Stół mikserski dla opornych ;-) Krótki kurs obsługi

O problemach z nagrywaniem oraz nagłośnieniem.
Zablokowany
Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Stół mikserski dla opornych ;-) Krótki kurs obsługi

Post autor: NiecnyKsiaze » 24 lis 2007, 19:17

To będzie bardzo proste, dla nie-fachowca takiego jak Ty czy ja. Bez mądrzenia. Z obrazkami. W odcinkach ;-)

Odcinek 1: O mikserach

Po co stół mikserski?

Jeżeli chcesz:
1. Mieć super przedwzmacniacz do instrumentów z możliwością nagrywania na komputer...
2 ...a przy okazji chcesz się podłączyć się do odsłuchu (albo nawet do... kina domowego!)
3. Nagrywać swoją gitarę i śpiew równocześnie
4. Nagrywać swój zespół live
5. Albo nauczyć się pomagać panu akustykowi na koncercie, dla dobra swojej kapeli ;-)

...to naucz się obsługiwać stół mikserski (mikser sprzętowy). W przypadkach 1-4 trzeba jeszcze go naturalnie kupić.

Jaki mikser?

Zależy do czego. Jeśli chcesz po prostu dobrze nagrywać ślad po śladzie, albo nagrywać równocześnie wokal i gitarę, to maleńki mikser z dwoma przedwzmaczniaczami mikrofonowymi wystarczy w zupełności. Mój mikser ma 4 tory z przedwzmacniaczami mikrofonowymi/liniowymi plus dwoma wejściami tylko liniowymi (stereo). Nagrywałem na tym live 3 mikrofony, gitarę i bas, a jeszcze coś dałoby się podpiąć. Ale jeśli masz kapelę z perkusją, a do tej perki chcecie zastosować kilka mikrofonów, to już mikser 12 kanałowy... Może lepiej nie zaczynać od czegoś takiego ;-)

Nie ma co szaleć z marką, kupować studyjnego miksera -- jeśli masz takie potrzeby, nie czytaj dalej, bo znasz się na tym na pewno lepiej ode mnie. Sam lubię miksery Behringera z serii XENYX i ani słowa więcej, bo to by była kryptoreklama ;-)

Ceny małych mikserów zaczynają się od mniej więcej 300 zł. Warto sprawdzić, czy razem z mikserem jest dostarczany interfejs USB, po co dopłacać potem? Mój mikser kosztował coś koło 600-700 zł i został dostarczony razem z interfejsem USB wartym dwie stówy ;-)

Czym różnią się miksery?

Przede wszystkim liczbą torów wejściowych oraz dostarczonymi funkcjami. Natomiast organizacja większości stołów mikserskich jest niemal identyczna, niemal standardowa. Różnią się przede wszystkim nazwami gałek, suwaków, gniazdek i przycisków, ale wszystkiego łatwo się domyśleć.

Czy potrzebujesz miksera z generatorem efektów?

Tylko wtedy, jeśli podstawową funkcją miksera jest nagranie live lub miks do celów występu. Normalnie efekty masz w swoim wzmacniaczu, w kostce gitarowej. Ale... warto się zastanowić chwilę. Bo może do mikrofonu wokalnego chcesz już przy nagraniu dodać pogłosu? Wtedy generator efektów nie zawadzi. Ale mikser kosztuje więcej. To ciężka decyzja niestety.

Tyle w odcinku pierwszym, za chwilę drugi, a kolejne jak czas pozwoli. Temat zamykam, będę w nim dopisywał kolejne odcinki, a rozmowy możemy prowadzić w temacie osobnym.

Pozdrawiam,
Antek
Ostatnio zmieniony 24 lis 2007, 22:03 przez NiecnyKsiaze, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Odcinek 2: Co mikser robi i jak jest zorganizowany?

Post autor: NiecnyKsiaze » 24 lis 2007, 19:40

Co robi mikser?

1. Wzmacnia wstępnie słabe sygnały wejściowe i koryguje ich barwę w torach wejściowych

2. Miksuje sygnały, pozwalając na włączenie zewnętrznych efektów lub dodając efekty z własnego generatora

3. Rozprowadza sygnał miksu (sumy sygnałów) do torów wyjściowych (nazywa się to routingiem)

Z jakich sekcji składa się typowy mikser?

Widok typowego panelu górnego:
Obrazek
Kliknij by powiększyć

1. Tor wejściowy z gniazdami mikrofonów i liniowymi
2. Tory wejściowe liniowe stereo
3. Gniazda pętli efektów AUX
4. Gniazdo słuchawkowe
5. Tłumiki sumy (miksu)
6. Tłumiki sumy dla wyjść pomocniczych
7. Generator efektów
8. Kontrola wyjść (routingu)
9. Wyjście audio sumy stereo

Przykładowe wyjścia główne (w tym mikserze z tyłu obudowy):
Obrazek

Main outputs: Dwa gniazda XLR służące do podłączenia wyjścia do końcówek mocy nagłośnienia estradowego. Przekazują sygnał stereo lewy i prawy osobno.
Alt 3-4 outputs: Jak wyżej, ale są to wyjścia pomocnicze (jacki) i mogą kierować sygnał np. do kolejnego większego miksera
Control room out (CTRL R OUT): Dwa sygnały (lewy i prawy stereo) do wysyłania sumy przede wszystkim na odsłuchy (monitory).

Przykładowe rozwiązanie zasilania:
Obrazek

No, do tego wielkiego gniazdka to po prostu podłaczamy prund ;-), a tym przełącznikiem Power on włączamy mikser, ale bardzo ważny jest przycisk Phantom on (lub +48V). Służy on do włączania zasilania fantomowego dla mikrofonów pojemnościowych. Będzie o tym w kolejnym odcinku. Dodam tylko, że w innych mikserach włączniki zasilania fantomowego mogą być dla każdego toru wejściowego mikrofonowego osobno. Zlokalizuj taki włącznik.

Następny odcinek: Test nowego miksera.

Pozdrawiam,
Antek

Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Odcinek 3: Test nowego miksera

Post autor: NiecnyKsiaze » 24 lis 2007, 20:47

Potrzebujesz:

1. Naturalnie mikser
2. Mikrofon z kablem XLR (takie duże wtyki z trzema pinami lub dziurkami, zależnie od końcówki) lub gitarę elektryczną/elektroakustyczną z kablem z jackami
3. Słuchawki -- jeśli są one z mini jackiem, to dodatkowo potrzebna jest przejściówka na jack 1/4" stereo.

Mikser dostarczony ze sklepu ma wszystkie suwaki, gałki, przyciski w pozycjach neutralnych. Na przykład tłumiki są przesunięte w dół, pokrętła equalizerów na 0, pokrętła wzmocnienia przedwzmacniaczy (GAIN/TRIM) w pozycji minimalnej (skręcone w lewo). Nie kręć, nie przesuwaj, nie przyciskaj tego czego nie potrzebujesz, bo potem ciężko będzie znaleźć co jest nie tak, a przy tym możesz "znikąd" uzyskać zniekształcenia. Pamiętaj, że w mikserze jest kilkadziesiąt takich dynksów.

Jeśli masz mikrofon to...
Upewnij się czy jest dynamiczny, czy pojemnościowy. Bez tego nie ruszysz.

W każdej sytuacji...
a. Wepnij kabel XLR do mikrofonu i do gniazdka przedwzmacniacza w torze nr 1 (tor nr 1 jest maksymalnie z lewej, a gniazdko na samej górze:
Obrazek
b. Nie zapomnij włączyć mikrofonu przełącznikiem w nim się znajdującym! Wiecie, jak to frustruje, jak wszystko wydaje się OK, a mikrofon wydaje się, że nie działa? ;-)

Jeśli mikrofon jest dynamiczny, to nic więcej na razie.
Jeśli pojemnościowy, odszukaj włącznik zasilania Phantom (+48V). Będzie to albo jeden włącznik dla całego miksera, albo będzie to włącznik dla toru nr 1 (np. CH-1). Z reguły po włączeniu zasilania Phantom, zapala się dioda kontrolna.

Co to jest zasilanie Phantom? Mikrofony pojemnościowe wymagają zasilania. Wymyślono taką sprytną sztuczkę, żeby komuś jakiegoś mikrofonu nie spalić: Jeżeli zasilanie Phantom jest włączone, a urządzenie (np. mikrofon dynamiczny, gitara z gniazdem XLR) tego zasilania nie potrzebują to nic się nie dzieje. Ale jak pojawi się urządzenie wymagające +48V, to wtedy takie napięcie się pojawi. Pojawia się, znika, zupełnie jak duch jakiś czyli fantom, stąd nazwa ;-)

No, to mikrofon podłaczony.

Jeśli masz gitarę to...

A co, jeśli masz gitarę elektryczną lub elektroakustyczną? Zamiast mikrofonu wepnij do gniazdka LINE IN, (które znajduje się pod gniazdkiem XLR) wtyk jack kabla gitarowego. Nie zapomnij odkręcić potencjometru głośności w gitarze! ;-)
Obrazek

UWAGA: NIGDY NIE WOLNO PODŁĄCZYĆ RÓWNOCZESNIE MIKROFONU I GITARY DO TEGO SAMEGO TORU!

Podłącz słuchawki

Oczywiście, jak słuchawki mają wyłącznik, to włącz je, a jeśli mają regulację głośności, to nastaw ją na maks (przepraszam, że to mówię...) ;-) Wetknij wtyk słuchawkowy do gniazdka PHONES (każdy mikser takie ma).

Ważne: Regulacja poziomu w słuchawkach i wysłanie sumy sygnału na słuchawki
Każdy mikser ma regulację poziomu sygnału wyjściowego w słuchawkach. Gałka taka może być wspólna dla wyjścia Control Room Out (CTRL R OUT).

Spójrz na ten rysunek:
Obrazek

W tym mikserze, gałka poziomu wyjściowego dla słuchawek i Control Room Out jest wspólna. Nastawiam ją na "godzinę 10" mniej więcej. Ale to nie wszystko, bo jeszcze trzeba podać skąd się sygnał na słuchawkach ma brać, czyli określić źródło sygnału. W tym mikserze, aby dostać sygnał z wejść, a właściwie z sumy wejść, trzeba przycisnąć MAIN MIX w sekcji SOURCE. W Twoim mikserze spójrz w okolicy pokrętła głośności w słuchawkach i sprawdź czy także nie musisz wcisnąć przycisku źródła sygnału.

Na razie w słuchawkach ma panować idealna cisza.

Odkręcamy tłumik sumy miksu

Z prawej strony na dole panelu miksera, znajdziesz dwa sparowane suwaki tłumika sumy (miksu):
Obrazek
Przesuń oba suwaki w pozycję 0 dB.

Odkręcamy tłumik toru wejściowego i regulujemy gain

Na dole toru wejściowego nr 1 znajdziesz suwak zwany tłumikiem:
Obrazek

Po prostu przesuń go do góry w pozycję 0 dB.

Teraz odnajdź gałkę GAIN (lub TRIM), jest to maleńka, ale bardzo ważna gałka tuż pod gniazdkami przedwzmacniacza (pod XLR i liniowym).
Obrazek
Odkręć tę gałkę tak... do połowy (na godz. 12). Uderz w struny gitary lub powiedz coś do mikrofonu (trzymając go nie dalej niż 5 cm od ust).

I co?! Otóż, w tym momencie diody LED nad tłumikiem sumy (z prawej strony miksera) muszą się zapalić. Jest to wskaźnik wysterowania.

Nie zapaliły się? Oj, joj, joj. Sprawdź:
0. Czy mikser jest włączony do prądu i włączony przełącznikiem zasilania (wiem, świnia jestem) ;-)
1. Czy mikrofon jest włączony albo czy gitara ma odkręcone poty
2. Czy kable są prawidłowo wpięte z obu stron we właściwe gniazdka...
3. Czy dla mikrofonu pojemnościowego włączyłeś Phantom power (+48V)?
4. Czy GAIN/TRIM jest odkręcony do połowy?
5. Czy tłumik toru wejściowego nr 1 jest ustawiony na 0 dB?
6. Czy tłumik sumy jest ustawiony na 0 dB?
7. Czy wybrałeś źródło MAIN MIX dla wyjścia?

Jeżeli 0-7 są OK, a diody LED się nie zapalają, to bardzo delikatnie....
... zwiększ GAIN/TRIM, ale nie więcej niż do 80-90%. Mów do mikrofonu albo uderzaj w struny. Diody LED muszą się zapalić, inaczej znaczy to, że coś w punktach 0-7 zrobiłeś źle.

Załóżmy, że sygnał jest na diodach. Co dalej?

Mówiąc do mikrofonu albo brzdąkając na gitarze, posłuchaj, czy w słuchawkach nie ryczy. Jeśli nie ryczy, załóż je na uszy i ustaw sobie tak, żeby nie było za głośno.

Teraz podawaj głośny sygnał z mikrofonu czy z gitary i pokręć delikatnie GAINem/TRIMem tak, żeby diody LED na wskaźniku przesterowania nie przeskoczyły 0 dB. I w tym momencie masz ustawiony jeden tor.

Powodzenia,
Antek
P.S. Następny odcinek: Tor wejściowy

Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Tory wejściowe mono

Post autor: NiecnyKsiaze » 01 gru 2007, 8:20

Dzisiaj kilka słów o torach wejściowych mono.

Klasyczny mikser ma kilka torów wejściowych z preampami mikrofonowymi (są to tory mono) oraz kilka torów z wejściami wyłącznie liniowymi (stereo). Cena miksera zależy bardzo silnie od liczby torów z preampami mikrofonowymi.

Tor mono

Obrazek
1. Gniazdo mikrofonowe XLR (MIC)
2. Gniazdo liniowe jack (LINE IN)
3. Filtr górnoprzepustowy (LOW CUT, LO CUT)
4. Wzmocnienie przedwzmacniacza (GAIN, TRIM)
5-7. Korektor trójpasmowy (HIGH, MID, LOW) oznaczony na niebiesko
8-9. Regulatory torów AUX SEND (o tym potem). Pokrętła są zaznaczone wyraźnie innym kolorem niż korektor.
10. Panorama stereo (PAN). Pokrętło jest oznaczone innym kolorem niż korektor i regulatory torów AUX SEND.
11. Przełącznik szyn wyjściowych (MUTE, ALT-3-4)
12. Tłumik toru
13. Dioda MUTE
14. Dioda CLIP (wskaźnik przesterowania)

Gniazda wejściowe
Po pierwsze -- nigdy nie wolno przyłączyć do jednego toru urządzeń do gniazdka mikrofonowego i liniowego równocześnie! Po drugie, jeśli przyłączane urządzenie -- na przykład mikrofon pojemnościowy -- wymaga zasilania Phantom (+48V), to musimy włączyć takowe zasilanie. Zasilanie Phantom bywa globalne (dla całości miksera) lub lokalne dla każdego toru mono. Przypominam, że zasilanie Phantom nie uszkodzi urządzenia podłączonego do gniazda XLR w przypadku gdy urządzenie takiego zasilania nie potrzebuje.

Czy do XLR można podpinac tylko mikrofony? Niekoniecznie. Wiele gitar z wbudowanym pre-ampem (szczególnie elektroakustycznych) posiada wyjście XLR. Zaletą kabli XLR jest znakomite ekranowanie kabla, co pozwala stosować bardzo długie kable bez wystąpienia przydźwięku sieci elektrycznej.

Żródła dźwięku
Wokal -- mikrofon dynamiczny.
Gitara akustyczna -- mikrofon dynamiczny
Gitara elektroakustyczna -- kablem bezpośrednio do wejścia miksera
Klawisze -- wejście liniowe
Gitara elektryczna -- Gramy przez "piec", nagrywamy przez mikrofon gitarowy (referencyjny mikrofon to Shure SM57, ale bez szaleństw, proszę ;-))
Gitara basowa: Szkoła falenicka mówi, żeby podpinać gitarę basową od razu do wejścia liniowego, a otwocka, żeby nagrywać odpowiedmim mikrofonem z "pieca".
Perkusja -- kilkoma mikrofonami
Pozostałe instrumenty -- odpowiednimi przetwornikami na linię lub odpowiednimi mikrofonami do gniazda mikrofonu.

Filtr górnoprzepustowy LOW CUT, LO CUT
Przycisk ten jest przydatny przy nagrywaniu gitar, szczególnie akustycznych. Proszę sprawdzić częstotliwość poniżej której sygnał jest silnie tłumiony (powinno to być 75 Hz). Jak to działa? Częstotliwość struny E normalnie nastrojonej gitary to ok. 80 Hz. Jeśli wciśniemy LOW CUT, to wszystkie niższe dźwięki (szczególnie stuknięcia w pudło gitary akustycznej) zostaną wytłumione. (Podobnie, zostaną silnie stłumione stuknięcia w mikrofon, "puf-pufy" oddechu itp.) Ale proszę uważać. Jeśli gramy w stroju "drop D" (najniższa częstotliwość ok. 71 Hz) czy na gitarze basowej, to proszę nie włączać LOW CUT, bo utracimy basy!

Wzmocnienie na przedwzmacniaczu (GAIN, TRIM)
Jest to jedna z najważniejszych gałek!

1. Pokrętłem tym należy doskonale wysterować tor tak, aby sygnał miał porządny poziom, ale żeby w żadnej sytuacji nie został przesterowany
2. Gain/Trim odpowiada w pierwszej kolejności za występowanie sprzężeń przy nagłośnieniu!

Zasada ogólna: Przy tłumiku toru ustawionym w pozycję 0dB, sygnał ma być wyregulowany tak, żeby nigdy nie zapaliła się dioda CLIP i żeby ogolny wskaźnik wysterowania miksu dochodził maksymalnie do pozycji 0dB. Po wyregulowaniu poziomu wejścia dla każdego toru z osobna zaczynamy dopiero wtedy manipulować tłumikami torów tak, żeby całość miksu nie przekroczyła 0 dB na ogólnym wskaźniku wysterowania.

Jeśli przy nagłaśnianiu czy na próbie zespołu z odsłuchami sprzęga się mikrofon czy instrument, ujmij z gainu takiego toru, a dopiero potem myśl co zrobić dalej.

Korektor
Jeśli nagrywamy tylko jeden instrument na komputer, to pokrętła korektora (equalizera) ustawiamy w pozycję "0", środkową, a korekty dokonujemy już w programie.

Inna sytuacja jest przy nagraniach live oraz nagłaśnianiu -- tam korektor ma znaczenie. Proszę pamiętać, że korektor działa tak naprawdę tylko wtedy, gdy przynajmniej jedna gałka jest ustawiona inaczej niż pozostałe (nic nie daje ustawienie trzech gałek w pozycji +6dB na przykład). Naturalnie, korektę ustawia się dla każdego toru osobno, oceniając w słuchawkach barwę dźwięku. Korektor pomaga także walczyć ze sprzężeniami, jeśli mikser służy do monitorowania gry zespołu na próbie czy do nagłaśniania występu.

Przed chwilą dowiedziałeś się, że za sprzężenie odpowiada GAIN/TRIM. To prawda, ale i korektor ma znaczenie. Sprytna sztuczka:
Nagłaśniasz estradę czy monitory w sali prób i masz sprzężenie. Ujmujesz Gainu - sprzężenie zanika. Teraz możesz pchnąć tłumik toru w górę i sprawdzić czy się nadal sprzęga. Znów się sprzęga? Popróbuj skręcić powoli jedno z pokręteł korektora, a jak to nie pomoże, to powróć z tym do pozycji jaka była przedtem i spróbuj kolejną gałką. Przy którymś pokrętle korektora sprzężenie może zaniknąć. Sztuczka jest wprawdzie wieśniacka, ale działa ;-)

Regulacja AUX SEND

Kwestie AUXu pozostawmy dla jednego z kolejnych rozdziałów, ale dla porządku kilka informacji już teraz.

W większosci mikserów występują tory AUX SEND. Można odłączyć sygnał z jednego lub większej liczby torów wejściowych od miksu ogolnego i połaczyć je na jednej szynie AUX SEND; następnie przesłać taki łączny sygnał na przykład do aktywnego monitora (odsłuchu) czy zewnętrznego efektu (na przykład pogłosu). Sygnał wysłany na AUX SEND może następnie powrócić na inne wejście zwane AUX RETURN i być połączony z głownym miksem.

Z reguły występują dwa tory AUX SEND: Monitorowy (1, MON) oraz efektowy (2, FX). W torze monitorowym tory wejściowe są łączone przed tłumikiem AUX, a w efektowym za tym tłumikiem. W niektórych mikserach przełącza się jawnie sposób łączenia wejść na szyne. PRE to łączenie przed tłumikiem AUX, a POST (FX) to łączenie za tłumikiem.

Panorama stereo
Jest to szalenie ważne pokrętło przy nagraniach live. Miksujesz sygnały mono, a dostajesz wyjście stereo. Jeśli wszystkie wejścia mają ten sam poziom i są w centrum -- wyjdzie z tego niestrawny pasztet...

Masz możliwość wyregulowania położenia dźwięku źródeł tak wgłąb jak i wszerz. Regulacja wgłąb to regulacja poziomu. Na przykład gitarkę rytmiczną nagrywamy z niższym poziomem -- idzie w tło. To samo jakieś przeszkadzajki, perkusjonalia. Chórki też dajemy w tło, a do przodu idzie główny wokal i gitara solowa. Co więcej, w rocku często chowamy trochę wokal za instrumenty, a w innych gatunkach muzycznych wokal wiodący musi dominować.

Natomiast pokrętło PAN rozkłada nam instrumenty i głosy wszerz. Z reguły gitarę basową i centralę (bęben taktowy) dajemy w centrum, główny wokal także blisko centrum (nie musi być na środku), a inne instrumenty i głosy rozkładamy w panoramie jak serce nam dyktuje. Dzięki temu, głosy i instrumenty się nie nakładają. Przykładem mogą być moje śpiewające trzy dziewczyny -- one śpiewają razem i dlatego muszę je poumieszczać w róznych miejscach panoramy stereo, aby się wzajemnie nie zagłuszały. (Ważna uwaga -- to wszystko dotyczy rejestracji live. Przy nagrywaniu posladowym poziomy i panoramę ustawiamy w programie na komputerze i wtedy pokrętło panoramy ma być ustawione na 0).

Zabawy z panoramą usłyszycie w licznych nagraniach. Można na przykład usłyszeć intro do utworu zagrane cicho na gitarce w prawym kanale, po czym wchodzi reszta zespołu całą panoramą, a jeden z instrumentów dla efektu "przelatuje" z lewej do prawej ;-) Takim najbardziej zabawnym zespołem pod względem panoramy stereo byli The Doors (mowa o pierwszej płycie zespołu). Jak pamiętamy, zaczynali oni kiedy technika stereo dopiero raczkowała. Dlatego jedne instrumenty są całkowicie z lewej strony panoramy, inne całkowicie z prawej, no a wokal w środku. Mnie to zawsze cieszyło ;-)

MUTE, ALT 3-4
Każdy mikser powinien mieć przycisk MUTE. Użycie przycisku wyłącza dany tor wejściowy z miksu ogólnego. Dwa zastosowania:

1. Sprzężenie na torze -- chcemy błyskawicznie wyłączyć na chwilę ten tor
2. Wyłączamy przez MUTE wszystkie tory poza jednym celem ustawienia konkretnego toru -- w czasie próby mikrofonowej

W niektórych mikserach ten sam przycisk przełącza tor na wyjście sub-miksu (ALT 3-4). Sub-miks może służyć do wysłania na inny, większy mikser na przykład. Naciśnięcie ALT 3-4 odłączy miks z głównego wyjścia 1-2 i przełączy na 3-4. Tor wyjściowy sub-miksu ma własny tłumik.

Tłumik (fader)
Tłumik toru służy do ustalenia finalnego poziomu danego toru w miksie. Regulację GAIN/TRIM robi się przy faderze toru ustawionym na 0 dB czyli z suwakiem w górnej części (poziom w dB jest opisany na skali tłumika).

Tłumik nie służy do regulacji przedwzmacniacza! Służy wyłącznie do ustawienia poziomu, czyli pozycji sygnału "wgłąb" w miksie docelowym. Czyli ustawiając indywidualnie tor za torem najpierw ustawiamy fader na 0dB i Gainem/Trimem wysterowujemy przedwzmacniacz, a dopiero potem kontrolując miks zaczynamy przesuwać fader w dół. Rzadko się zdarza, żeby ustawienie Gain/Trim wymagało przesunięcia tłumika powyżej 0dB.

Diody LED
Dioda MUTE oznacza tylko tyle, że wciśnięto przycisk MUTE. Jest to naturalnie ważne, bo zwraca naszą uwagę na to, że sygnał nie pojawi się w miksie głównym.

Dioda CLIP jest bardzo ważna. Jej mignięcie oznacza, że przedwzmacniacz został przesterowany. Proszę zadbać o właściwą regulację pokrętłem GAIN/TRIM tak, aby przy najgłosniejszym dźwięku dioda CLIP nigdy się nie zapaliła.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2007, 14:46 przez NiecnyKsiaze, łącznie zmieniany 1 raz.
[size=85]
[url=http://nk.art.pl/mp3/nk_grom_molowo.mp3]Piosenka o adminach[/url]
[url=http://nk.art.pl/mp3/nk_wojny_gwiezdne.mp3]Piosenka o forach[/url]
Antek[/size]

Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Wyjścia

Post autor: NiecnyKsiaze » 16 gru 2007, 14:45

Dzisiaj, zamiast wałkować dalej wejścia (wrócę do tego) będzie kilka słów o wyjściach miksera.

Wyjścia główne (MAIN OUTPUTS)

Obrazek

Jest to podstawowe wyjście dla nagłośnienia koncertu/imprezy. Podłączamy dwa kable XLR do tych wyjść, a z drugiej strony wpinamy w końcówkę mocy nagłośnienia estradowego.

Wyjścia pod-sumy (ALT 3-4)

Obrazek


Jest to podstawowe wyjście do nagrywania w przypadku gdy Twój rejestrator (karta muzyczna, magnetofon) posiada wejścia jack 1/4". Aby wyprowadzić pod-sumę, musisz przygotować tor pod-sumy, o tym w kolejnym odcinku.

Wyjścia monitorowe realizatora (CONTROL ROOM OUT)

Obrazek

To wyjście można podłączyć kablami z jackami 1/4" do aktywnego monitora (odsłuchu) będącego prywatnym odsłuchem realizatora. Wykorzystujemy to wyjście + monitor zamiast słuchawek albo równolegle ze słuchawkami.

Wyjście Audio (CD/TAPE OUT, AUDIO OUT...)

Obrazek

Jest to bardzo ważne i przydatne wyjście, podłączane standardowym kablem audio z wtyczkami "cinch" (białe i czerwone wtyczki):

1. Po pierwsze, jest to najtańsza metoda realizacji domowego odsłuchu, ponieważ możesz podpiąć to wyjście do kina domowego lub wieży stereo.
2. Jeżeli Twoja karta muzyczna ma wejście "cinch", to nagrywaj w ten sposób, minimum komplikacji.
3. Możesz także nagrywać na magnetofonie (np. DAT)
4. I tutaj podpina się modne ostatnio łącza USB. W tej chwili parę słów na temat (1) oraz (4) oraz (1 + 4):

A. Z reguły do domu nie kupujemy profesjonalnego monitora realizatorskiego, a chcemy bardzo dobrze usłyszeć efekt mixu. Jeśli podepniesz kablem audio (być może poprzez przedłużacz) wyjście z kinem domowym lub wieżą stereo, to usłyszysz na swoim sprzęcie jak naprawdę zabrzmiałby surowy miks nagrania live.

Co więcej, jeśli nagrywasz głos i gitarę, a może jakiś maleńki zespół w domu, to możesz/możecie wykorzystać zestaw stereo jako bardzo sympatyczny odsłuch. A jak unikać sprzężeń? Właśnie, w ten sposób możesz się nauczyć, że za wysoko ustawione pokrętło GAIN jest podstawową przyczyną sprzężeń; że korektorem EQ możesz próbować eliminować sprzężenia; że mikrofony ustawiamy tak, żeby nie zbierały dzwięku z głośników. No i ćwicząc wspólnie będziecie się słyszeć niemal jak z monitora estradowego.

B. Obecnie z nieco droższymi mikserami są dołączane, a do tańszych można zakupić interfejs USB, podobny do pokazanego na zdjęciu:

Obrazek

Całość interfejsu podłącza się do panelu CD/TAPE INPUT/OUTPUT miksera dwoma kabelkami audio (czyli po 4 cinche po każdej stronie). Wtyczkę USB wpina się do komputera... i dostajemy pełnowartościową logiczną kartę muzyczną ASIO w komputerze! W tym momencie, wyjście stereo miksera staje się wejściem do nagrywania na komputer, a z kolei wyjście z komputera staje się dostępne do odsłuchiwania nie tylko własnych nagrań, ale w ogóle dowolnych dźwięków z komputera na słuchawkach i wyjściu CONTROL ROOM OUT miksera! Czyli dostajemy dwukierunkową komunikację stereo pomiędzy mikserm, a komputerem.

UWAGA: Żeby usłyszeć sygnał wyjściowy komputera w słuchawkach/wyjściu monitorowym miksera, musisz zlokalizować i wcisnąć mniej więcej taki guziczek:

Obrazek

UWAGA: Jeśli na wyjściu z komputera jest sygnał, to zostanie wyświetlony na wyświetlaczu poziomu wyjścia (na diodach LED). Jeśli chcesz mieć pewność, że wyświetlacz pokazuje tylko to, co jest na wejściach, wyłącz ten guziczek.

C. Jeżeli:
1. Wyjście audio jest podpięte do interfejsu USB, to sygnał sumy stereo miksera jest kierowany do komputera, czyli możesz nagrywać na komputer
ALE
2. Jeżeli podepniesz kablem audio gniazdka OUTPUT interfejsu USB do wiezy stereo lub kina domowego, to dysponujesz niezłej jakości monitorem tego co nagrałeś na komputer!. Czyli na wieży stereo możesz nieźle kontrolować jak słuchacz docelowy usłyszy Twoje demo na podobnym sprzęcie. Jest to fantastyczna możliwość w warunkach domowego studio, bo nie musisz inwestować w monitor odsłuchowy, a z wieży stereo ocenisz lepiej jakość nagrania niż na słuchawkach, szczególnie tanich.
-----------

Prawidłowa obsługa wyjść wymaga znajomości odpowiednich pokręteł i przycisków miksera, czemu będzie poświęcony kolejny podrozdział.
[size=85]
[url=http://nk.art.pl/mp3/nk_grom_molowo.mp3]Piosenka o adminach[/url]
[url=http://nk.art.pl/mp3/nk_wojny_gwiezdne.mp3]Piosenka o forach[/url]
Antek[/size]

Zablokowany