Guitar Rig 4 + Reaper - samouczek

O problemach z nagrywaniem oraz nagłośnieniem.
Zablokowany
Fenris_Yeager
Zasłużony
Posty: 1038
Rejestracja: 09 mar 2006, 14:36
Lokalizacja: Warszawa - From Out Of Nowhere

Guitar Rig 4 + Reaper - samouczek

Post autor: Fenris_Yeager » 10 mar 2010, 20:49

Matiki pisze:pewnie już gdziś przez te 43 strony przewinęło się to pytanie ale nie znalazłem odp. więc pytam :D
gram przez Guitar Rig'a 4 i chciałem nagrać swoje "kompozycje" w Reaper' ku ale nie jestem w stanie... :oops: :oops:
postępuje wedle wskazówek ale Reaper zachowuje się tak jakby w ogóle nie widział/czytał i w związku z tym nagrywał mojej gitary...
nie wiem co robić plis help :roll:
aha i od razu dodam że gram przez wejście mikrofonowe (niestety...), jeżeli problem wiąże się z tym to prosze piszcie jak moge się go pozbyć...
Witam!

Jako że też jestem posiadaczem Guitar Rig'a a nie od razu wszystko zadziałało u mnie tak jak bym sobie tego życzył, postanowiłem opisać w 7 krokach co należy robić ...

REAPER i GUITAR RIG 4 PRO - w 7 krokach

DAW: REAPER
VST: GUITAR RIG 4 PRO
KARTA: AUDIOTRAK PRODIGY 7.1 HIFI


1. Uruchamiamy Reaper'a i tworzymy nowy projekt. Następnie tworzymy nowy ślad poprzez dwukrotne kliknięce LKM, z menu lub poprzez kombinację klawiszy Ctrl+T
Gitara oczywiście podpięta do wejścia karty dźwiękowej i w gotowości do gry na naszych kolanach.


Obrazek

2. Klikamy na ikonę FX na tym śladzie i wpinamy GUITAR RIG'a jako efekt VST.

Obrazek

3. Wybieramy dowolny preset w celu szybkiego ustalenia "na ucho" czy wszystko poprawnie ustawiliśmy.
Będzie to nam pomocne na dalszym etapie. Jeżeli konfiguracja będzie poprawna, za parę chwil powinniśmy usłyszeć efekt pracy GR'a.


Obrazek

4. Przygotowujemy/uzbrajamy nasz ślad do nagrywania (ikona ar, R lub inna zależna od stosowanej skórki).
Po uzbrojeniu, na wskaźniku poziomu sygnału powinno pojawić się rozwijane menu gdzie wskazujemy fizyczne wejście naszej karty/interfejsu audio
do którego podajemy sygnał z gitary. Wybieramy to wejście i jeżeli wszystko jest poprawnie ustawione, wskaźnik sygnału powinien zareagować na uderzenie w struny.

Nazwa tych wejść oraz ich rodzaj i liczba jest uzależniona od posiadanej karty/interfejsu audio. W przypadku braku sygnału, należy sprawdzić czy
gitara jest podpięta w odpowiednie gniazdo i czy w ustawieniach Reaper'a wskazaliśmy do obsługi właściwe kanały audio oraz urządzenie audio.
90% przypadków braku sygnału jest spowodowane złym skonfigurowaniem programu lub samej karty/interfejsu.
Tutaj należy odwoływać się już do instrukcji Reaper'a oraz zastosowanych urządzeń audio.


Obrazek

5. Klikając PKM na ikonie ar (armed) uzbrajania śladu, mamy dostęp do szerego funkcji ściśle związanych z procesem nagrywania na danym śladzie.
W przypadku Guitar Rig'a musimy zadecydować czy będziemy nagrywać sygneł przez efektem (Record:Input) czy też po efekcie (Record:Output) oraz w ostatnim przypadku o rejestrowaniu sygnału mono/stereo.

Record:input - rejestruje sygnał czysty pojawiający się na wejściu śladu, w naszym wypadku będzie to czyste brzmienie gitary. Ta funkcja jest bardzo przydatna jeżeli postanowimy zastosować REAMPING przy dalszej edycji naszego nagrania. Bez problemu możemy zmieniać brzmienia emulacji wzmacniaczy, kolumny, efekty w dowolnym momencie edycji.

Record:output - rejestruje sygnał na wyjściu bloku FX już za wtyczką, czyli z brzmieniem wzmacniacza, kolumny i zastosowanych efektów. tutaj nie ma już odwrotu.
Zostanie zarejestrowane takie brzmienie jakie ustawiliśmy w Guitar Rig i nic z tym już nie zrobimy, nawet na drodze edycji.

W mojej ocenie, najlepszą metodą jest nagrywanie bezpośrednio z wejścia przed wtyczką, daje bardzo duże możliwości dalszej pracy nad nagraniem.


Obrazek

6. Aby uzyskać odsłuch na żywo bezpośrednio z zastosowanej wtyczki czyli Guitar Rig'a, musimy uruchomić tę funkcję poprzez kliknięcie LKM na ikonie głośniczka
lub też poprzez kliknięcie PKM na tej ikonie, na IN lub w obrębie wskaźnika poziomu sygnału. Z menu kontekstowego wybieramy Monitor Input

Jest najważniejszy moment i jeżeli po załączeniu Monitor Input słyszymy wybrane przez nas brzmienie Guitar Rig'a, mamy prawidłowo skonfigurowany ślad.
Jeżeli słyszymy nadal tylko czystą gitarę lub co gorsze nie słyszymy nic, pora zajrzeć wreszcie do instrukcji obsługi Reapera, karty, GR'a.


Obrazek

7. Największym problemem przy monitorowaniu sygnału z śladu jest przesłuch w tle z naszej czystej gitary. Nie ma on abslolutnie wpływu na sygnał rejestrowany za wtyczką, ale może
być uciążliwy zwłaszcza jeżeli gramy na małej głośności z Guitar Rig'a. Najprostszym rozwiązaniem jest wyłączenie odsłuchu nagrywania na drodze sprzętowej bezpośrednio w karcie, o ile
karta na to pozwala. Tego typu funkcje są dostępne tylko w kartach/interfejsach predysponowanych do prac studyjnych lub home recording'owych.

Możemy powalczyć z tym problemem ściszając sygnał wchodzący do karty INPUT, jednak musimy mieć świadomość że tym sposobem degradujemy też sygnał użyteczny zbliżając się do poziomu szumów generowanych przez kartę audio.


Obrazek

I to zasadniczo wszystko. Pozostaje tylko odpalić nagrywanie.

Podany powyżej przepis działa u mnie bez najmniejszych problemów. Kluczem do całej tajemnicy jest, jak zawsze poznanie programu w którym pracujemy.
Oznacza to przekopanie się przez instrukcję obsługi "w tę i na zad", w lewo i prawo, po skosie z góry, z dołu stojąc na głowie ... generalnie wszystko w niej jest ...
Jeżeli komuś coś nie zadziała, a ma piracką wersję Guitar Rig'a, to niech się nie dziwuje i nie pisze w tej sprawie. Patche i crack'i ingerują w strukturę programów i niejednokrotnie upośledzają
ich działanie ... powyższy tutorial działa w 100% na oryginalnym GR PRO.

Pozdrawiam i udanego komponowania!
Fen.

Matiki
Posty: 30
Rejestracja: 12 lip 2009, 18:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: REAPER

Post autor: Matiki » 11 mar 2010, 9:45

no i kurcze wszystko było by piękne i ładne ale nie moge wykonań kroku nr 2

jak mam wpiąć tego Rig'a ? :oops:

próbowałem na różne sposoby ale on nie chce...
Ibanez RG350DX WH

Boss ME-70

Peavey Valveking 212

Fenris_Yeager
Zasłużony
Posty: 1038
Rejestracja: 09 mar 2006, 14:36
Lokalizacja: Warszawa - From Out Of Nowhere

Re: REAPER

Post autor: Fenris_Yeager » 11 mar 2010, 22:06

REAPER i wtyczki (plug-in'y) VST/VSTi

Obrazek

"VST (ang. Virtual Studio Technology) – standard wtyczek efektowych oraz wirtualnych instrumentów, wprowadzony w 1996 r. przez firmę Steinberg Media Technologies.
Oprogramowanie wydawane w tym formacie, to głównie programowe syntezatory, samplery, oraz efekty studyjne. Do kontroli oprogramowania VST, niezbędny jest tzw. host, np. program sekwencerowy, w którego środowisku działa konkretna wtyczka. Instrumenty VST (potocznie zwane VSTi) posiadają zazwyczaj własny, zintegrowany interfejs oraz pełną implementacje MIDI, dlatego też istnieje możliwość ich obsługi w czasie rzeczywistym, za pomocą zewnętrznych kontrolerów i/lub klawiatury sterującej.
Polityka firmy Steinberg Media Technologies, zakładająca udzielanie firmom programistycznym nieodpłatnej licencji na możliwość wykorzystania technologii VST w swoich aplikacjach, spowodowała że standard ten stał się podstawowym na rynku wtyczek muzycznych.
W 1999 r. wprowadzona została nowa wersja specyfikacji, oznaczona jako VST 2.0. W roku 2006 pojawiła się wersja VST 3"


żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/VST

Najczęstszą przyczyną problemów z uruchamianiem wtyczek VST/VSTi w programie REAPER, jest zła konfiguracja ścieżki dostępu do folderów z zainstalowanymi wtyczkami
lub też w skrajnych przypadkach, nieprawidowa instalacja wtyczek polegająca na ręcznym przeniesieniu pliku wtyczki. Format głównego pliku wtyczki VST/VSTi to bibloteka DLL
zapisana jako "nazwa_wtyczki.dll". Pliki DLL wtyczek dość często odwołują się do dodatkowych plików konfiguracyjnych, sampli, midi itp. instalowanych razem z wtyczką.
Jej ręczne przeniesienie może zaowocować brakiem powiązania z tymi plikami i w konsekwencji uniemożliwić jej pracę.

Najlepszą metodą na uniknięcie tego typu problemów jest przygotowanie oddzielnego folderu do którego instalujemy wszystkie wtyczki.
W przypadku REAPER'a domyślna ścieżka tego folderu to X:\VstPlugins\ gdzie "X" to dowolna litera dysku.

Większość instalatorów ma tą nazwę jako domyślną w swoich ustawieniach i wymaga co najwyżej zmiany litery dysku.
Instalując nasze wtyczki w tym folderze, unikniemy bałaganu w plikach i zachowany pełną kontrolę nad światem plug-in'ów.
W celu łatwiejszej identyfikacji, możemy dodatkowo stosować system podfolderów grupując/instalując je oddzielnie według typu np. limitery, kompresory, korektory, syntezatory , samplery itd.
Lub tez możemy utworzyć podział na foldery będące nazwą producentów danej wtyczki np. IK Multimedia, Native Instruments itp.

Osobiście preferuję ten ostatni system ze względu na łatwiejsze wyszukanie plików gdy musimy coś przesłać na support producenta aby uzyskać pomoc techniczną.

REAPER jest pod tym względem bardzo dobrze przygotowany i po wskazaniu głównego folderu z wtyczkami, nie stanowi dla niego problemu wyszukanie wtyczki ukrytej
nawet w wielu kaskadowo ułożonych podfolderach. Jedyny warunek to prawidłowe wskazanie głównego folderu w ustawieniach "kościeja".


I. KONFIGURUJEMY VST/VSTi

- konfiguracji VST/VSTi w REAPER'ze dokonujemy z poziomu menu (2.) PREFERENCES dostępnego po naciśnięciu kombinacji klawiszy Ctrl+P lub też z belki menu (1.) OPTIONS -> (2.) PREFERENCES
- po otwarciu okna REAPER Preferences wybieramy na pionowej liście (3.) Plug-ins -> VST. Po prawej stronie pojawi się wykaz ustawień dla wtyczek VST (4.).


II. WSKAZUJEMY LOKALIZACJĘ WTYCZEK

Aby REAPER zaczął widzieć nasze wtyczki musimy wskazać mu lokalizację folderu/folderów z wtyczkami. Możemy dokonać tego na 3 sposoby:

- wykonując automatyczne wykrywanie z poziomu programu (5.) AUTO-DETECT
(jeżeli instalowaliśmy już plug-in'y VST, REAPER sprawdzi rejestr Windows w poszukiwaniu wpisów i informacji o ich lokalizacji - średnio skuteczne)

- wskazując folder przez eksplorator plików (5.) ADD...
(przydatne jeżeli pamiętamy co gdzie jest zainstalowane)

- (5.) wpisując ręcznie ścieżkę dostępu np. E:\VstPlugins\
(najwygodniejsze rozwiązanie jeżeli wszystkie wtyczki mamy w jednym folderze a nie rozrzucone po wszystkich dyskach gdzie to tylko możliwe, możemy ręcznie wskazać więcej niż jeden folder, wystarczy aby kolejne ścieżki były oddzielone średnikiem ";" np. C:\VstPlugins\;D:\VstPlugins2\;E:\VstPlugins3\ )


III. SKANUJEMY WSKAZANE FOLDERY W POSZUKIWANIU WTYCZEK

Po wskazaniu lokalizacji naszych wtyczek musimy dokonać skanowania tych folderów w ich poszukiwaniu:

- (6.) RE-SCAN - przeszukuje wskazane lokalizacje w poszukiwaniu wtyczek VST/VSTi
( szybka metoda, jeżeli prawidłowo wpisaliśmy ścieżki dla wtyczek powinniśmy je mieć po chwili dostępne w programie )

- (6.) CLEAR CACHE/RE-SCAN - usuwa dane zapamiętane przez REAPER'a na temat lokalizacji wtyczek i dokonuje ponownego gruntownego skanowania w ich poszukiwaniu
(bardzo wolna metoda lecz dokładna, ostatnia deska ratunku ... jeżeli REAPER nie widzi naszych wtyczek a zostały na bank zainstalowane pod wskazaną lokalizacją, czyścimy informacje o wtyczkach zapamiętane przez program i dokonujemy gruntownego skanowanie ... przy dużej liczbie wtyczek i wolnym komputerze może to potrwać nawet kilka minut)

Dzięki temu REAPER wczyta ich lokalizację, zindeksuje co umożliwi i przyśpieszy aplikowanie na ślady za pomocą jego przeglądarki wtyczek. Jej okno pojawia się za każdym razem gdy klikamy na ikonę FX znajdującą się na śladzie.

Obrazek

W jej dolnej części znajduje się okno szybkiego wyszukiwania/filtrowania, gdzie wystarczy wpisać nawet początkowe litery nazwy wtyczki aby pokazała się w oknie wyboru
np. wpisanie "limi" wyświetli nam same limitery o ile pojawia się to w nazwie wtyczki.


Obrazek

Pozdrawiam,
Fen.

Zablokowany