Nagrywanie perkusji (także elektronicznej), granie w tempie.

O problemach z nagrywaniem oraz nagłośnieniem.
Zablokowany
Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Nagrywanie perkusji (także elektronicznej), granie w tempie.

Post autor: NiecnyKsiaze » 11 wrz 2008, 12:01

Ten post jest tylko zajawką nowego, przyklejonego tematu. Będziemy tutaj omawiać:

1. Groove, a rzeczywista perkusja w utworze (NiecnyKsiaze)
2. Nagrywanie tradycyjnego zestawu perkusyjnego - mikrofony, mikser, rejestracja (Joe)
3. Miks tradycyjnej perkusji (do uzgodnienia)
4. Nagrywanie perkusji cyfrowej (Cubase jako platforma DAW) z wykorzystaniem gotowych brzmień (WilK, Joe)
5. Programowanie perkusji cyfrowej przy pomocy edycji MIDI (Cubase jako platforma DAW) - (Wilk, Joe)
6. (2) + (3) na przykładzie platformy Reaper (NiecnyKsiaze)
7. Granie w tempie i cyfrowe wyrównywanie nagrań (NiecnyKsiaze)
8. Aranżowanie perkusji (Wilk)

Program perkusyjny omawiany w tych przykładach to Toontrack EZ Drummer do zakupienia w sklepach internetowych i komercyjne rozszerzenia tego programu jak Vintage Rock, dfh (Drumkit from Hell) itp.

Temat pozostawiamy chwilowo otwarty dla sugestii użytkowników. W późniejszym terminie sugestie te zostaną wykasowane, a temat zamknięty.

Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

1. Groove, a rzeczywista perkusja w utworze

Post autor: NiecnyKsiaze » 11 wrz 2008, 12:30

Rytm jest podstawą muzyki. Poza rzadkimi (celowymi) sytuacjami nagranie zabrzmi atracyjnie wtedy, kiedy będzie zagrane równo, w tempie.

Gitarzyści ćwiczą często granie z metronomem. Chociaż to poprawna metoda, metronom poza podawaniem tempa nie ma wiele wspólnego z rytmem nagrywanego utworu. Większosć gitarzystów i basistów jest wychowana na brzmieniu zestawu perkusyjnego i po prostu jest im łatwo grać, kiedy słyszą perkusję.

Każde nagranie, także akustyczne (bez perkusji) warto zacząć od przygotowania podkładu rytmicznego (groove). Podkład ten poza tempem i miarą rytmiczną (np. 4/4) nie musi mieć nic wspólnego z ostatecznym utworem. Ułatwia on przygotowanie struktury utworu, dogranie ścieżki gitary basowej, następnie rytmicznej, potem instrumentów melodycznych i wokali. Jeśli nagranie ma charakter akustyczny, to po wstępnej fazie nagrania można usunąć z nagrania groove i kontynuować. Jeśli nagranie wymaga perkusji, dokładamy albo nagrany miks tradycyjnego zestawu perkusyjnego albo komponujemy ścieżkę perkusji cyfrowej. Od tego momentu możemy mówić o perkusji, nie o groove.Perkusja może bowiem być bardzo bogato zaaranżowana, stanowić o jakości całego utworu.

Do tworzenia grooves świetnie nadają się programy perkusyjne w postaci wtyczek VSTi (Windows) czy RTAS (Macintosh) pracujących w środowisku cyfrowych studio nagraniowych DAW, np. Cubase, Reapera, Sonaru, ProTools itp. Przykładem takiego programu perkusyjnego jest EZ Drummer firmy Toontrack. Ma tę cechę, że kiedy uaktywnimy wtyczkę VSTi w programie DAW, będzie ona automatycznie dostosowywać swoje działanie do ustalonego w projekcie tempa i miary rytmicznej.

Program jak EZ Drummer jest wyposażony w rozszerzenia, takie jak dfh (do heavy metalu), Vintage Rock, Pop/Rock, Progressive Monkey (funk, muzyka progresywna) itp. Rozszerzenia zapewniają różne brzmienie bębnów i blach, zawierają dostosowane do danego rodzaju muzyki i wlaściwego zakresu tempa gotowe rytmy, co więcej, mają funkcję losowego grania perkusji nieco nierówno (tak jak gra żywy perkusista). I możliwość spowalniania i przyśpieszania tempa gry.

O ile w utworze z pewnością skorzystamy z funkcji Humanize (nieco nierówne bicia), o tyle w groove wyłączymy tę możliwość. Groove musi być równy.

Program perkusyjny można... programować. Dokonuje się tego techniką MIDI chociaż różne programy DAW mają różne interfejsy MIDI do bębnów. Innymi słowy, możemy stworzyć dowolną ścieżkę perkusyjną wykorzystującą wybrane brzmienie bębnów i talerzy. Mamy także możliwość wirtualnego miksowania perkusji do postaci gotowej ścieżki stereo.
---
Inne artykuły mogą pojawiać się w dowolnej kolejności ;-)

Awatar użytkownika
Joe
Posty: 1103
Rejestracja: 10 mar 2007, 18:51
Lokalizacja: 100-lyca
Kontakt:

Nagrywanie tradycyjnego zestawu perkusyjnego cz. 1

Post autor: Joe » 11 wrz 2008, 12:43

Zaznaczam ze opieram się na tym co podpatrzyłem, na własnych doświadczeniach i oczywiście doświadczeniach perkusistów i realizatorów, których miałem niewątpliwą przyjemność poznać.

1. Omikrofonowanie "prawdziwej perkusji".

Idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie do każdego bębna oddzielnego mikrofonu. Piszę bębna, ponieważ do talerzy stosujemy 1 lub 2 tzw. overheady. Wiadomo, to co najlepsze, jest drogie. Wiadomo ze jak zwykle górnej granicy ceny nie ma. Jednakże możemy przyciąć koszty kupując sprzęt mniej znanej firmy lub redukując liczbę mikrofonów.

Jak gary nagrywam ja (ostatnio tak było):
Bęben basowy - mikrofon dynamiczny (basowy), ostatnio mieliśmy nawet Shure Beta 52A, niestety po kilku podejściach zaczął się zatykać (zaznaczam, że przy rejestracji gry na 2 stopy) - został zamieniony na jakiegoś staruszka ze zdrapanymi napisami i zagadał lepiej.
Werbel - mikrofon dynamiczny AudioTechnica (chyba, jak dopytam dokładnie bębniarza to poprawię).
Tomy - 2 x mikrofon dynamiczny Shure PG 57 (używane również do nagrywania gitar).
Talerze - ostatnio był jeden mikrofon pojemnościowy też Shure (model dopiszę) z własnym zasilaniem. Natomiast hi-hat doskonale zbierał ten od werbla.

CDN
(napiszę o "profesjonalnym" omikrofonowaniu)
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2008, 11:12 przez Joe, łącznie zmieniany 2 razy.
[size=120]Tekst napisany tak, to wypowiedź użytkownika. [color=#FF0000]Tekst pisany tak, to wypowiedź moderatora.[/color][/size]

Mój sprzęt do grania: PS3 160GB, 2xDS3, FragFX2, PSEye, TV 46" FullHD

Awatar użytkownika
WilK
Zasłużony
Posty: 8856
Rejestracja: 30 cze 2007, 18:21
Lokalizacja: WRC/Kraftborn

Programowanie perkusji cyfrowej przy pomocy edycji MIDI

Post autor: WilK » 11 wrz 2008, 14:22

Cubase nie jest może najlepszym programem DAW, ale oprócz tego że mi osobiście przypasował, to ma fajną funkcję pt. "Drum Editor". Za pomocą owego edytorka możemy sobie poskładać każdy podkład perkusyjny, jaki chcemy. Znakomicie upraszcza to pracę przy tworzeniu perkusji elektronicznej. Operujemy na MIDI, czyli mamy dostępne wszystkie funkcje systemu, łącznie z zaawansowanymi opcjami typu "Randomize", czy "Quantize".

Dzięki Drum Editorowi w Cubase możemy zrobić profesjonalną, "ludzką" perkusję w dość krótkim czasie i co najważniejsze, efekt wszelkich wprowadzonych zmian mamy od razu, na "żywo" bez jakichś operacji importu/eksportu. Dla osoby z jakimkolwiek pojęciem o grze na perkusji (czyli takiej jak np. ja) jest to doskonała solucja do produkcji własnych nagrań bez zaprzęgania do tego czynników ludzkich i sprzętowych. Tak przygotowany materiał możemy przedstawić naszemu bębniarzowi (który naturalnie powinien być twórczy i dorzucać coś od siebie, zmieniać itp.), co ułatwia tworzenie materiału dla kapeli. Ze znanych tego świata w ten sposób działają przykładowo panowie z Mesuggah i moi Przyjaciele z Neurothing. Pamiętajmy, że w XXI wieku czas to pieniądz :D

cdn...
[color=#273886]Nie mogę Ci pomóc. Jestem nieobecny.
[/color]

Awatar użytkownika
Joe
Posty: 1103
Rejestracja: 10 mar 2007, 18:51
Lokalizacja: 100-lyca
Kontakt:

Nagrywanie tradycyjnego zestawu perkusyjnego cz. 2

Post autor: Joe » 11 wrz 2008, 15:11

Profesjonalne omikrofonowanie:

Bęben basowy - tak jak napisałem wcześniej dynamiczny mikrofon dedykowany do nagrywania niskich czestotliwości,
Werbel - mikrofon dynamiczny (podobny charakterem do gitarowego) lub pojemnościowy,
Tomy i półkocioł - na każdym oddzielny mikrofon, tzw. clip. Jednakże spotkałem się ze stosowaniem do półkotła o dużej średnicy mikrofonu "basowego".
Hi-hat(y) - mikrofon(y) pojemnościowy(e),
Talerze - 1 lub 2 mikrofony pojemnościowe tzw. overhead.

Mikrofony - bez statywów niezbyt się przydadzą.
Bęben basowy, hihat i talerze - do mikrofonów je nagrywających oczywiście stosujemy klasyczne statywy. Werbel i reszta bębnów - są dwie szkoły, albo mocowanie do samego bębna, bądź też klasyczne statywy. Jednakże mocowania do bębna, niestety muszą być dobrej jakości (czyt. drogie), tańsze niekoniecznie pracują tak ja trzeba (niezbyt tłumią drgania samego bębna).

Myślę. że zabierając się do szukania przykładowych mikrofonów, wezmę pod uwagę 2 wersje: pierwsza "wypasiona", druga budżetowa, ale do przyjęcia jakościowo. Wyniki wyszukiwania niedługo.

CDN
Ostatnio zmieniony 11 wrz 2008, 23:50 przez Joe, łącznie zmieniany 1 raz.
[size=120]Tekst napisany tak, to wypowiedź użytkownika. [color=#FF0000]Tekst pisany tak, to wypowiedź moderatora.[/color][/size]

Mój sprzęt do grania: PS3 160GB, 2xDS3, FragFX2, PSEye, TV 46" FullHD

Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Nagrywanie EZ Drummerem w Reaperze - gotowe grooves

Post autor: NiecnyKsiaze » 11 wrz 2008, 23:43

Rach-ciach, jadymy!

1. Odpalamy Reapera
2. Przechodzimy do menu File -> Project settings (albo naciskamy Lewy Alt-Enter) i wchodzimy w zakładkę Project Settings. Ustawiamy pożądane tempo i metrum:

Obrazek

3. Zamknąwszy poprzednie okienko naciskamy Ctrl-T, aby utworzyć ścieżkę. Obok numeru ścieżki w paneliku po lewej stronie można kliknąć pustą przestrzeń (z prawej od numerku) i wpisać nazwę ścieżki, np. "Groove"
4. W tym samym paneliku wciskamy przycisk FX (efektów)

Obrazek

5. Pojawia się lista dostępnych wtyczek. Wpisz w pole 'Filter list" słowo "Toon". Na liście pozostanie wtyczka Toontracka. Wybierz ją i potwierdź wybór przez OK. Pojawi się główne okno EZ Drummera.

Obrazek

6. Musisz teraz poczekać bardzo długą chwilę, aż niebieski pasek we wskaźniku postępu ładowania dojdzie do końca. EZ Drummer jest pamięciożerny. Sample dla typowego zestawu perkusyjnego zużywają około 300 MB pamięci. Każda zmiana rozszerzenia lub nawet pojedynczego instrumentu powoduje ładowanie zestawu od początku. Będzie tak także, kiedy otworzysz zapisany wcześniej projekt. Dlatego kombinacja EZ Drummera i Reapera ledwie daje radę przy 1 GB RAM, a 2 GB RAM to naprawdę zalecana pamięć.

7. Jeżeli chcesz odsłuchać jak grają bębny i talerze załadowanego EZ Drummera, kliknij najpierw przycisk nagrywania "R" w paneliku ścieżki (czyli "uzbrój" ścieżkę):

Obrazek

"Uderz" myszą w bęben lub talerz. Jak zagra, jest OK.

8. Kliknij w przycisk "Open grooves". Wybierz po kolei bibliotekę, gatunek muzyki łącznie z zalecanym zakresem tempa i zalecanym metrum, nazwę podkładu a na koniec wariant podkładu. Kliknij przycisk ze strzałką obok nazwy wariantu:

Obrazek

9. Przeciągnij myszą nazwę wariantu na ścieżkę Reapera tam gdzie ja potrzebujesz:

Obrazek

10. Możesz teraz wyłączyć odtwarzanie w EZ Drummerze oraz wyłączyć "uzbrojenie" ścieżki do nagrywania. Kiedy naciśniesz klawisz Spacja, usłyszysz odtwarzanie podkładu, w stereo zresztą.

11. Jak widać, ten podkład obejmuje 1 takt w metrum 4/4. Jeżeli zmienisz tempo w ustawieniach projektu, perkusja zmieni także tempo.

12. Jeśli chcesz wykorzystać ten podkład, zaznacz fragment długości jednego taktu na ścieżce myszą, skopiuj i wklej za pierwszym taktem (Ctrl-C/Ctrl-V):

Obrazek

13. Jeśli potrzebujesz przejścia perkusyjnego, poszukaj w "Fills" na liście gatunków muzycznych/temp/metrów. Postępując analogicznie, przeciągnij pożądane przejście w odpowiednie miejsce na ścieżce.

Fragmenty przeciągnięte z EZ Drummera do Reapera można ciąć, przesuwać, skracać itp, jak każdy obiekt na ścieżce.

14. Nagrywając podkład (a nie tworząc perkusji do finalnego utworu), wyłącz Humanizer:

Obrazek
Wyłączony Humanizer jest szary, włączony - niebieski.

Dzięki temu podkład do nagrywania innych instrumentów i wokali będzie obrzydliwie równy ;-)
-------
Dalsze funkcje EZ Drummera oraz edycja perkusji poprzez edytor MIDI, w innych odcinkach.

Awatar użytkownika
NiecnyKsiaze
Posty: 8462
Rejestracja: 13 gru 2006, 12:49

Edycja perkusji w Reaperze

Post autor: NiecnyKsiaze » 12 paź 2008, 22:17

Kontynuujemy nasz cykl. Dziś o tym, jak zbudować własny rytm.

Reaper w odróżnieniu od Cubase (który ma własny Drum Editor służący właśnie do edycji perkusji) posiada jedynie uniwersalny edytor General MIDI. Żeby móc efektywnie edytować perkusję w Reaperze, musimy wczytać plik identyfikujący poszczególne bębny, talerze, szczególne uderzenia.

1. Ściągnij ten plik i zapisz na dysku tam, gdzie łatwo znaleźć (np. w katalogu gdzie jest projekt Reapera).

http://www.nk.art.pl/other/ezd-map.txt

2. Włącz Reapera, stwórz ścieżkę, nazwij ja np. Drums, włącz EZ Drummera jako efekt VST, poczekaj aż sie władują próbki dźwięków. Uzbrój ścieżkę jak do nagrywania (przycisk R na ścieżce). Pamiętaj, żeby zdefiniować tempo i metrum utworu w File -> Project settings. Chodzi o to, żeby linie taktowe wyświetlały się odpowiednio.

3. Włącz tryb Snap (ikona magnesu). Postaw kursor na początku taktu na ścieżce z EZ Drummerem. Z menu Insert wybierz New MIDI Item. Pojawi się coś takiego:
Obrazek

Widzisz, że obiekt MIDI ma długość jednego taktu. Ponieważ bicia perkusyjne są powtarzalne, możemy się zmieścić spokojnie w jednym takcie, a potem kopiować i wklejać stworzony rytm tyle razy ile trzeba. Ale jeśli potrzebujesz stworzyć długi skomplikowany rytm dłuższy niż 1 takt, możesz rozciągnać myszą obiekt MIDI tak daleko jak trzeba.

4. Kliknij dwa razy w obiekt MIDI. Otworzy się edytor.

W edytorze zatytułowanym "MIDI Event" wybierz z menu File opcję "Load note names from file...". Wczytaj plik ezd-map.txt z punktu (1).

Pojawi się coś takiego:
Obrazek

Masz już więc nazwy "nut" MIDI czyli nazwy bębnów, talerzy, szczególnych uderzeń....

5. Zwróć uwagę na listę Snap w górnej części okna. Nie definiuje ona długości dźwięku danego instrumentu! Służy tylko do podziału okna na siatkę miar rytmicznych, żeby się łatwiej budowało skomplikowane brzmienia. Innymi słowy, talerz zwany "Crash A sustained" czyli "czynel A wybrzmiewający" będzie wybrzmiewał naprawdę długo, niezależnie czy ustawimy 1/8 czy 1/64 długości dźwięku, tak jak prawdziwy instrument. Z kolei "Crash A muted" to krótkie uderzenie w czynel, tłumione dłonią, taki "trzask!"

6. Kliknij myszą w wybranym miejscu siatki, dla wybranego instrumentu. Postawi się taki marker (przykład dla stopy, czyli bębna taktowego):

Obrazek

7. Zwróć uwagę na pole Velocity w dolnej części. Definiuje ono po prostu głośność całości uderzenia zachodzącego w tym samym momencie. Możesz przesuwać pasek myszą w górę i w dół podglaszając lub ściszając dane uderzenie. Sztuką, która wymaga doświadczenia jest manipulowanie głośnością poszczególnych zestawów uderzeń (zachodzacych w danym momencie) tak, aby brzmienie było realistyczne. Przez [Ctrl-F2] możesz wejść we właściwości nuty i ustawić głośność każdego uderzenia indywidualnego instrumentu!

8. Dokładaj kolejne instrumenty, a klawiszem spacji włacza się i wyłącza odtwarzanie, jak to w Reaperze.

Obejrzyj przykład mojego przejścia perkusyjnego, zrobionego "na chama", za to głośnego:

Obrazek

Brzmi to tak:
Niecny Fill MP3

Teraz, ogólna głośność uderzeń wykonywanych w danej chwili została zmodyfikowana (pole Velocity):
Obrazek

I dało to taki efekt:
Niecny Fill 2 MP3.

9. Proszę zwrócić jeszcze uwagę na dwie sprawy:
a. Na początku następnego taktu jest uderzenie w wybrzmiewający czynel. Specjalnie zostawiłem po tym w próbce ciszę, żeby pokazać, iż dany instrument wybrzmiewa tyle ile robi to w rzeczywistości (mogłem dać więcej czasu w próbce. Talerz wybrzmiewa bardzo, bardzo długo).

b. Istotne jest takie zbudowanie rytmu, żeby żywy perkusista miał szansę zagrać motyw nogami i rękoma bez posiadania np. trzech rąk czy też dwóch prawych dłoni. W swoim przykładzie próbowałem tego uniknąć.

10. Z menu File w edytorze MIDI można wybrać "Export to new MIDI file" i zapisać na dysku. Daje to możliwość zapisania motywu do biblioteki użytkownika EZ Drummera i wykorzystanie motywu w przyszłości bez konieczności kopiowania z poprzedniego projektu.

To tyle na dzisiaj. Temat zostawiam otwarty. Jak są pytania, proszę je zadawać. Po skorzystaniu z uwag, Wasze posty zostaną skasowane lub wydzielone.

Pozdrawiam,
Antek

Zablokowany