2007, 21:02
Kontakt:

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: kyloss » 04 wrz 2010, 16:19

książkę mam, ale nie czytałem zbytnio :) bo koleś gra poza możliwością zwykłych ludzi :)
niech ktoś spróbuje zagrać 3 lick w tym tempie, z przyjemnością obejrzę :D
pozdr
http://www.kyloss.com
http://www.myspace.com/kylosscom
http://www.youtube.com/user/RealKyloss

witran
Posty: 1
Rejestracja: 11 maja 2019, 20:17

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: witran » 11 maja 2019, 20:18

:phones: :phones: :phones:

bruniec
Posty: 1
Rejestracja: 31 maja 2019, 19:08

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: bruniec » 31 maja 2019, 19:08

:rotfl: :rotfl: :rotfl:

adamtyl
Posty: 1
Rejestracja: 05 sie 2019, 13:29

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: adamtyl » 05 sie 2019, 13:30

:rotfl: :rotfl:

agecken
Posty: 1
Rejestracja: 09 sie 2019, 10:27

Re: Guthrie Govan „Creative Guitar 1, Cutting-Edge Techniques”

Post autor: agecken » 09 sie 2019, 10:27

:rotfl: :rotfl:


ODPOWIEDZ