Poradnik - jaką kostkę wybrać

O strunach, mostkach oraz wszelakich akcesoriach gitarowych.
Awatar użytkownika
AndrzejQl
Posty: 53
Rejestracja: 03 lis 2009, 12:00

Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: AndrzejQl » 09 paź 2012, 1:11

W związku z powtarzającymi się postami dotyczącymi kostek do gry, postanowiłem stworzyć mały poradnik.

Kostki mogą być duże i małe, grube i cienkie, prawie z każdego materiału i o kształcie, jaki można sobie tylko wyobrazić. Każdy gracz ma inne preferencje, potrzeby i subtelne różnice w technice, a producenci reagują poprzez dostosowane kostek do konkretnych stylów gry i potrzeb. Postęp technologiczny w dziedzinie tworzyw sztucznych powoduje stałą ewolucję i doskonalenie materiałów.
Kostki mogą być trzymane w palcach, zakładane na kciuk (pazurki, lub hybrydy thumbpicka i kostki), lub jako nakładki na wszystkie palce.

Kostki omówię ze względu na:
• Kształt
• Materiał
• Grubość i zastosowanie
• Uchwyt (grip)

1. Kształt

a. Standardowe
Najczęstszym typem kostek gitarowych są te, o kształcie trójkąta równoramiennego, zaokrąglonych krawędziach i jednym, zaokrąglonym końcem do gry (choć niektórzy grają również pozostałymi zakończeniami). Są one o wielkości opuszka kciuka, dostępne w różnych grubościach, twardsze dla gitarzystów, którzy chcą grać poszczególne nuty i riffy, cieńsze do strummingu. Mogą być używane we wszystkich stylach muzyki.
http://www.jimdunlop.com/product/Tortex-Standard

b. Jazz
Kostki Jazz zostały zaprojektowane do gry dla gitarzystów jazzowych. Są zazwyczaj bardziej kompaktowe niż normalne. Kostki jazzowe są grubsze od standardowych typów. Zaczynają się od około 1mm. Tak jak standardowe, są także trójkątne, ale ich brzegi są mniej zaokrąglone, ostrzejsze. Mimo że są one przeznaczone do stosowania w jazzie, wielu graczy wykorzystuje je do innych gatunków muzyki gitarowej. Upodobali je sobie gitarzyści elektryczni, bo ostre zakończenie pozwala na dużą precyzję przy riffach i grze solowej.
http://www.jimdunlop.com/product/jazz-i-ii--iii

c. Teardrop (łezka)
Teardrop mają końcówkę standardowej kostki, ale są owalne na górze. Są one znacznie mniejsze niż w przypadku innych typów, a wielu graczy uważa, że łatwiej je kontrolować. Gitarzyści, którzy grają skomplikowane riffy, często wolą je za szczególnie pointy końcówki, co pozwala na bardziej precyzyjny atak na poszczególne struny.
http://www.jimdunlop.com/product/tortex-small-tear-drop

d. Triangle (trójkąty)
Kostki Triangle są szersze i większe niż w przypadku standardowych typów, a ich krawędzie są bardziej kanciaste. Mają formę zaoblonego trójkąta równobocznego. Są najbardziej rozpowszechnione wśród basistów, ale wielu graczy sześciostrunowych lubiących „mięso” wybiera właśnie je. Do zalet należy zaliczyć żywotność, jako że mamy trzy identyczne końcówki do gry.
Mogą sprawiać problemy osobom z drobnymi rękami.
http://www.jimdunlop.com/product/Tortex%C2%AE-Triangle

e. Finger Picks, Thumbpick (pazurki)
Pazurki zakłada się na palce i operuje się tak, jak paznokciami. Są one używane w muzyce country, do gry na banjo, dobro lub fast-picking, ale podobnie jak wszystkie inne typy kostek, mają również zastosowanie w takich gatunkach jak np. fingerstyle i innych. Niektórzy gracze zakładają kilka pazurków, podczas gdy inni z nich korzystają tylko z thumbpicka – pazurka na kciuk, odpowiedzialnego za uderzenie w struny basowe. Dobrze to wpływa na artykulację i sprawdza się w np. walking bass i innych technikach.
Z punktu widzenia praktycznego – można je formować w ciepłej wodzie, oraz szlifować (najlepiej pilniczkami szklanymi).
Sprawdziwszy kilkanaście typów pazurków, moim faworytem wśród thumbpicków jest Pro-pick (http://www.steelguitarcanada.com/catalo ... ts_id=1245), na drugim miejscu stawiam thumbpick włoskiej firmy Galli.
Co do pazurków na pozostałe palce, podjąłem kilka prób. Spełzły na niczym, wyglądało to na naukę chodzenia faceta na wysokich obcasach.
Spośród wszystkich, imo, najlepsze były Alaska Pik.
http://alaskapik.com/
Bardzo dobre trzymanie, artykulacja i precyzja gry. Ale niestety wymagają one około 2mm paznokcia, co było dla mnie nie do zaakceptowania, bo paznokcie piłuję na krótko, ok. 1mm. Połączeniem optymalnym byłby Pro-pick na kciuk + 3 pazurki Alaska Pik na palce.
A tu poradnik video dotyczący thumbpicków: http://littlebrotherblues.com/Gear/Thum ... ndhigh.mov

f. Nietypowe kształty
Wielu gitarzystów lubiących grać szybko, poszukiwało jeszcze innych kształtów. Producenci kostek zaprojektowali kostki z końcówkami rapid-fire – ostro zakończonymi, dla szybkości i większej precyzji.
http://www.jimdunlop.com/product/tortex-sharp
Producenci wprowadzają też szereg innych kształtów i wygoda gry na nich to sprawa bardzo indywidualna. Proponuję przejrzeć typy kostek na stronie:
http://www.jimdunlop.com/products/guitar-picks
Tu można wymienić hybrydy thumbpicka i kostki.
http://www.stringsbymail.com/store/herc ... -1420.html
Więcej na stronie:
http://littlebrotherblues.com/Gear/Thum ... index.html

g. Kostki zaimprowizowane
Wiele rzeczy może być używanych do trącania strun: kapsle, monety, kawałki plastiku z płyt cd, a nawet wiertarka (jak w Van Halen-"Poundcake"). To wszystko zależy od gracza potrzeb i inwencji, a także tego, co znajdzie w zasięgu rąk ☺ .
Brian May, gitarzysta zespołu Queen, gra angielskim Sixpence, małą monetą z ząbkami. Jej integralną częścią jest charakterystyczny dźwięk.

Wśród ważnych pozycji na rynku kostek,wymienię jeszcze:
http://www.redbeartrading.com/
Kostki bardzo dobre i uznane ze względu na użyty materiał, artykulację, trwałość i dbałość o detale.

Jako zasada ogólna, kostki i thumbpicki droższe, dobre jakościowo, mają bardzo dobrze doszlifowane i doprofilowane krawędzie.
Gorsze jakościowo - doszlifowuję i profiluję szklanym pilniczkiem. Kształt thumbpicka - w miseczce z gorącą wodą.

2. Materiał

a. Szylkret - kostki ze skorupy żółwia

Oryginalny szylkret kiedyś był wybierany dość często, ale od międzynarodowego zakazu ich produkcji i dystrybucji w połowie lat 70-tych, są niemal niemożliwe do dostania. Jest to na pewno lepsze dla żółwi chociaż wielu graczy żałuje ich zniknięcia. Lubiono je z powodu dużej sztywności w stosunku do grubości, wyjątkowej trwałości i bogatemu, złożonemu brzmieniu. Były też dość łatwe do formowania poprzez szlifowanie. Niestety (dla żółwi -stety), są one w zasadzie już prawie niedostępne. Jak informował mnie kolega z forum z USA, na czarnym rynku osiągają cenę ok. 100 dolarów za sztukę. Względy etyczne i finansowe przesądziły o tym, że nie miałem ich nigdy w ręce.
Najbardziej zbliżone właściwościami akustycznymi i trwałością są jedne z dwóch typów moich ulubionych kostek, które polecam każdemu - Wegen Picks. Materiał, który eliminuje prawie całkowicie „klik” przy graniu, niezniszczalne, niesamowita artykulacja i jakość dźwięku. Niestety są drogie – za 2 sztuki o grubości 1,4mm, jak w linku, 15 dolarów. Cena sprawia, że bardzo rzadko się gubią ☺.
Mój typ to TF140:
http://www.wegenpicks.com/#tf

b. Celuloid
Pierwszy na świecie plastik, komercyjnie użyty do produkcji kostek, był jednocześnie materiałem na grzebienie, pióra wieczne, kule bilardowe, piłki do tenisa stołowego itp). Tylko dwóch producentów, z mojej wiedzy, nadal używa tego tworzywa, jeden we Włoszech, drugi w Japonii. To doprowadziło do zmniejszenia dostępności i rosnące ceny tych produktów. Celuloid jest niestety bardzo śliski, łamliwy i łatwopalny. Ten charakter celuloidu doprowadził do zastąpienia go przez inne, bardziej stabilne tworzywa sztuczne.
http://www.jimdunlop.com/product/genuine-celluliod

c. Metale
Gitarzyści szukający indywidualnego brzmienia stosują kostki produkowane z różnych metali. Jasny, metaliczny dźwięk sprawia, że niektórym te kostki odpowiadają. Mogą być wykonane z miedzi, stali nierdzewnej, aluminium i innych metali Tego typu kostki są łatwo dostępne w sklepach, choć ich zastosowanie jest ograniczone. Szybko niszczą struny i są niebezpieczne dla powierzchni instrumentów, zwłaszcza akustycznych.
http://www.jimdunlop.com/product/TECKPICK%C2%AE

d. Kamień
Kamienie dają unikalny dźwięk. Choć są twarde jak skała, są łagodne w riffach i mają gładszy atak i brzmienie wyraźniejsze niż z jakiekolwiek tworzywa sztucznego. Zakres grubości od 1mm do 5mm. Są one wykonane z kamieni tak polnych jak i szlachetnych. Zwykle pochodzą z Japonii, gdzie są kształtowane i w dużym stopniu polerowane ręcznie. Są sztywne, ale mają zaskakująco ciepły ton. Ze względu na sposób wytwarzania są bardzo drogie, w stosunku do tworzywa sztucznego. Wadą jest że bywają kruche i głośny „klik” w czasie gry. Kosztują od 20 $ w górę. Z kamieni półszlachetnych stosuje się m.in. agat i bursztyn
http://www.picksandstones.com/

e. Filc
Filcowe kostki to kolejny wyjątkowy wybór. Mają bardzo mały atak i to kostki stosowane zazwyczaj do ukulele, harfy i przez basistów. Oferują one unikalny dźwięk oraz są łatwo dostępne. Zastosowania dla nas – ograniczone.
http://www.jimdunlop.com/product/Felt-Picks

f. Drewno
Kostki są wykonywane ze szlifowanego drewna, często palisandru, hebanu, cocobolo, zebrano i innych gatunków drewna. Dają ciepłe, naturalne brzmienie. Są dość drogie ze względu na zazwyczaj ręczny proces produkcji. Wada to mała trwałość i kruchość.
http://surfpick.com/

g. Nylon
Popularny materiał, ma gładka powierzchnię, bardzo szybki, ale śliski. Z tego powodu większość producentów dodaje powłoki o wysokim współczynniku tarcia, aby były łatwiejsze w chwycie. Nylon jest elastyczny i może być produkowany z bardzo cienkich arkuszy. Większość cienkich i bardzo cienkich kostek jest wykonanych z nylonu. Jednak nylon traci elastyczność po 1-2 miesiącach intensywnego użytkowania, staje się kruchy i łamliwy. Używany czasem do bicia rekordów prędkości w kostkowaniu.
http://www.jimdunlop.com/product/standard

h. Delrin (Acetal)
Technologia produkcji została opracowana i opatentowana przez firmę DuPont w latach 50. Delrin został wytworzony ok. 1952 r. Przez chemików został nazwany jako „syntetyczny kamień”. Do dziś stosowany przez wielu producentów kostek.
Delrin jest twardy, wytrzymały, błyszczący i trwały. Może być domieszkowany innym tworzywem dla matowej tekstury. Tarcie między stalą lub niklem a delrinem jest bardzo niskie. Dobrze oddaje energię kostkowania, produkuje mało hałasu, zapewniając jednocześnie zaokrąglony dźwięk i podkreślenie harmonii. Świetna pamięć kształtu.
http://www.jimdunlop.com/product/delrin

i. Tortex
Tortex to rodzaj tworzywa sztucznego wyprodukowanego przez Dunlopa. Jim Dunlop stworzył plastik znany jako Tortex celem zastąpienia szylkretu. Tortex od tego czasu stał się uznanym międzynarodowym materiałem na kostki. Używają ich popularne zespoły takie jak Metallica, Nickelback, Linkin Park i, nawet starszym muzykom, takim jak Jimi Hendrix i Aerosmith były dobrze znane. Tortex wyraźnie naśladuje zdolności szylkretu do pozostania w rękach posiadacza – nie są tak śliskie jak np. celuloid.
Na dziś to bodaj najbardziej rozpowszechnione tworzywo na kostki.
W porównaniu do innych typów, np. linii Fender, Tortex przewyższa konkurencję. Na przykład, niektóre celuloidowe kostki do gitary wydają charakterystyczny „klik” podczas gry. Kostki z Tortexu w znacznym stopniu ten dźwięk eliminują. Znacznie większa jest też ich trwałość. Cechą Tortexu jest tylko mała trwałość napisów na nich wykonanych, ale to nie jest istotnym problemem.
Ogólnie rzecz biorąc, kostki Tortex są znane i lubiane z prostego powodu – niezawodność i niska cena.
http://www.jimdunlop.com/product/tortex-wedge

j. Ultex
Słynne kostki z nosorożcem. Dla wielu ulubione tworzywo, zbliżone nieco brzmieniowo do szylkretu.
http://www.jimdunlop.com/product/standard-ultex

k. Akryl
Wytrzymały, lekki, jasny brzmieniowo polimer z dużą odpornością na uderzenia i warunki atmosferyczne. Akrylowe kostki nie są kruche, nie żółkną, odporne na pękanie. Mogą być formowane i cięte na niemal dowolny kształt i grubość. Najbardziej znane i cenione kostki są marki V-Picks. Jest to znak towarowy doskonałych kostek z charakterystycznymi właściwościami antypoślizgowymi.
Żałuję że jeszcze ich nie miałem.
http://v-picks.com/

l. Włókno węglowe
Techra Picks SUPER GRIP Carbon Fiber 1mm – jedne z moich ulubionych kostek, z długowiecznym gripem z gumy.
Niemal niezniszczalne, świetnie oddają dźwięk, nieosiągalne w Polsce
https://schneidermusik.de/shop1/product ... 627/ref/15
Rewelacyjny stosunek cena/jakość: ok. 3,5zł/sztuka

Poniżej twardości wybranych materiałów
Diament 10.0
Bloodstone - kamień 7.0-7.5
Agat 7.0-7.5
Skamieniałe drewno 7.0-7.5
Kwarc 7.0-7.5
Burszyn 2.5
Szylkret 2.5
Grupa plastików 1-2

3. Grubość i zastosowanie

Kostki gitarowe mają różne grubości, i są one zależne od preferencji, stylu gry i rodzajów strun.
Cieńsze są bardziej elastyczne i zwykle oferują szerszą gamę dźwięków, miękki i jasny sound. Stosuje się je głównie do gry akordowej, akompaniamentu. Użyte do gry riffów lub solowej, dają efekt kartonu pierdzącego o szprychy w kołach rowerowych.
Cienkie kostki można stosować do akompaniamentu w gitarach klasycznych (to nie herezja – ćwiczyłem to wiele lat ☺).
mm cale
Extra light/thin ≤ 0.44 ≤ 0.017 "Ex Lite" or "Extra Light"
Light/thin 0.45–0.69 0.018–0.027 "T" or "Thin" / "L" or "Light"
Medium 0.70–0.84 0.028–0.033 "M" or "Medium"
Heavy/thick 0.85–1.20 0.035–0.047 "H" or "Heavy"
Extra heavy/thick ≥ 1.50 ≥ 0.060 "XH" or "Extra Heavy"

W rock i heavy metalu, przy grze na gitarze elektrycznej wybiera się na ogół więcej mięsa, gra się riffy i solo. Kostki stają się więc grubsze i oscylują w granicach 1mm.
Wielu muzyków grających np. deathmetal używa tylko grubszych niż 1,5 mm, gdyż umożliwia to większą kontrolę. Cieńsze dają mniej ataku i gorszą kontrolę podczas szybkiego kostkowania np. na grubych strunach do obniżonych strojów.
Wśród gitarzystów jazzowych wykorzystuje dość grube kostki w połączeniu z cienkimi strunami o płaskiej owijce struny (flat-wound).
Gitarzyści jazzowi w muzyce cygańskiej stosują bardzo grube (powyżej 3,5 mm) w połączeniu z lekkimi typami strun.
Basiści wolą grube kostki, ponieważ ich struny są znacznie grubsze i dalej od siebie
niż w innych gitarach.
Większość producentów kostek drukuje grubość w milimetrach lub tysięcznych cala na kostce. Niektóre inne marki wykorzystują system liter lub nazw wskazujących ich grubość.
Poczynając od najcieńszych: XL (Ex Lite), L, M, H, XH.

4. Uchwyt (grip)

To się nie będę rozpisywał. Bywają płaskie, tłoczone, powlekane, piaskowane, dziurkowane.
Z moich doświadczeń: albo dziurki jak w Wegenach, albo guma jak w Techra Picks.

Reasumując: kostki są na ogół tanie i ogólnodostępne. Eksperymentujcie i próbujcie, aż znajdziecie te właściwe i najlepsze.
Co do zasady:
• Cienkie (do ok. 0,73mm) są fantastyczne do bicia akordów na gitarze akustycznej (ew. klasycznej).
• Średnie (0,88mm do 1,14mm) są najbardziej uniwersalne do gry akordowej, riffów, czy gry solowej
• Grube (1.21mm do 2.0mm) dają najwięcej kontroli, ale trzeba się przyzwyczaić i nauczyć ich stosowania. W sprawnych rękach to świetne narzędzie.

Zachowajcie te podstawy, mając na uwadze, że wybór kostek to sprawa bardzo indywidualna i złożona. Na pewno znajdziesz te idealne, bo wybór ci wielki.

Z ciekawostek, najdroższa kostka jaką wypatrzyłem, ok. 15'000 zł. sztuka:
http://most-expensive.net/guitar-picks

Pozwoliłem sobie przykleić z racji bardzo dobrej merytoryki. Unguis
Ostatnio zmieniony 27 paź 2012, 12:12 przez AndrzejQl, łącznie zmieniany 4 razy.
BSG OM27F, EPI Chet Atkins scalloped, Marris D-220M, pełnoletnia Clarissa klasyk.

krzyh
Posty: 25
Rejestracja: 16 lip 2012, 9:27

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: krzyh » 09 paź 2012, 10:29

zaraz wpadnę w kompleksy - większości opisanych nawet nie widziałem na oczy :)
tak z mojej skromnej praktyki to na przykład ładną "szklankę" łatwiej uzyskać na jazzowych kostkach - czyli takich sztywnych od 1,4mm ostro zakończonych, szkoda że robią je mniejsze bo trudniej się je trzyma

Awatar użytkownika
acoto
Posty: 1366
Rejestracja: 16 cze 2006, 13:31
Lokalizacja: podstołeczna wylęgarnia talentów
Kontakt:

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: acoto » 09 paź 2012, 11:16

AndrzejQl pisze: Cieńsze ...... Użyte do gry riffów lub solowej, dają efekt kartonu pierdzącego o szprychy w kołach rowerowych.
używam 05-06 mm , rozumiem,że powyższy wywód to recenzja mojej gry :evil: Dziękuję.
https://www.reverbnation.com/acoto http://www.facebook.com/acoto.music
https://soundcloud.com/acoto

rusi
Zasłużony
Posty: 2253
Rejestracja: 25 mar 2008, 17:46

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: rusi » 09 paź 2012, 11:58

Dokładnie. Parę lat gram juz na 0.60 i nie zauważyłem jeszcze kartonowego efektu... Wszystko zależy od samego gitarzysty, z jaką siłą uderza w struny, jak trzyma kostkę... Nie ma co tak uogólniać. Frusciante gra na 0.60 i jakoś nie słychać tarcia kostki o struny.
http://www.facebook.com/Wparkustraszy?fref=ts
http://soundcloud.com/wparkustraszy/

Awatar użytkownika
AndrzejQl
Posty: 53
Rejestracja: 03 lis 2009, 12:00

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: AndrzejQl » 09 paź 2012, 21:58

Dobry gitarzysta zagra czymkolwiek, a efekt przewyższy najlepsze kostki w nieudolnych rękach. Jak to w gitarze, efekt końcowy zależy bardziej od łapy niż narzędzia..
Ja zaczynałem od 0,6 i grałem nimi ładnych parę (naście) lat.
Teraz stosuję kostki od 0,8 do akompaniamentu akordowego, 1mm - uniwersalne,aż po 1,4 wegena do solówek i riffów.
A stosowanie grubszych kostek przychodzi z czasem, kiedy stwierdza się większe możliwości artykulacyjne. Z wielu wypowiedzi wynika, że gitarzyści zaczynają od cieńszych kostek. Z czasem i nabyciem umiejętności wykorzystania grubości zaczynają stosować nieco grubsze.
Jest to reguła, ale można eksperymentować i ją łamać. Trudno natomiast zaprzeczać faktom. Grubsze kostki oddają więcej energii strunom, cieńsze ją absorbują.
acoto - tak sympatycznemu osobnikowi nie zrobiłbym przykrości, dostałeś rykoszetem :)
To co piszesz, dotyczyło i mnie jeszcze z rok temu.
rusi - tobie przyznam rację na wszelki wypadek. Naczytałem się o Twojej masie mięśniowej, a nie jesteśmy w jednej kategorii wagowej :)
BSG OM27F, EPI Chet Atkins scalloped, Marris D-220M, pełnoletnia Clarissa klasyk.

rusi
Zasłużony
Posty: 2253
Rejestracja: 25 mar 2008, 17:46

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: rusi » 09 paź 2012, 22:19

Oczywiście masz rację i to co piszesz ma swoje uzasadnienie, ale grubość tego czym się gra to jednak indywidualna sprawa, nie da się zaszufladkować :D Grałem kostkami i grubymi i cienkimi, aż wreszcie moim złotym środkiem okazało się być 0.6 (0.5 lub 0.7 też, ale w innych, niegitarowych sytuacjach :mrgreen: ) Nie czuję żeby kostka pochłaniała moją energię, mam porównanie z grubszymi i na moje ucho cieńsza brzmi lepiej. A co do przyznawania racji - nie musisz, ja spokojny człowiek jestem :D
http://www.facebook.com/Wparkustraszy?fref=ts
http://soundcloud.com/wparkustraszy/

Awatar użytkownika
woj74
Zasłużony
Posty: 9895
Rejestracja: 07 maja 2008, 14:44
Lokalizacja: Chorzów

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: woj74 » 10 paź 2012, 8:18

Poza nielicznymi wyjątkami z biegiem lat i nabieraniem wprawy wielu muzyków używa coraz to twardszych kostek.
[img]http://img708.imageshack.us/img708/4026/noslash.jpg[/img]

MaTTallica
Posty: 235
Rejestracja: 12 lip 2009, 22:31

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: MaTTallica » 10 paź 2012, 9:21

Naprawdę fajny post - bardzo przydatny.
Osobiście przyznają, iż o większości z tych rzeczy nawet nie słyszałem, ale to chyba wina tego, że nie skupiałem się na tym za bardzo i nie szukałem innych rozwiązań - Tortex mi wystarczał :D
Epiphone Les Paul Custom EB -> MG Amplification Fendmess 50W Head -> MG Amplification 2 x V12 Cabinet

Awatar użytkownika
taniestruny.pl
Zasłużony
Posty: 21
Rejestracja: 01 lut 2010, 13:58

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: taniestruny.pl » 10 paź 2012, 9:47

AndrzejQl pisze: j. Ultex
Słynne kostki z żółwikiem.
Ultexy są z nosorożcem;))
Gratuluję pomysłu i zapału do stworzenia takiego poradnika!:)

bejton
Doradca
Doradca
Posty: 1481
Rejestracja: 03 sty 2009, 11:44
Lokalizacja: Łęknice City
Kontakt:

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: bejton » 10 paź 2012, 10:41

Z żółwikiem są Tortexy jeśli już. Zielone FTW!
http://betonowo.wordpress.com/ - wejdź, poczytaj, jeśli fajne - pochwal się znajomym [b](last update: 12-02-2013)[/b]
[url=https://register.perfectworld.com/bl_splash/6a5394a2e31e00766132eb7b89d8e38b]Jakby ktoś chciał dobrego FPS F2P, ale nie P2Win[/url]

Awatar użytkownika
AndrzejQl
Posty: 53
Rejestracja: 03 lis 2009, 12:00

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: AndrzejQl » 10 paź 2012, 11:02

Pomyliłem zwierzątka, macie rację. Poprawki naniosę po zebraniu uwag, przy wrzucaniu zdjęć.
Woj, od którego dopiero co odebrałem gnata, przypomniał mi o kostkach kościanych i rogowych, dopiszę.
BSG OM27F, EPI Chet Atkins scalloped, Marris D-220M, pełnoletnia Clarissa klasyk.

LeVy
Posty: 23
Rejestracja: 20 lip 2008, 13:12
Lokalizacja: 100-Lica
Kontakt:

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: LeVy » 16 paź 2012, 2:26

Tortexy 0.88
Ewentualnie 0.96

Zaczynałem od piórka :)

pietrek2004
Doradca
Doradca
Posty: 2432
Rejestracja: 06 maja 2010, 15:01

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: pietrek2004 » 25 paź 2012, 0:09

Andrzeju, czy wiesz może gdzie można dostać któreś z tworzyw, które wymieniłeś w swoim, bardzo cennym poradniku, "z metra"? Używam nieraz aLaskaPików, konstrukcja niezła, ale tworzywo potwornie tandetne, gorsze niż na miskę dla psa, co ja mówię, "zastawę stołową" dla białych myszek i szczurów hodowlanych robią z lepszego, dziś znowu kolejny pazur się rozpadł. Ot, amerykańce. Kiedyś nawet zrobiłem coś na wzór aLaskaPika, z rurki od domofonu, ale niestety plastik jest dość chamski. Chciałem sobie zrobić "pazury" z porządnego tworzywa.

Awatar użytkownika
AndrzejQl
Posty: 53
Rejestracja: 03 lis 2009, 12:00

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: AndrzejQl » 27 paź 2012, 10:47

Na pewno możesz kupić acetal (delrin) 1mm na ebay'u. Prócz tego w specjalistycznych sklepach, np te poniżej.
http://www.pickpunch.com/clhetobuy1mm.html
http://www.bayplastics.co.uk/acetal.htm
http://www.theplasticshop.co.uk/acetal- ... 477-0.html
Notabene, fajna myśl z wykonaniem samemu pazurków.
Jeśli Ci trzeba doraźnie, zostało mi ze 3 aLaskaPiki (zachowałem Twoją pisownię :)), których nie używam.

Post główny uzupełniony i poprawiony.
BSG OM27F, EPI Chet Atkins scalloped, Marris D-220M, pełnoletnia Clarissa klasyk.

Awatar użytkownika
mqu
Posty: 288
Rejestracja: 16 gru 2010, 0:14

Re: Poradnik - jaką kostkę wybrać

Post autor: mqu » 30 paź 2012, 18:23

Bardzo fajny poradnik! :) Co do brzmienia cienkich kostek muszę się zgodzić :) Fajne do akordów na akustyku, ale nic poza tym. Sam używam jazzówki 1.38 mm i mimo, że na początku ciężko się przyzwyczaić to z czasem gra się super!

ODPOWIEDZ