Kup Magazyn Gitarzysta

Sprawdź punkty i wymień na nagrody

akord 7

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.

akord 7

Postautor: yami » 21 cze 2013, 19:24

Witam, jezeli dobrze rozumiem to w skali Major,
bierzemy 1,3,5, oraz 7 dzwiek tej skali tworzac ten akord.

wezmy np. G
http://www.all-guitar-chords.com/guitar ... 0&choice=1
jak widac 7 dzwiekiem jest f#.

natomiast:
http://jguitar.com/chord?root=G&chord=7th
jak widac 7 dzwiekiem jest " f "
i ja sie pytam czemu ?! ?


2.
czemu skoro 7. składaja sie z 4 dzwiekow,
czesto akordy budowane sa z 3 dzwiekow jak np. tu :
http://jguitar.com/chordsearch/C7

hm ?

yami
 
Posty: 38
Rejestracja: 21 cze 2013, 19:20

Re: akord 7

Postautor: zxcvbnmasdqwe » 21 cze 2013, 19:57

1. nie każdy akord dopasujesz zawsze do danej gamy. Akord G7 pasuje do gamy C dur, bo właśnie nie ma Fis tylko dźwięk F. Innymi słowy - akord G7 jest akordem septymowym zbudowanym na gamie C dur. A nie G dur. I stąd nie ma tu Fis.

składniki G7 to: G B D F - są to dźwięki gamy C dur.

2. za wikipedią:
Akord – współbrzmienie co najmniej trzech dźwięków o różnej wysokości i nazwie.
ale masz też akordy septymowe (ich przykład podałeś) do budowy których nie wykorzystujesz trzech podstawowych dźwięków, ale też i czwarty - septymę.

Na przykład
gama C dur:
C D E F G A B C

pierwszy lepszy akord septymowy - C E G B - C maj 7 - gdzie maj 7 oznacza septymę wielką jaka jest między dźwiękiem C i B
teksty pisane przez zxcvbnmasdqwe są tekstami pisanymi przez zxcvbnmasdqwe

zxcvbnmasdqwe
 
Posty: 3758
Rejestracja: 27 cze 2006, 8:44
Lokalizacja: Lublinowo

Re: akord 7

Postautor: yami » 21 cze 2013, 20:04

no dobra rozumiem, czyli nie mozna pochopnie oceniac, ze skoro G , to gama rowniez G.
w takim razie, jak rozpoznać, że G7 budujemy na gamie C ?
a nie np. G ?

chodzi mi o to :
wiem jak wyglada G - dur,i znam game G itd.
wiec chciałbym logicznie dodać 7 dźwięk z gamy G. no i tutaj popełniam błąd,
bo powinienm dodać 7 dzwiek z gamy C ( w takim razie skad ta wiedza, ze z tej gamy , a nie innej ) ?

Chodzi mi o algorytm zrozumienia na wszystkie przypadki, nie tylko uzasadnienie " ze tak jest na tej, a tak na tamtej " .

yami
 
Posty: 38
Rejestracja: 21 cze 2013, 19:20

Re: akord 7

Postautor: zxcvbnmasdqwe » 21 cze 2013, 20:13

Budujesz akordy. Weź gamę G dur

G A B C D E Fis G - z tych dźwięków składa się gama G dur i tych możesz użyć do konstruowania akordów diatonicznych (gamowłaściwych tzn zbudowanych na kolejnych stopniach danej gamy)

Chcesz uzyskać akord G7 ?
ok, tyle że jeśli wiesz z jakich elementów się składa - dla przypomnienia G B D F - wiesz też że to są dźwięki gamy C dur.
Dlatego jeśli kombinujesz z budową akordów powinieneś najpierw ogarnąć gamy/skale i ich stopnie.
teksty pisane przez zxcvbnmasdqwe są tekstami pisanymi przez zxcvbnmasdqwe

zxcvbnmasdqwe
 
Posty: 3758
Rejestracja: 27 cze 2006, 8:44
Lokalizacja: Lublinowo

Re: akord 7

Postautor: yami » 21 cze 2013, 20:18

nie ogarniam tych stopni gamy ?
tzn. ze G ma np. 2 stopien
a, C 7 stopien ?
czy ocb ??


no własnie o to mi chodzi,
wiem , tylko z jakich sklada sie G-dur
i chce dodac 7 dzwiek, ale nie wiem z jaiej gamy.

yami
 
Posty: 38
Rejestracja: 21 cze 2013, 19:20

Re: akord 7

Postautor: giovan » 21 cze 2013, 20:21

Po pierwsze akord G7 jest akordem septymowym dominantowym wiec w tym wypadku semptyme(F) czyli dźwięk dający efekt dominanty bierzemy z gamy molowej pomimo tego, ze baza jest akord durowy. Troche inny akordem bedzie G-dur 7 czyli akord durowy septymowy, tutaj takze podstawa jest akord durowy jednak dodajemy septyme z gamy durowej G wiec mamy dzwiek F#. Najpierw polecam sie zapoznac z budowa gamy durowej, jak ona wiaze sie z molowa i dopiero bawic sie w takie rzeczy czy szukac wyjasnien.

giovan
 
Posty: 631
Rejestracja: 23 sty 2012, 10:19

Re: akord 7

Postautor: yami » 21 cze 2013, 20:38

jak mamy akord molowy, (to z durowej gamy)
to w molowym obnizamy o pol progu dzwiek 3 oraz 7.
mam pytanie co do :
http://www.justinguitar.com/images/BCv2 ... -chord.gif
czemu tutaj bierzemy dzwiek " b "
a nie obnizony o pol progu " ais " ? ?

yami
 
Posty: 38
Rejestracja: 21 cze 2013, 19:20

Re: akord 7

Postautor: giovan » 21 cze 2013, 21:22

To jest to co ci napisalem wczesniej, identyczna sytuacja, porownaj sobie skale C dur oraz C moll, tylko zwroc uwage, ze C7 jak i Cdur7 oba maja tercje durowa, tylko roznia sie semptymą. I taka porada na przyszlosc, b jest niestety w Polsce i jest taki zapis jest kontynuacja bledu kopiarskiego, rozsadne kraje cywlizowane (niestety nie wszystkie) korzystajac z B i Bb zamiast H i B, wtedy ukladaja sie nam ladne dzwieki ABCDEFG zamiast AHCDEFG.

giovan
 
Posty: 631
Rejestracja: 23 sty 2012, 10:19

Re: akord 7

Postautor: yami » 21 cze 2013, 22:50

urna, naprawdę już się w tym gubię moglbys mnie poprawic o ile zle mysle ? :

1. c' - d - e - f - g - a - h - c'' - > gama C dur
2. c, d, es, f, g, as,b . -> gama C mol

biore 1,3,5 dzwiek z gamy durowej, natomiast 7 z gamy molowej i tworze C mol 7:
c , e , g , B( mówisz, zeby zamiast b, stosowac Duze B i tu mamy)
zgadza się ?
Tak to działa ?
Sory, ze nie korzystam z nomenklatury muzycznej , jesli Ci to przeszkadza.
dzieki za pomoc :)

yami
 
Posty: 38
Rejestracja: 21 cze 2013, 19:20

Re: akord 7

Postautor: giovan » 21 cze 2013, 22:59

Jakie duze male b o czym ty mowisz? Korzystasz z Polskiej notacji ktora jest glupia i bledna, B(u nas)=Bb(na zachodzie, obnizone), H(u nas)=B na zachodzie, ma to sens pod wzgledem znakow chromatycznych i tak dalej.

I oczywiscie nie potrafisz czytac, wygoogluje sobie bo nie bede ci powtarzal, akord semptymowy dominantowy C7(tercja wielka i semptyma mała) to co innego niz akord durowy semptymowe Cdurj7(tercja wielka i septyma wielka) a juz zupelnie inna sprawa niz Cmoll7(tercja mała i septyma mała), w tym ostatnim jest tylko wspolna septyma z dominantowym.

giovan
 
Posty: 631
Rejestracja: 23 sty 2012, 10:19

Re: akord 7

Postautor: yami » 21 cze 2013, 23:12

probowalem jak ten koles
https://www.youtube.com/watch?v=8Db4wlA8az0
od 8:45

ale mi z tym C7 tym sposobem nie wychodzi ;x
tym sposobem wychodzi mi Bb, a jest B.. ;x

sprawna jasna nie umiem liczyc : <
hah xD!

yami
 
Posty: 38
Rejestracja: 21 cze 2013, 19:20

Re: akord 7

Postautor: zxcvbnmasdqwe » 22 cze 2013, 8:09

nie będziesz miał żadnych problemów z tworzeniem akordów i ich przewrotów jak opanujesz budowę gam. Jak będziesz znał stopnie gam - łatwo sobie zbudujesz akordy na nich ;)
teksty pisane przez zxcvbnmasdqwe są tekstami pisanymi przez zxcvbnmasdqwe

zxcvbnmasdqwe
 
Posty: 3758
Rejestracja: 27 cze 2006, 8:44
Lokalizacja: Lublinowo

Re: akord 7

Postautor: giovan » 22 cze 2013, 9:50

Jestes jak maciek z klanu czy moze masz analfabetyzm wtórnym? Napisalem ci w różnicy notacji, w krajach anglojezycznych masz dzwieki B i Bb(B flat, obnizone o pol stopnia, na nasze be-bemol) a u nas masz H(na zachodzie B) i B(czyli bemol, na zachodzie Bb).

Wszystko ci napisalem jasno i konkretnie, wez najpierw ogarnij budowe skali durowej, nie mowie tu o konkretnych dzwiekach tylko o interwałach, potem porownaj do skali molowej, na przyklad C-dur do A-moll i dopiero baw sie w akordy. Bo narazie masz problem z dzwiekami i odroznianiem literek w notacji angielskiej i naszej, pewnie sie zastanawiasz gdzie tamten koles zgubil H? :hahaha:

giovan
 
Posty: 631
Rejestracja: 23 sty 2012, 10:19

Re: akord 7

Postautor: yami » 24 cze 2013, 18:32

giovan pisze:Jestes jak maciek z klanu czy moze masz analfabetyzm wtórnym? Napisalem ci w różnicy notacji, w krajach anglojezycznych masz dzwieki B i Bb(B flat, obnizone o pol stopnia, na nasze be-bemol) a u nas masz H(na zachodzie B) i B(czyli bemol, na zachodzie Bb).

Wszystko ci napisalem jasno i konkretnie, wez najpierw ogarnij budowe skali durowej, nie mowie tu o konkretnych dzwiekach tylko o interwałach, potem porownaj do skali molowej, na przyklad C-dur do A-moll i dopiero baw sie w akordy. Bo narazie masz problem z dzwiekami i odroznianiem literek w notacji angielskiej i naszej, pewnie sie zastanawiasz gdzie tamten koles zgubil H? :hahaha:



nie, ucze sie generalnie tylko z angielskich filmikow ;]
Jestes strasznym ignorantem.
po prostu byłem zmeczony, i dzwieki i zle policzylem, ot co.. (moze sie zdarzyc kazdemu )
czasami przesadny puryzm językowy, przeszkadza w wytlumaczeniu tego co jest proste, jak widac sposob ukazany
na filmiku jest banalny.
pozdrawiam ~yami

yami
 
Posty: 38
Rejestracja: 21 cze 2013, 19:20

Re: akord 7

Postautor: giovan » 24 cze 2013, 18:44

Bezczelny jesteś koleś, ktoś ci próbuje pomoc, wyjaśnia a ty jeszcze masz pretensje i sie burzysz. To najpierw sprawdź zanim coś napiszesz, bo sam wychodzisz na ignoranta który jeszcze ma pretensje za pomoc i wyjaśnienia. :clap: Jak chcesz to sobie licz, tylko pytanie czy znasz interwały, jak sie buduje różne gamy i tak dalej bez filmiku.

giovan
 
Posty: 631
Rejestracja: 23 sty 2012, 10:19

Następna

Wróć do Akademia gitary - teoria i praktyka

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości