REAPER

O problemach z nagrywaniem oraz nagłośnieniem.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Steve
Posty: 640
Rejestracja: 04 lip 2007, 17:34
Lokalizacja: Wrocław

REAPER

Post autor: Steve » 20 lip 2007, 22:10

Apropos Reapera mam mały problem, bo dopiero zaczyna zabawe z tym oprogramowaniem i zauważyłem, że gdy nagrywam kolejne partie to początek ścieżki jest odtwarzany ale nie z maksymalnym poziomem głośności, tylko głośnośc jest zwiększana z czasem. Można to zmienić w ustawieniach ?

Pozdrawiam

Fenris_Yeager
Zasłużony
Posty: 1038
Rejestracja: 09 mar 2006, 14:36
Lokalizacja: Warszawa - From Out Of Nowhere

Post autor: Fenris_Yeager » 21 lip 2007, 1:02

W związku z pojawiającymi się na forum wątkami dotyczącymi REAPER'a, postanowiłem stworzyć nowy temat.
Wszystkich serdecznie zapraszam do wymiany doświadczeń, spostrzeżeń itp. dotyczących tej aplikacji DAW :wink:
Steve pisze:... gdy nagrywam kolejne partie to początek ścieżki jest odtwarzany ale nie z maksymalnym poziomem głośności, tylko głośnośc jest zwiększana z czasem. Można to zmienić w ustawieniach ?
Tak.

Przypuszczam, że masz ustawiony bardzo długi domyślny czas fade in dla elementów składających się na twój materiał. W Reaper'ze, otwórz menu Options -> Preferences... ( lub naciśnij kombinację klawiszy Ctrl+P ).

W oknie menu wybierz Project -> Defaults, i sprawdź jaką masz ustawioną wartość Fade lenght w oknie Items. Domyślnie wynosi ona 0:00.010. Jeśli jest większa niż ta którą podałem, wystarczy zmienić na niższą.

Obrazek

Awatar użytkownika
Steve
Posty: 640
Rejestracja: 04 lip 2007, 17:34
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Steve » 21 lip 2007, 22:37

Dziękuje za odpowiedź.
Miałbym jeszcze kilka pytań, ale nie będe zarzucał kolegi całym mnóstwem.
Odnośnie zapisywania projektu do właściwego formatu, to jakbyk chciał zapisać projekt jako np. mp3 co mam czynić? Bo jak narazie wszystko co mam to pliki wav. i szablony. Nie jestem orłem jeżeli chodzi o angielski, ale rozumiałbym więcej lecz to problem tego, że mam doczynienia z różnymi terminami.

Tak przy okazji, gdyby wrzucić do Reapera jakiś kompletny utwór byłaby mozliwość podzielenia go na dane partie tak jak gitara bębny, chodzi mi oto czy program byłby w stanie je odróżnić i podzielić. Pytam bo poprostu nie wiem a pytanie może sie wydać troche głupawe.



Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Umulamahri
Posty: 3393
Rejestracja: 18 mar 2006, 11:32
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Umulamahri » 21 lip 2007, 23:22

jak audio to nie.
jak to

Awatar użytkownika
Steve
Posty: 640
Rejestracja: 04 lip 2007, 17:34
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Steve » 21 lip 2007, 23:30

A w jaki inny sposób, tak?
Jako właśnie nagrywany utwór, a moze coś z midi?
Ale do tego chyba była by potrzebna jakaś odpowiednia karta dźwiękowa.

Awatar użytkownika
Umulamahri
Posty: 3393
Rejestracja: 18 mar 2006, 11:32
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Umulamahri » 21 lip 2007, 23:36

no tak midi masz podzielone na sciezki przeciez.
to samo jak nagrywasz - tez wszystkie instrumenty mozesz dac na osobne sciezki i dopiero potem mixdown. ale w druga strone sie nie da. mozesz conajwyzej "wyciagnac" jakis instrument za pomoca eq.
jak to

Awatar użytkownika
Steve
Posty: 640
Rejestracja: 04 lip 2007, 17:34
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Steve » 21 lip 2007, 23:47

Dzięki.
Powiedzmy, że chcę zrobić nagranie 3 gitary, bass, bębny i wokal - musze mieć w takim razie karte dźwiękową z 6 wejściami ?

Awatar użytkownika
Umulamahri
Posty: 3393
Rejestracja: 18 mar 2006, 11:32
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Umulamahri » 22 lip 2007, 0:07

tylko jak chcesz nagrywac wszystko naraz, co niekoniecznie jest dobrym pomyslem. a i wtedy zawsze mozesz dac jakis mikser przed karta.

albo nagrac tak - bebny-bas-gitary-wokal.

zakladam ze garki nie beda na zywca tylko robione. bo jesli live to za fajnie sie na jeden mikrofon nie nagraja niestety.
jak to

Fenris_Yeager
Zasłużony
Posty: 1038
Rejestracja: 09 mar 2006, 14:36
Lokalizacja: Warszawa - From Out Of Nowhere

Post autor: Fenris_Yeager » 22 lip 2007, 13:50

Steve pisze:Dziękuje za odpowiedź.
Miałbym jeszcze kilka pytań, ale nie będe zarzucał kolegi całym mnóstwem.
No problema senor :wink:
Pisz, pytaj, zarzucaj ... po to, ten temat jest :D
Steve pisze:Odnośnie zapisywania projektu do właściwego formatu, to jakbyk chciał zapisać projekt jako np. mp3 co mam czynić? Bo jak narazie wszystko co mam to pliki wav. i szablony. Nie jestem orłem jeżeli chodzi o angielski, ale rozumiałbym więcej lecz to problem tego, że mam doczynienia z różnymi terminami.
Nazewnictwo tej funkcji zależy chyba tylko od producenta pogramu ( nie wiem czy obowiązuje jakaś standaryzacja ).
Ja spotkałem się z określeniami Mixdown oraz Render.

W przypadku Reaper'a, będziemy posługiwać się pojęciem Render.
Gdy dokonałeś już wszystkich ustawień ścieżek i chcesz wyeksportować finalny mix do pojedyńczego pliku, w menu Reaper'a klikasz na File -> Render...

Obrazek

Otworzy się nowe okno w którym dokonujesz wyboru m.in. zakresu materiału, formatu, miejsca zapisania pliku.

Obrazek

"Goła" instalacja Reaper'a nie obsługuje zapisu w formacie mp3.

Aby Reaper zaczął obsługiwać ten format wystarczy pobrać z internetu darmowy kodek LAME ( mp3 )
http://www.idg.pl/ftp/pc_2823/LAME.3.96.html

Następnie rozpakować pobrany plik ZIP i przekopiować plik lame_enc.dll do głównego folderu Reaper'a ( tam gdzie znajduje się reaper.exe ).

Po zrestartowaniu programu możemy cieszyć się formatem mp3 :wink:
Steve pisze:Tak przy okazji, gdyby wrzucić do Reapera jakiś kompletny utwór byłaby mozliwość podzielenia go na dane partie tak jak gitara bębny, chodzi mi oto czy program byłby w stanie je odróżnić i podzielić. Pytam bo poprostu nie wiem a pytanie może sie wydać troche głupawe.
Jest tak jak napisał Umulamahri ... z finalnego mixu, czyli zasadniczo każdego gotowego nagrania jest niemożliwością wyciągnięcie pojedyńczych instrumentów na oddzielne ścieżki. Używając korekcji można co najwyżej uwypuklić lub stłumić dany instrument ( deformując jego brzmienie), jednak zawsze będziemy mieć minimalny przesłuch z reszty nagrania. Jeśli istnieje jakaś metoda pozwalająca na takie operacje bez strat, to niestety jej nie znam.

Awatar użytkownika
Steve
Posty: 640
Rejestracja: 04 lip 2007, 17:34
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Steve » 22 lip 2007, 15:51

Dziękuje za wszelką pomoc.
Jak narazie idzie mi dobrze tzn. dalej poznaje program, ale z czasem napewno będzie mi łatwiej się nim posługiwać.

Odnośnie kart dźwiękowych, czy Reaper może współpracować z różnymi kartami różnych producentów ?
Jeżeli tak, to czy tak samo będzie mógł wpsółpracować z kartami w postaci kart PCI i interfejsów komunikującymi się z komputerm tylko za pomocą portów USB/FW etc. ?

Awatar użytkownika
Michał Lewandowski
Posty: 332
Rejestracja: 28 wrz 2006, 8:58

Post autor: Michał Lewandowski » 22 lip 2007, 18:45

A niby czemu nie? Reaper nie został stworzony na potrzeby jakiegoś konkretnego sprzętu (tak jak np.ProTools dla M-Audio czy Digidesign).
Działa z Reaper'em każdy nieuszkodzony interfejs AUDIO/MIDI
pozdrowienia

Awatar użytkownika
WilK
Zasłużony
Posty: 8856
Rejestracja: 30 cze 2007, 18:21
Lokalizacja: WRC/Kraftborn

Post autor: WilK » 23 lip 2007, 9:41

Nawet taki na płycie w rodzaju AC97 pod Asio4All :) Naturalnie lepiej mieć kartę muzyczną, a nie dźwiękową :D Działa na pewno z M-AUDIO 2496, E-MU 0404 (tyle że to ogólnie problematyczna karta), Maya44 USB. Więcej nie testowałem.

I jeszcze OT. Jeśli będzie się polonizować Reapera, to "Kosiarz" nie ma polskich znaków diakrytycznych :D
[color=#273886]Nie mogę Ci pomóc. Jestem nieobecny.
[/color]

Awatar użytkownika
Michał Lewandowski
Posty: 332
Rejestracja: 28 wrz 2006, 8:58

Post autor: Michał Lewandowski » 24 lip 2007, 9:08

Zanotowałem pierwszy krok w rozwojyu Reaper'a który nazwałbym przymiarką do szerokiego rynku. Oststnie wersje nie mają tej paskudnej kostuchy w ikonie startowej i tego beznadziejnego okienka startowego (które zresztą można sobie zmienić na dowolne). Obecnie ikonka programu i okno starotwe to elegancka kosa wpisana w kostke gitarową.

Acha..udało mi się wreszcie zawiesić Reapera....:-) i to jak. Musiałem przerobić projekt Cubase na projekt Reapera. Przeciągnałem po prostu pliki z katatlogu Audio z Cubase do okna projektu Reaper i zrobiłem Save As... i uwaga..tam jest taka opcja, zeby Reaper utworzył nowy katalog na nowe pliki, oraz żeby skopiował wszytsko ze źródła co mu potrzebne. Jest tez opcja żeby zamiast kopiowania wykonał Move To....i ja przez niedopatrzenie tak mu własnie kazałem. Rozmyśliłem się i w trakcie zapisywania projektu ( kopiowanie plików ) dałem polecenie Cancel.......Reaper wyłozył się jak długi i na dodatek uszkodził plik, który akurat był przenoszony, a ponieważ akcja był Move To.....a więc nie na kopii więc nie mam ani źródła ani pliku docelowego...Na całe szczescie mam druga kopię...:-).
pozdrowienia

Awatar użytkownika
WilK
Zasłużony
Posty: 8856
Rejestracja: 30 cze 2007, 18:21
Lokalizacja: WRC/Kraftborn

Post autor: WilK » 24 lip 2007, 11:00

Mi się wywalił przy pięciu VST kiedy rozmyśliłem się co do jednego i chciałem go usunąć ze ścieżki :D
[color=#273886]Nie mogę Ci pomóc. Jestem nieobecny.
[/color]

Fenris_Yeager
Zasłużony
Posty: 1038
Rejestracja: 09 mar 2006, 14:36
Lokalizacja: Warszawa - From Out Of Nowhere

Post autor: Fenris_Yeager » 24 lip 2007, 21:44

Jak mawiają starzy "gorole" ... backup to podstawa :D

Ja uśmiercam Reaper'a wyłączając syntezator podpięty na USB ... nie ma znaczenia czy Reaper odwołuje się do syntezatora i czy ścieżka jest przypisana do wysyłki midi czy też nie. Wystarczy że reaper działa ... i już nie działa :D

Na pocieszenie, odkryłem bardzo użyteczną funkcję "Clean current project directory...". Usuwa permanentnie nie używane pliki otwartej sesji. Funkcja bardzo pomocna w hamowaniu "dyskożerności" projektów. Chyba na złość konkurencji jest zautomatyzowana. W oknie pojawiają się tylko pliki które naprawdę bezpiecznie można usunąć, oczywiście nie opuszczając pokładu Reaper'a :wink:

Jestem przerażony tempem prac nad tym programem ( w pozytywnym sensie ). Dosłownie przed chwilą zainstalowałem v.1880 ... warto! Cockos sprezentował nam 2 nowe plug-in'y ( ReaXcomp, ReaVerbate ) + rozwinięcie możliwości ReaVerb :shock:

Nowy kompresor, dzięki graficznej formie edycji jest bardzo przyjazny i łatwy w użyciu...

Obrazek

W okresie samego tylko lipca, Reaper doczekał się chyba z 8 wersji rozwojowych ... czy programiści z Cockos'a w ogóle sypiają ? :shock:

ODPOWIEDZ