Kup Magazyn Gitarzysta

Sprawdź punkty i wymień na nagrody

Skale

Dział teoretyczny, dyskusje o teorii muzyki oraz o ćwiczeniach.

Re: Skale

Postautor: ciasteczkowy » 13 lis 2011, 13:40

To tak jak SŁOMA i MASŁO, niby te same litery, tylko od innej litery się zaczyna, a wychodzi coś zupełnie innego. Tak samo jak zagrasz solówkę w C-dur do podkładu a-moll to dźwięki niby będą się zgadzać, ale będzie to brzmiało jak opowiadanie dowcipów na pogrzebie.

ciasteczkowy
 
Posty: 98
Rejestracja: 22 mar 2011, 0:35

Re: Skale

Postautor: Ketler » 20 lis 2011, 0:37

Witam,
mam pytanie odnośnie użytej skali w tym przykładzie. Jest to molowe II-V-I. Chodzi mi o ten fragment który zaznaczyłem na czerwono. Powinna być to skala B lokrycka. Ale posiada jakieś dodatkowe dźwięki, a słabo w tym się orientuję.
Poproszę o pomoc.

Obrazek

Ketler
 
Posty: 7
Rejestracja: 12 mar 2009, 19:37

Re: Skale

Postautor: michel51 » 27 lis 2011, 19:23

Najbliżej zapisu nutowego jest skala ośmiotonowa hiszpańska; B C D Dis E F G A, z tym że G pominięto i dodano Bb, np. ze skali molowej harmonicznej. Jak dla mnie, po prostu dżwięki z dwóch skal.

michel51
Doradca
Doradca
 
Posty: 3244
Rejestracja: 21 gru 2008, 19:33
Lokalizacja: z warszawy

Teoria - kilka pytań

Postautor: Ketler » 29 lis 2011, 17:50

Witam,
mam do znających temat kilka prostych ( nie dla mnie ) pytań.
Otóż postanowiłem zapoznać się bardzo "dogłębnie" ze skalami modalnymi.
Bardzo spodobały mi się 2 z nich : lidyjska i frygijska.
Przykładowo weźmy lidyjską. Ma ona charakter "góralski". Ostatnio bardzo zainteresowałem się ogólnie pojmowaną muzyką góralską, ale jestem na bakier z teorią , więc tutaj mam do Was pytanie.

Otóż bardzo chciałbym stworzyć jakieś swoje "pitu pitu" w stylu góralskim.
Przypuśćmy że tonacja utworu jest w C. Przypuśćmy że biorę najprostsze I-IV-V , czyli C-dur (skala jońska ), F- dur (skala lidyjska ) i G (miksolidyjska ). Skalą lidyjską F gram tylko na subdominancie czyli akordzie F dur. Czyli na tym akordzie można stworzyć jakiś tam charakter góralski. Pytanie jak to zrobić na pozostałych 2 akordach? Ani skala jońska, ani miksolidyjska nie pozwalają na stworzenie czegoś takiego.

Może to i głupie pytanie, ale nie mogę ogarnąć tej teorii w najmniejszym nawet stopniu. Proszę o pomoc.

Ketler
 
Posty: 7
Rejestracja: 12 mar 2009, 19:37

Re: Teoria - kilka pytań

Postautor: Unguis » 29 lis 2011, 17:55

Oczywiście, że się da:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_góralska

Unguis
Zasłużony
 
Posty: 3038
Rejestracja: 15 maja 2009, 11:08
Lokalizacja: Kotulin

Re: Teoria - kilka pytań

Postautor: Ketler » 29 lis 2011, 17:59

Dzięki, ale nie za bardzo rozumiem, dźwiękami skali góralskiej należy ogrywać które stopnie? BO na pewno IV skalą lidyjską , tak?

Ketler
 
Posty: 7
Rejestracja: 12 mar 2009, 19:37

Re: Teoria - kilka pytań

Postautor: Unguis » 29 lis 2011, 18:04

Skieruję Cie tutaj - viewtopic.php?f=7&t=116 Tam też w sumie powinno wylądować Twoje pytanie :)

Unguis
Zasłużony
 
Posty: 3038
Rejestracja: 15 maja 2009, 11:08
Lokalizacja: Kotulin

Re: Skale

Postautor: ciasteczkowy » 30 lis 2011, 19:09

Przypuśćmy że tonacja utworu jest w C. Przypuśćmy że biorę najprostsze I-IV-V , czyli C-dur (skala jońska ), F- dur (skala lidyjska ) i G (miksolidyjska )


Jak dla mnie, to jak grasz w skali lidyjskiej, to wszystkie akordy są w skali lidyjskiej, a nie jońskiej ani miksolidyjskiej...

Dzięki, ale nie za bardzo rozumiem, dźwiękami skali góralskiej należy ogrywać które stopnie? BO na pewno IV skalą lidyjską , tak?


Jak dla mnie, wszystkie stopnie ogrywamy skalą góralską. Pojedyncze akordy może i mają inny charakter to nic tu nie zmienia.

Dla przykładu, skala eolska ma charakter molowy, co zupełnie nie przeszkadza dominancie mieć charakteru durowego.

Dobrze kombinuję?

ciasteczkowy
 
Posty: 98
Rejestracja: 22 mar 2011, 0:35

Re: Skale

Postautor: michel51 » 03 gru 2011, 18:15

Co do skali góralskiej: myślę że na początek wystarczy używać jednej tonacji np. C . Jeżeli poruszamy się w obszarze tylko jednej tonacji to zarówno akordy jak i dżwięki melodii (improwizacji ) nie powinny poza tą tonację wychodzić. Tak więc dla ogrywania akordów skalo-właściwych wystarczą w zupełności dżwięki z tonacji skali góralskiej jakiej akurat używamy oraz jej modusy.

michel51
Doradca
Doradca
 
Posty: 3244
Rejestracja: 21 gru 2008, 19:33
Lokalizacja: z warszawy

Re: Skale

Postautor: Ketler » 03 gru 2011, 20:33

To dla pewności czy może ktoś sprawdzić czy zgadzają się akordy dla każdego stopnia, dla skali góralskiej? :
I. x7
II. x7
III. xm7b5
IV. xm7b5
V. xm(maj7)
VI. xmoll7
VII. moll7/5+

Jakoś ciężko stworzyć z tych akordów podkład.

Ketler
 
Posty: 7
Rejestracja: 12 mar 2009, 19:37

Re: Skale

Postautor: maciekfingerstyle » 03 gru 2011, 20:52

Chyba dobrze wypisałeś harmonizację skali, ale twój problem polega na tym, że chyba nie słuchałeś nigdy utworów w tej skali - w tle przeważnie leci jednolity bas, albo kwart i kwinty - nie wiem czy kiedykolwiek słyszałem normalne akordy w starej muzyce góralskiej opartej na skali góralskiej. Weźmy np "W murowanej piwnicy" - poszukaj, posłuchaj, tylko uważaj, żebyś się nie natknął na jedną ze sprofanowanych wersji nagranych przez amatorów, spłaszczonych do skali durowej. W tle zupełnie jednolity bas (charakterystyczne ćwierćnuty na prymie grane smyczkiem na basach). Muzyka w skali góralskiej była tworzona raczej na instrumentach monofonicznych albo ubogich polifonicznie, jak skrzypce (gęśle), basy (trzystrunowe) itp, a także, co ważne, kozie (dudach), a więc instrumencie, który cały czas gra w tle stały, niezmienny dźwięk (tzw. burdon). Jeśli już chcesz coś koniecznie na akordach, radziłbym zostać na dwóch tercjach (wyrzucić trzeci stopień zharmonizowania) i pozostać na durach i mollach, bez dominant i innych kombinacji.

ps. jak podpowiada wikipedia, możesz też skorzystać z partytury baletu "Harnasie" Karola Szymanowskiego, jeśli byś skądś wziął, albo chociaż posłuchał fragmentów, jeśli potrzebujesz przykładu harmonii pod melodie w skali góralskiej.
Music Man Steve Morse Y2D PURPLE SUNSET - 6/13/07

maciekfingerstyle
 
Posty: 239
Rejestracja: 04 sie 2009, 14:33
Lokalizacja: Kraków

Re: Skale

Postautor: michel51 » 04 gru 2011, 21:04

Gwoli ścisłości ostatni akord to; xmaj7/5+, co nie zmienia faktu że jako podkładu używałbym maksymalnie trójdżwięków ( dla C, trójdżwięki; Cdur,Dur,E0,Fis0,Gmoll,Amoll,Bb5+).

michel51
Doradca
Doradca
 
Posty: 3244
Rejestracja: 21 gru 2008, 19:33
Lokalizacja: z warszawy

Re: Skale

Postautor: RomanZKrainyDeszczowców » 20 gru 2011, 11:22

Ketler pisze:Witam,
mam pytanie odnośnie użytej skali w tym przykładzie. Jest to molowe II-V-I. Chodzi mi o ten fragment który zaznaczyłem na czerwono. Powinna być to skala B lokrycka. Ale posiada jakieś dodatkowe dźwięki, a słabo w tym się orientuję.
Poproszę o pomoc.

Obrazek

Ja bym powiedział że pierwsze 8 dźwięków to nic innego jak pasaż. A drugie 8 to zagrywka po loryckiej. Tylko jest tam podwyższona tercja o pół tonu, ale raczej jest to zabieg kosmetyczny, zrobiony dla smaku. Można to rozumieć jako akcent np.
Jazz is not dead
Odwiedzajcie i słuchajcie mnie na :
http://www.facebook.com/bronekzkrainystonek

RomanZKrainyDeszczowców
 
Posty: 38
Rejestracja: 20 gru 2011, 11:14

Re: Skale

Postautor: Hiperwentylacja » 04 sty 2012, 14:59

Witam, mam problem ze znalezieniem odpowiedniej skali. Chodzi mi o ten kawałek

http://www.youtube.com/watch?v=oCrcV3_N55A

Nie ważne którą skale bym nie wybrał, i tak nie wszystkie dźwięki mi pasują...
Proszę o w miarę szybką pomoc ;/

Hiperwentylacja
 
Posty: 1
Rejestracja: 04 sty 2012, 14:50

Re: Skale

Postautor: michel51 » 04 sty 2012, 21:25

Rozumiem że nie pasuje i pentatonika molowa i skala molowa naturalna? To spróbuj skali bluesowej siedmiostopniowej, np. od G; G,Bb,C,C#,D,F,F# , lub sześciostopniowej; bez F#. Chociaż to dziwne bo pentatonika molowa do bluesa powinna pasować?

michel51
Doradca
Doradca
 
Posty: 3244
Rejestracja: 21 gru 2008, 19:33
Lokalizacja: z warszawy

PoprzedniaNastępna

Wróć do Akademia gitary - teoria i praktyka

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: skiera91 i 6 gości